شماره ۱۴۱۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

کره‌شمالی درحال ساخت جایگاه برای بازدیدکنندگان امحای سایت هسته‌ای
ایسنا| تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره‌شمالی درحال آماده‌شدن برای ساخت یک جایگاه برای بازدیدکنندگان است تا آنها بتوانند نظاره‌گر امحای سایت آزمایش هسته‌ای این کشور باشند. وب‌سایت آمریکایی «۳۸ نورث» که بر تحولات کره‌شمالی نظارت می‌کند روز یکشنبه گزارش داد، تصاویر ۱۵ می نشان می‌دهد اقداماتی در نزدیکی سایت آزمایش هسته‌ای پانگی-ری در دست انجام است. کره‌شمالی ماه گذشته از تعطیل شدن سایت آزمایش هسته‌ای خود و توقف آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای و موشکی در آستانه نشست برنامه‌ریزی‌شده میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا خبر داده بود. در گزارش وب‌سایت ۳۸ نورث آمده است: «این فعالیت غیرعادی یک هفته پیش در دامنه تپه نزدیک به پورتال غربی رویت شد و می‌تواند ذخیره‌سازی مواد برای ساخت تونل یا مصالح ساختمانی مورد نیاز از عملیات انهدام را نشان دهد، اما با توجه به موقعیت تپه‌های ساحلی این یک پلتفرم نظارت خواهد بود تا خبرنگاران بتوانند از بسته شدن انفجاری پورتال‌های شمال و غرب دیدن کنند.»

فتح‌الله گولن دلیل دشمنی اردوغان با خود را فاش کرد
«اردوغان حسود است!»

ایسنا| فتح‌الله گولن اعلام کرد اردوغان می‌خواست از جنبش «خدمت» (وابسته به فتح‌الله گولن) به‌عنوان ابزار تبلیغاتی برای مطرح کردن خود به‌عنوان رهبر اسلام در داخل و خارج از کشور استفاده کند. فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه درباره علت دشمنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با وی به‌خصوص پس از کودتای 15 ژوئیه 2016 گفت: «یکی از دلایل آن درخواست اردوغان برای استفاده داخلی و بین‌المللی از جنبش خدمت بود.» وی ادامه داد: «او می‌خواست از این شبکه به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای معرفی خود به‌عنوان رهبر اسلام در جهان استفاده کند، اما جنبش خدمت این درخواست او را رد کرد و اردوغان عصبانی شد.» او افزود: «اردوغان حسود بود و تصمیم گرفت که جنبشی مشابه ایجاد کند، اما با وجودی که تمام قدرت در کشور را در دست دارد، باز هم نتوانست جنبشی همانند خدمت ایجاد کند.» اردوغان و گولن تا مدت‌ها با یکدیگر متحد سیاسی بودند.

درخواست سوریه از مسکو برای اعزام معلم زبان روسی
ایسنا| سفیر سوریه در روسیه گفت این کشور با کمبود معلم روس‌زبان مواجه است. ریاض حداد گفت: «ما از وزارت علوم روسیه خواسته‌ایم تا ساماندهی دوره‌های آموزشی را برای کار معلمان زبان روسی بیشتری در سوریه فراهم کند.»
وی افزود: «علاوه بر این مذاکراتی نیز با دانشگاه‌های روسیه جهت برگزاری دوره‌های ویژه آموزش معلمان روس‌زبان برای دانشجویان سوری در جریان است.» این مقام سوری خاطرنشان کرد، بیش از 30هزار دانش‌آموز سوریه اکنون درحال فراگیری زبان روسی در مدارس این کشور هستند. پس از حضور نظامی روسیه در خاک سوریه و حمایت از دولت این کشور، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در فرمانی از مراکز آموزشی این کشور خواست تا زبان روسی نیز در مدارس این کشور تدریس شود.

پزشکان فرانسوی تایید کردند
علت مرگ هیتلر در ۱۹۴۵ خوردن سیانور و شلیک گلوله بود

ایسنا| پزشکان فرانسوی با بررسی بقایای دندان و جمجمه آدولف هیتلر به این نتیجه رسیده‌اند که او در‌ سال ۱۹۴۵ میلادی بر اثر خوردن سم سیانور و شلیک به سر کشته شده است. درباره علت مرگ هیتلر شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد. اما پزشکان فرانسوی متخصص بررسی جسد که برای نخستین‌بار توانسته‌اند به بقایای جسد دیکتاتور آلمانی دست پیدا کنند، می‌گویند تقریبا مطمئن هستند که او سیانور خورده است. آنها می‌گویند از ‌سال۱۹۴۶ که سربازان روس بقایای سوخته جسد هیتلر و معشوقه‌اش را جمع کردند و به روسیه بردند، هیچ متخصصی به آن دسترسی نداشته است. باور غالب مورخان این بوده است که همزمان با نزدیک شدن نیروهای روسیه به برلین، رهبر آلمان نازی خود را کشته و وفادارانش جسد او را سوزانده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی اما در طول این سال‌ها شایعه‌ها و نظریات متفاوت دیگری هم مطرح شده است؛ ازجمله فرار او با یک زیردریایی به نقطه‌ای دورافتاده در آرژانتین و زندگی مخفیانه در آمریکای جنوبی. فیلیپ چارلی، سرگروه پزشکان محقق گفته بقایای جمجمه سوخته یک سوراخ در سمت چپ دارد که احتمالا بر اثر گلوله ایجاد شده است. رنگ آبی روی دندان مصنوعی هیتلر هم می‌تواند بر اثر واکنش شیمیایی سیانور با فلز دندان ایجاد شده باشد. یافته‌های این تحقیق تایید‌کننده آن چیزی است که تاریخ‌نویسان تاکنون نوشته‌اند. با این حال، اما در مورد آن جسد نیمه‌سوخته که روس‌ها در برلین پیدا کردند، شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد که جسد آدولف هیتلر باشد یا نه.


تعداد بازدید :  239