شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
موتورسیکلت‌های کاربراتوری در صف پلاک‌گذاری

بعد از گذشت بیش از دو‌سال از آغاز ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری، باز هم موتورسیکلت‌سازان قصد تولید این دستگاه آلاینده را دارند و آن طور که ایسنا می‌نویسد درخواست جدیدی برای پلاک‌گذاری حدود ده‌هزار موتورسیکلت کاربراتوری از سوی وزارتخانه‌های صنعت و کشور مطرح شده. این درحالی است که براساس مصوبه تیرماه‌ سال ۹۵، تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور ممنوع است و از این تاریخ شرکت‌ها باید به سمت تولید موتورسیکلت انژکتوری حرکت می‌کردند. عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره می‌گوید گویا در انبار برخی از موتورسازان تعدادی موتور کاربراتوری باقی‌مانده که قصد دارند آنها را شماره‌گذاری کنند و بفروشند و این درحالی است که همه می‌دانند در زمستان ۱۲‌درصد آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است و سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم گرچه متولی کاهش آلودگی هوا در کشور است اما نمی‌توانیم کسی را تهدید کنیم و حق وتو هم در دولت نداریم. با این وجود هنوز ارایه مجوز برای شماره‌گذاری این تعداد موتورسیکلت در دولت مطرح نشده است و بررسی این درخواست در دستورکار دولت قرار دارد و این‌که به تصویب برسد یا نه، مشخص نیست.
مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم دراین‌باره می‌گوید: وزارت صنعت اعلام می‌کند که اشتباه از این وزارتخانه بوده که نتوانسته به همه سازندگان موتورسیکلت در مورد مصوبه سال ۹۵ و ممنوعیت تولید موتورکاربراتوری اطلاع‌رسانی کند و مدعی است که به دلیل زیاد بودن تعداد موتورسیکلت‌سازان، دو مجموعه‌ سازنده موتور از این اطلاع‌رسانی جا مانده‌اند و با بی‌اطلاعی از مصوبه دولت مبنی بر توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری اقدام به ثبت سفارش (engine) موتور کاربراتوری کرده‌اند. در شرایط حاضر این engine‌ها وارد کشور شده است و با وجود آن‌که وزارت صنعت اعتراف می‌کند تقصیر خودشان بوده که نتوانسته‌اند به این دو مجموعه اطلاع‌رسانی و آنها را از محدودیت زمانی برای شماره‌گذاری کاربراتوری‌ها باخبر کنند اما درخواست صدور مجوز برای تولید حدود ۱۰‌هزار موتور را مطرح کرده‌ است.

 


تعداد بازدید :  184