شماره ۱۴۱۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

انتقاد بعیدی‌نژاد به رسانه‌های مخالف برجام
عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 گفت: رسانه‌های مخالف برجام که با آب‌وتاب زیادی اخبار مربوط به مشکلات شرکت‌های چندملیتی را برای ادامه کار در شرایط تحریم تحلیل می‌کنند، فراموش کرده‌اند که تا به ‌حال اصرار می‌ورزیدند که برجام هیچ دستاوردی نداشته است؛ چون بنگاه‌های اقتصادی به دلیل محدودیت‌ها نتوانسته‌اند به ایران بیایند. به گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن با انتشار این مطلب در صفحه اینستاگرامش در ادامه نوشت: همین رسانه‌ها حالا پیشاپیش این خط سیاسی را دنبال می‌کنند که اروپایی‌ها، چین و روسیه با آن‌که چهار عضو دایم شورای امنیت هستند و بلوک‌های اقتصادی قدرتمندی هم را تشکیل می‌دهند، حتی اگر هم اراده تداوم کار با ایران را داشته باشند، مسلوب‌الاراده و مقهور قدر قدرتی آمریکا هستند و کاری از آنها بر نمی‌آید.

حمایت وزیر دارایی فرانسه از تلاش اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران
وزیر دارایی فرانسه گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند خسارت شرکت‌های اروپایی را که ممکن است به دلیل تجارت با ایران هدف تحریم‌های آمریکا قرار گیرند، جبران کند.  به گزارش رویترز، برونو لومیر، وزیر دارایی فرانسه روز یکشنبه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی بیان کرد: پاریس در حال بررسی این است که آیا اتحادیه اروپا می‌تواند خسارت شرکت‌های اروپایی  که ممکن است به دلیل تجارت با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند را جبران کند یا نه. لومیر با اشاره به مقررات مسدود‌کننده اتحادیه اروپا تصریح کرد: این قانون به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا با مداخله در این مسأله از شرکت‌های اروپایی در برابر هر گونه تحریم آمریکا محافظت کند. ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم تا موضع خود را در این زمینه تقویت کند. مقررات مسدود‌کننده یکسری اقدامات تعیین‌شده از سوی اتحادیه اروپا است که به‌ سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد. در آن زمان آمریکا تلاش کرد تا شرکت‌های خارجی را به دلیل تعامل با کوبا تحریم کند. از این‌ رو اتحادیه اروپا با تهدید واشنگتن به تحریم‌های تلافی‌جویانه آمریکا را ملزم به عقب‌نشینی کرد.

برخی منابع در ریاست‌جمهوری سوریه اعلام کردند
موضع منسوب به پوتین در رابطه با خروج نیروهای ایرانی از سوریه نادرست است

برخی منابع در ریاست‌جمهوری سوریه اعلام کردند که حضور برخی نیروهای ایرانی و روسی در سوریه به درخواست دمشق است. به گزارش المیادین، برخی منابع در ریاست‌جمهوری سوریه اعلام کردند که نیروهای ایرانی و روسی حاضر در سوریه به درخواست دمشق است و خروج آمریکا نیز به درخواست دمشق خواهد بود. این منابع افزودند: اظهارات اخیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شامل نیروهای ایرانی و روسی که به درخواست دمشق حضور دارند، نمی‌شود. این منابع همچنین اعلام کردند که موضع منسوب به رئیس‌جمهوری روسیه در رابطه با خروج نیروهای ایرانی از سوریه نادرست است. بر اساس این گزارش، برخی منابع اخیرا اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفته است که پس از موفقیت‌های بزرگ در سوریه، زمان خروج نیروهای نظامی خارجی فرا رسیده است.

کمیسیونر انرژی اروپا در نشست خبری با صالحی
اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا و مخالفت‌های آن خواهد ایستاد

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان این‌که این اتحادیه در مقابل آمریکا و مخالفت‌های آن خواهد ایستاد، گفت: در تلاش برای حفظ همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم. میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا پیش از ظهر دیروز در نشست خبری مشترک با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد و گفت‌وگویش با صالحی را سازنده خواند و گفت: اتحادیه اروپا از خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف می‌کند. وی با بیان این‌که از نظر اتحادیه اروپا توافق برجام از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: این توافقنامه هم برای صلح منطقه و هم صلح جهانی اهمیت دارد. میگل آریاس کانیته اضافه کرد: به‌طور همه‌جانبه اعلام می‌کنیم همان‌طور که در نشست چند روز گذشته در بین سران اتحادیه در اجلاس صوفیا نیز اعلام شد، همه سران حمایت همه‌جانبه خود را از ادامه همکاری با ایران برای اجرای هر چه بهتر برجام اعلام کردند. وی افزود: خروج آمریکا از برجام اثری ندارد، ما تلاش داریم بر اساس این توافق و در کنار این توافق بتوانیم همکاری‌های اقتصادی را بین اتحادیه و ایران حفظ کنیم. معتقدیم منافع اقتصادی این همکاری‌ها برای کشور و مردم ایران است و همچنین برای ما منافعی را خواهد داشت، به همین خاطر کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا ابزارها و ساختارهایی را برای تسهیل دستیابی به این اهداف برنامه‌ریزی کرده است. کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: در این زمینه باید اعلام کنم آغاز فرآیند رسمی تأسیسات و زیرساخت‌های لازم در این زمینه در‌ سال 1996 براساس قانون مربوط به آن تنظیم شده بود و ما براساس شرایط کنونی آن را دوباره فعال می‌کنیم که به ما اجازه خواهد داد از شرکت‌های اروپایی که ممکن است از طرف آمریکا تحریم شوند، حمایت کنیم.


تعداد بازدید :  282