شماره ۱۴۱۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
جوانی جاودان محمود دولت‌آبادی
نویسنده برجسته ایرانی از قربانی شدن جوانان پای جاه‌طلبی پیران می‌نویسد

پولاد امین|  همین چند روز پیش بود؛ روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که خبر آمد محمود دولت‌آبادی درحال سامان دادن به کتاب جدیدی است که بر پایه داستان‌های شاهنامه نوشته می‌شود. کتابی که برنایان جاودان نام خواهد داشت و به گفته محمود دولت‌آبادی بزرگ شامل برخوانی سرگذشت سهراب، سیاوش و اسفندیار در شاهنامه است.
محمود دولت‌آبادی البته جز این برای چیز دیگری هم خبرساز شده بود. او که شادی و دست افشانی‌اش در کنسرت لیان نشان از برنایی جاودانش داشت، به «شهروند» گفت که برنایان جاودان از شاهنامه فردوسی به مقوله جوان و جوانی در تاریخ ادبیات ایران پرداخته و این‌که چگونه جوانان قربانی جاه‌طلبی پیران در شاهنامه ازجمله پدران‌شان می‌شوند.
دولت‌آبادی با اشاره به این‌که گزینش، ویرایش، طومار و برخوانی این سه شخصیت جوان شاهنامه را برای تازه‌ترین کارش انتخاب کرده گفت: ویژگی این سه شخصیت زلالی و جوانی آنهاست در مقابل رفتارهای خسیسانه پیرانه‌سرانی در شاهنامه که حاضرند برای بقای بیشتر، جوانان را طعمه و قربانی سیاست‌های خود کنند. من می‌توانستم بیژن یا فرود را هم برای این کار انتخاب کنم اما فارغ از این‌که پرداخت شخصیت سهراب، سیاوش و اسفندیار در شاهنامه کامل‌تر است؛ آنها سرنوشت مهمتری به نسبت دیگر شخصیت‌ها دارند و برای این کار مناسب‌تر بودند.
این نخستین بار نیست که محمود دولت‌آبادی سراغ ادبیات کلاسیک می‌رود. او که پیش از این داستان و نسخه صوتی بردارکردن حسنک وزیر از کتاب تاریخ بیهقی را در اختیار علاقه‌مندان متون ادبی کلاسیک قرار داده بود، درباره زمان انتشار برنایان جاودان گفت: سعی خواهیم کرد داستان سهراب در‌ سال‌جاری منتشر شود و بعد از آن داستان سیاوش به دست خواهد آمد و سپس اسفندیار.  این نویسنده برجسته ایرانی در پایان گفت که سه‌گانه برنایان جوان در قالب یک پروژه صوتی به همراه کتاب منتشر خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  147