شماره ۱۴۱۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
سه مورد جدید از ابولا در شهر مبانداکای، کنگو تأیید شد
وحشت در شهر

وزیر بهداشت کنگو اعلام کرده است که سه مورد جدید از ویروس کشنده ابولا در یک شهر یک‌میلیون نفری در این کشور تأیید شده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این بیانیه که در اواخر روز جمعه منتشر شد، آورده شده است که سه مورد تأیید شده در مبانداکا بوده است؛ شهری که هفته گذشته نیز یک مورد ابولا در آن تأیید شد. درحال حاضر، 17 مورد ابولا در این شیوع تأیید شده و از سوی دیگر، یک نفر جان خود را از دست داده و 21 مورد احتمالی و 5مورد مظنون به بیماری هم وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی روز جمعه تصمیم گرفت که وضع بحرانی بهداشت جهانی را اعلام نکند، اما این سازمان خطر گسترش ابولا را در کنگو «بسیار بالا» اعلام کرده و به 9 کشور همسایه هم هشدار داده که خطر شیوع ویروس به آن کشورها هم بالاست. سازمان بهداشت جهانی، با این حال گفته است که نباید هیچ محدودیت مسافرت جهانی یا تجاری وجود داشته باشد. این شیوع زمان خوبی برای آزمودن واکسن جدید و آزمایش‌شده ابولا فراهم کرده که چند‌ سال گذشته در غرب آفریقا نتایج مثبتی به همراه داشت. انتظار می‌رود که واکسیناسیون در اوایل هفته آینده آغاز شود و بیش از 4هزار نفر در کنگو را دربرمی‌گیرد. یکی از چالش‌های سازمان بهداشت جهانی این است که در این کشور وسیع و فقیر که زیرساخت‌ها هم ضعیف هستند واکسن‌ها را خنک نگه دارند. درحالی‌که در گذشته در کنگو چندین بار ابولا شیوع پیدا کرده، همه آنها از مناطق دورافتاده روستایی آغاز شده است. این ویروس در گذشته دو بار به شهر 10‌میلیون نفری کینشاسا، پایتخت کنگو رسیده که به سرعت متوقف شده است.
مقامات بهداشتی در تلاشند تا بیش از 500 نفر را که احتمال می‌رود در معرض آلودگی قرار دارند، ردیابی کند. این کار با وجود این‌که ویروس به شهر مبانداکا رسیده، دشوار است. این شهر در کنار رودخانه کنگو قرار دارد و کریدور پرترددی است و با یک ساعت پرواز به پایتخت می‌رسد. شیوع ابولا بیش از یک هفته پیش در شمال غربی کنگو اعلام شد. «گریس افوکو» 23 ساله، یک دانشجو در کینشاسا به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته است: «حتی اگر این ویروس به این‌جا هم نرسد، من باید ارتباطم را با مردم کم کنم.» «جین موپونو» 53ساله، یک معلم در شهر مبانداکا می‌گوید که آنها تلاش می‌کنند اقدامات پیشگیرانه‌ای را با آموزش دادن دانش‌آموزان اجرا کنند. او می‌گوید که به دانش‌آموزان گفته شده، از دست دادن یا روبوسی با یکدیگر پرهیز کنند. آقای موپونو می‌گوید: «امیدواریم که این ویروس هیچ‌گاه به این‌جا نرسد.»


تعداد بازدید :  274