شماره ۱۴۱۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
معاون توسعه مدیریت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به «شهروند» خبر داد:
کارآموزی به جای سربازی

شهروند| دانش‌آموختگان دانشگاهی که دوره مهارت خود را در صنایع و کارخانه‌ها بگذرانند از خدمت سربازی معاف می‌شوند. این خبری است که علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به «شهروند» اعلام کرد و گفت: صحبت‌هایی با وزارت علوم داشته‌ایم که فاصله بین صنعت و دانشگاه را برداریم. براساس تفاهمنامه‌هایی که امضا شده است، به‌زودی سازوکاری ایجاد می‌شود که دانشجویان بتوانند تحقیقات کاربردی و نیازهای علمی صنایع را انجام دهند و در ازای آن از خدمت سربازی معاف شوند.
بر همین اساس دیروز تفاهمنامه‌ای در اتاق بازرگانی ایران میان مجمع تشکل‌های دانش بنیان اتاق بازرگانی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و سازمان فنی و حرفه‌ای به امضا رسید که براساس آن، سازمان فنی و حرفه‌ای موظف شده است نیروهای ماهر را براساس نیازهای اعلام شده صنایع و کارخانه‌های ایرانی تربیت و تأمین کند.
40‌درصد بیکاران تحصیلکرده‌اند
آن‌گونه که حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده است به دلیل مهارت‌محور نبودن سیستم آموزشی کشور، ۴۰‌درصد از خیل بیکاران را فاغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. او می‌گوید: این تعداد از بیکاران تحصیلکرده در کشور این پیام را به ما می‌رساند که روی آموزش‌های مهارت‌محور در کشور کار نشده و باید به آن بیشتر توجه شود. البته در اتاق بازرگانی ۲۰۰ تشکل‌ ملی و ۴۰۰ تشکل استانی وجود دارد که می‌توانند در زمینه آموزش‌های مهارت‌محور موثر باشند و این مهم را حمایت کنند.
نبود مهارت علت اصلی بیکاری جوانان
آنگونه که آمارها نشان می‌دهد از هر چهار جوان تحصیلکرده، حداقل یک نفر بیکار است. بیکاری که افشین کلاهی رئیس هیأت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ریشه آن را در نبود مهارت دانسته و
می گوید: نیروی کار ماهر بیکار نداریم و یکی از دلایل بیکاری افراد تحصیلکرده این است که مهارت لازم را ندارند. به گفته او، آموزش‌ها به روز نیستند، نیروهایی که از دانشگاه می‌آیند به کار نمی‌آیند و از علم و تکنولوژی جدید آگاهی ندارند. آموزش‌ها با هدف کسب مهارت طراحی نشده است. باید روی ارتباط بین تشکل‌ها و دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تأکید کرد که در این زمینه کارهای مناسبی در اتاق بازرگانی ایران انجام شده است. او با بیان این‌که در زمینه کارآفرینی رتبه ۱۳۰ را به خود اختصاص داده‌ایم افزود: ایران از لحاظ دانش در رتبه خوبی قرار دارد، برای مثال رتبه پنجم مهندسی‌ در میان کشورهای‌ جهان از آن ما است، اما آموزش‌های ما به روز نیستند؛ ما با سیستم‌های جدید آشنا نیستیم. سیستم‌های آموزشی در کشورهای مختلف با هدف کسب مهارت‌ آموزش طراحی شده‌اند و ما باید در کشورمان‌ متناسب‌ با این سیستم‌ تغییراتی‌ را در نظام آموزشی به وجود آوریم.


تعداد بازدید :  275