شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
رقابت سنگین برترین دانشگاه‌ها در کورس 2018
دانشگاه ام‌آی‌تی هفت سال است که در رتبه اول جهان قرار دارد

در جدول رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا که به‌وسیله شرکت QS انجام می‌شود دانشگاه‌های انگلستان بعد از دوسال که رو به سرازیری بودند، امسال وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. از 76 موسسه آموزشی بریتانیایی که در رتبه‌بندی امسال حضور دارند،‌41 موسسه نسبت به سال گذشته در رتبه بالاتری قرار گرفته و بقیه به همان اندازه در رتبه‌های پایین‌تری قرار گرفته‌اند.
به گزارش گاردین، اما یکی از این دانشگاه‌ها دلایل بسیاری برای جشن گرفتن دارد. از زمانی که داده‌های مربوط به رتبه‌بندی موسسات آموزشی مستقل در سال 2010 جمع‌آوری شده‌اند انگلستان برای اولین بار نماینده جدیدی دارد: دانشگاه آکسفورد از رقیب دیرینه خود، دانشگاه کمبریج،‌ پیشی گرفته است.
پیشرفت آکسفورد در درجه اول به دلیل عملکرد تحقیقاتی پیشرفته آن است: این دانشگاه وزین جهانی بیشتر از دانشگاه کمبریج مقاله‌های آکادمیک منتشر می‌کند و از تعداد بسیاری از این مقاله‌ها به عنوان مرجع استفاده می‌شود. مهم‌تر از همه، تا آن‌جایی که به رتبه‌بندی مربوط می‌شود، تاثیرگذاری تحقیقات دانشگاه آکسفورد با در نظر گرفتن تعداد کارمندان آن بیشتر است چون نشان می‌دهد استفاده بهینه‌ای از آن‌ها می‌شود. آکسفورد که همچنین به خاطر سیستم آموزشی‌اش معروف است سایز کلاس‌هایش از تمام کلاس‌های موسسه‌های آموزشی انگلستان کوچکتر است.  
کشورهای دیگر هم برای جذب دانشجوهای بین‌المللی تلاش‌های بسیاری کرده‌اند. وزارت آموزش و پرورش روسیه قصد دارد تا سال 2025 پذیرش دانشجوهای بین‌المللی را سه برابر افزایش دهد. هفتاد درصد دانشگاه‌های برتر روسیه در مقیاس‌های بین‌المللی رشد کرده‌اند. مهم‌ترین دانشگاه روسیه، دانشگاه دولتی لومونسف موسکو همچنان جزء صد دانشگاه برتر جهان به شمار می‌رود.
اما در حال حاضر، بیشترین دانش‌آموزان بین‌المللی برای رفتن به آمریکا دلایل بهتری دارند. چهار دانشگاه برتر دنیا، ام‌آی‌تی، استنفورد، هاروارد و کل‌تک به ترتیب آمریکایی هستند و دانشگاه ام‌آی‌تی هفت سال است که در بالاترین رده قرار دارد.
سیستم کلی آموزشی آمریکا هم نسبت به سال گذشته بهتر شده است. دو دانشگاه دیگر هم در رده صد دانشگاه برتر قرار گرفته‌اند و دانشگاه‌های بیشتری پیشرفت کرده‌اند.
با این حال،‌ دانشگاه‌های برتر آسیا هم جایگاه خود را در میان بهترین دانشگاه‌های جهان محکم کرده‌اند. چین نسبت به سال 2010 توانسته اولین موسسه آموزشی را در میان 20 موسسه برتر جهان داشته باشد. دانشگاه چینهوا در چین در رتبه هفدهم قرار دارد. در حالی که دانشگاه توکیو در ژاپن در رده بیست و سوم قرار گرفته است.
پیشرفت چین به سرمایه‌گذاری سنگین آن‌ها در مقاله‌های تحقیقاتی مرتبط است: مثلا چینهوا مقاله‌های تحقیقاتی بیشتری در پنج سال گذشته نسبت به آکسفورد و کمبریج داشته است. با این حال، به مقاله‌های آکسفورد و کمبریج و دانشگاه‌هایی مانند UCL و امپریال کالج لندن  که هر دو در رده 10 دانشگاه برتر قرار دارند، مراجعه بیشتری می‌شود.چینهوا در رده هفتم جهانی از لحاظ میزان مقاله‌های تحقیقاتی قرار دارد اما از لحاظ مرجع بودن آن مقاله‌ها در رتبه بیست و هشتم قرار دارد.
پس در حالی که چینهوا و  دیگر دانشگاه‌های آسیایی سعی دارند تا به دیگر دانشگاه‌های برتر دنیا برسند،‌هنوز با میزان تاثیرگذاری و تحقیقات نوآورانه‌ای که در دانشگاه‌های انگلستان وجود دارند، فاصله دارند.


تعداد بازدید :  149