شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
آیا همه راه‌ها به مشهد ختم می‌شود؟
گفته‌ می‌شود کانون اصلی طراحی پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان علیه FATF مشهد بوده است

آیت وکیلیان ـ شهروند| سنگ‌اندازی در مسیر دولت از سوی مخالفان دولت دیگر به یک اپیدمی تبدیل شده است؛ مورد اخیر به ماجرای تهدیدآمیز پیامک‌هایی برمی‌گردد که قبل از برگزاری جلسه علنی مجلس (روز یکشنبه) مربوط به تصویب لایحه گروه ویژه اقدام مالی  FATF به تعدادی از نمایندگان ارسال شده است. دیروز یک عضو فراکسیون امید مجلس در توییتر خود نوشت که منشأ این پیامک‌های تهدیدآمیز - با هدف رد لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم ـ مشهد بوده است. این نخستین‌بار نیست که رد پای فعالان مشهد در طراحی برخی حوادث در یک‌ سال اخیر دیده می‌شود؛ پیش از اینها هم در ماجرای اعتراضات خیابانی دی‌ ماه 96 و تلاطمات ناشی از نرخ ارز نیز پای این شهر به میان کشیده شده بود. سر نخ تمامی این ماجراها را می‌توان به استقرار «علم الهدی» و داماد او «سیدابراهیم رییسی» در این شهر مرتبط دانست. بعد از ناکامی داماد امام جمعه مشهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال گذشته ظاهرا زخم این شکست هنوز التیام نیافته است.
چرا نمایندگان تهدید شدند؟
در جلسه علنی روز یکشنبه بود که برخی نمایندگان از دریافت صدها پیامک سخن گفتند که آنها را از تصویب «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» باز می‌‎دارد. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران مرجع این پیامک‌ها را بسیج دانشجویی معرفی کرد که حدود 600 پیامک برای هر نماینده ارسال کرده است. علی ادیانی راد، نماینده قائمشهر نیز در جلسه علنی دیروز در تذکری در این مورد گفت: چپ و راست برای نمایندگان پیامک می‌آید، در حالی ‌که تلفن ‌همراه یک وسیله شخصی است. او تعداد بالای این پیامک‌ها را به «بمباران پیامکی» تشبیه کرد و افزود: ذینفعان که در جای خودشان حق دارند، اما همه عزیزان در جریان باشند که شأن حقوقی و حقیقی نمایندگان اجل این حرف‌هاست که با پیامک خط بگیرند یا نظرشان را تغییر دهند. بعضا هم متن این پیامک‎ها توهین‌آمیز است که اگر رأی ندهید، چنین می‌شود و چنان می‌شود! علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت با تأیید این تذکر گفت: این مسأله اشکالی است که باید در هیأت‌رئیسه بررسی کنیم. متاسفانه مراکزی تلفن نماینده‎ها را در اختیار افراد قرار داده‌اند و نمی‌گذارند نمایندگان تفکر کنند. باید درباره این موضوع در هیأت رئیسه صحبت کنیم و راهی بیابیم.
درخواست به ورود وزارت اطلاعات
همزمان نایب‌رئیس فراکسیون امید با اشاره به منشأ اصلی این پیامک‌ها تأکید کرده که «وزارت اطلاعات باید پیامک‌های تهدیدآمیز را شناسایی کند.» محمدرضا تابش در حاشیه جلسه صحن علنی مجلس در جمع خبرنگاران درخصوص حواشی اخیر و اخبار نشر شده مبنی بر ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان درباره لایحه FATF پیوستن ایران به چند کنوانسیون بین‌المللی گفت: من در فراکسیون هم مطرح کردم که این موضوع پیگیری شود چراکه بعضی از شماره‌ها تقریبا ثابت است و ظاهرا تشکیلاتی شماره نمایندگان هر استان را به همان استان مرتبط داده تا آنها این پیامک‌ها را
 ارسال کنند.


تعداد بازدید :  645