شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
معامله دلار شبانه شد
رکوردشکنی جدید اسکناس آمریکایی

شهروند| همزمان با دیدار ترامپ و اون دلار شبانه در چهارراه استانبول معامله شد و دیروز قیمت اسکناس آمریکایی رکورد جدیدی را به ثبت رساند. دلار دیروز با عبور از مرز 6‌هزار تومان در ساعات پایانی بازار ارز به 7‌هزار و 15 تومان رسید.
تأثیر معاملات شبانه‌روی قیمت دلار
بازار ارز شبانه تا ساعت 8 هر شب شاهد داد و ستد واقعی فعالان این عرصه است اما گاهی هم معاملات شبانه سرنوشت دلار و سایر ارزها را تعیین می‌کنند. در واقع تغییرات قیمتی در شب بیشتر از روز اتفاق می‌افتند. این روزها هم در بازار تهران همین شرایط را می‌بینیم. معاملات شبانه در بازار فردوسی در یکی دو شب اخیر فعال‌تر از همیشه بوده و نرخ دلار در بازارهای تهران حتی تا 7هزار تومان هم پیش رفته و شاهد معاملات شبانه زیادی در بازار فردوسی بوده‌ایم. از طرف دیگر دیدار ناگهانی رهبران آمریکا و کره‌شمالی هم تأثیر زیادی روی بازار و رونق گرفتن معاملات داشته که قیمت دلار را هم بالا برده است. نکته جالب درباره قیمت دلار، تفاوت آن در بازار رسمی و غیررسمی است. در حالی که نرخ دلار از طرف دولت همان 4200 تومان اعلام شده اما خبری از این قیمت در بازار نیست و دیروز دلار در تهران به رقمی نزدیک به 7هزار تومان رسید.این اختلاف قیمت بین بازار رسمی و غیررسمی همواره ادامه دارد.
آغاز به کار صرافی‌ها
دلار همچنان به‌عنوان یک متغیر مهم اقتصادی که روی دیگر متغیرها هم تاثیرگذاری زیادی دارد، روی ثبات را در بازار ایران نمی‌بیند. این روزها باز هم «هیجان خرید دلار»به راه افتاده است. در روزهایی که قیمت دلار به‌طور ثانیه‌ای و لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کرد، دولت برای تک نرخی کردن دلار، فروش این ارز مهم از طرف صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرد و قرار شد هر کسی که به دلار نیاز دارد به بانک‌ها مراجعه کند. البته این قانون خیلی عمر زیادی نداشت و حالا دولت از حرف خود برگشته و اجازه فروش دلار به صرافی‌ها را هم می‌دهد چون تک‌نرخی کردن دلار هم نتوانست نجات‌بخش بازار ارز باشد. این درحالی است که در نوسانات بی‌سابقه ارز در ماه‌های اخیر هم کارشناسان اقتصادی وجود چند نرخ در بازار را از دلایل آشوب در این بازار می‌دانند. حتی تک نرخی اعلام شدن ارز از طرف دولت با قیمت 4200 تومان هم مرهمی برای این بازار نشد و نیروهای عرضه و تقاضا روند خود را در قالب آن‌چه بازار غیررسمی نامیده ‌شد، ادامه دادند. اکنون شایعه مهمی که بین صرافی‌های تهران مطرح شده این است که دولت با افزایش قیمت دلار باز هم مجوز آغاز کار به صرافی‌ها را می‌دهد.
افسارگسیختگی امروز دلار قابل پیش‌بینی بود
وقتی که دولت ارز را تک نرخی اعلام و بازار صرافی‌ها را متوقف کرد، مشخص بود این داستان سرانجام خوشی ندارد. میثم رادپور،کارشناس بازار ارز درحالی‌که چندان به این بازار خوش‌بین نیست، درباره باز شدن فعالیت صرافی‌ها و افزایش دوباره قیمت دلار به «شهروند» می‌گوید: «از ابتدا هم مشخص بود این اقدام دولت نتیجه‌بخش نخواهد بود و بازار باز هم به حالت عادی برمی‌گردد. وقتی ما زمینه اجرای قوانین را نداریم و ابزاری برای پیاده کردن قوانین موجود نیست پس چرا باید به راه‌حل‌های آبکی و بی‌پایه روی بیاوریم؟اجرای هر قانونی در این کشور نیازمند چندین آیین‌نامه و مصوبه است آن وقت آقایان انتظار دارند یک‌شبه بتوانند کنترل بازاری چند لایه و حرفه‌ای را به دست بگیرند. وقتی مسئولان آمدند و گفتند صرافی‌ها کاری به دلار نداشته باشند، عملا بخشی از بازار را به قاچاقچی‌ها و دلالان سپردند و شفافیت کار را از بین بردند. حالا بعد از چند ماه دریافته‌اند که دستوراتشان سودی برای بازار ندارد و   این طور است که همه چیز را به هم ریخته‌تر کرده است.» رادپور درباره این‌که دولت باید چه تدبیری بیندیشد می‌گوید: «ای کاش دولتمردان ما بیایند و به آن مواردی توجه کنند که باید انجام ندهند. ببینید فیکس کردن قیمت در بازار و دستور دادن که باید فلان کار انجام شود، کار درستی نیست. بازار ارز ما مشکلات زیادی دارد و حتی قابل پیش‌بینی هم نیست. معلوم بود سیاست‌های دولت در بازار ارز شکست می‌خورد و دولت باید به جای نگه داشتن دلار آن را حرکت دهد. همین الان فیکس کردن قیمت هم داستان دارد و دولت نباید تا این اندازه مداخله کند. قبول دارم که دولتمردان ما نگران هستند و با هزار و یک سوال از مقام‌های بالا مواجه می‌شوند اما کاش برای یک بار هم که شده بگویند توانایی مداخله در بازار را ندارند و دست از قانون‌گذاری‌های بیهوده بردارند. تنها کاری که باید انجام شود این است که شرایط طوری پیش برود تا آسیب کمتری ببینیم نه این‌که با دست خود آسیب بیشتری به مردم و بازار بزنیم.»


تعداد بازدید :  257