شماره ۱۴۱۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
4 راه کاربردی برای جذب داوطلبان به یک کمپین موفق
استراتژی تعامل
آیا تلاش می‌کنید توجه بخش‌هایی از جامعه را به کارزارتان جلب کنید و آنها را با خود همراه کنید؟

شهروند| هلال‌احمر و سایر نهادها و تشکل‌های داوطلبانه همواره به دنبال جذب نیروهای مردمی و استفاده از پتانسیل موجود در جامعه برای انجام امور بشردوستانه و تحول در نگرش‌های اجتماعی‌اند. در بسیاری از نقاط دوردست هر روزه ما شاهد ایجاد و انجام کمپین‌ها و کارزارهای متنوع محیط‌زیستی و خیرخواهانه هستیم. اما آیا می‌دانیم که چگونه باید این حرکات را سامان دهیم؟ تلاش‌هایی که در زمینه امور داوطلبانه انجام می‌گیرد، در دو بخش جذب و نگهداشت قابل‌ بررسی است. در ادامه با مواردی روبه‌رو می‌شویم که به دنبال راه‌های کاربردی برای جذب افراد داوطلب به یک کمپین موفق است. به راستی، آیا تلاش می‌کنید توجه بخش‌هایی از جامعه را به کارزارتان جلب کنید و آنها را با خود همراه کنید؟ شبکه‌های اجتماعی خوب‌اند اما حامیان آنلاینِ دنیای مجازی را به داوطلبان فعال پروژه‌ ترویجی تبدیل‌کردن یک مرحله جلوتر است. هر گروهی فکر می‌کند مشکلات آنها با بقیه متفاوت است اما اغلب با چالش‌های یکسانی مواجه‌اند. مثلا بسیاری از کارزارها پیام‌های نامفهوم و متضادی را منتقل می‌کنند و در جذب مخاطب ناکارآمدند. این 5 توصیه کمک می‌کند پیام‌تان را با هدف کمپین‌تان هماهنگ کنید و اشتیاق گروه گسترده‌تری از مخاطبان را برای پیوستن به کارزارتان برانگیزید.

 بدانید چطور با مخاطبان‌تان در ارتباط باشید

آیا مخاطبان شما به ایمیل جواب می‌دهند؟ به پیامک چطور؟ به رادیو و رسانه‌های سنتی چطور گوش می‌دهند؟ در بعضی کمپین‌ها رفتن به درِ خانه‌ها بیشتر از فرستادن صدها ایمیل کارساز است. یکی از راه‌های عملی برای کمپین‌هایی با بودجه محدود و اندک این است که از ابزارهای ارزان یا رایگان برای شناخت مخاطب استفاده کنند. برای مثال گوگل آنالتیک به شما می‌گوید؛ بیشترین بازدید وب‌سایت شما از کدام کشور است، چه مطالبی بیشتر دیده شده است و مخاطبان از چه ابزارهای (گوشی موبایل، تبلت، کامپیوتر و...) استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا اطلاع‌رسانی بهتر و دقیق‌تری داشته باشند.

استراتژی پیام‌رسانی خود را مشخص کنید

یک کارزار خوب باید یک پیام هسته‌ای و اصلی داشته باشد. همچنین مهم است که این پیام را چگونه ارایه کنیم و گسترش دهیم. سه چیز است که یک پیام را جذاب می‌کند: «طنز، الهام‌بخشی و آموزش.» مردم چیزهایی را به اشتراک می‌گذارند که یا آنها را خوشحال کند یا به آنها چیزهای جدید یاد بدهد.

عکس‌‍‌العمل مخاطبان‌تان را برانگیزید

بدانید که دقیقا از مخاطبان‌تان چه می‌خواهید و مطمئن شوید که مخاطبان آن را می‌دانند. می‌خواهید برای یک طومار امضا جمع کنید؟ می‌خواهید مخاطبان‌تان در یک جلسه شرکت کنند؟ به یک کاندیدا رأی بدهند؟ یا به شما کمک‌مالی کنند؟ خودتان را جای آنها بگذارید. برای مثال اگر کمک‌مالی می‌خواهید، خودتان را در نظر بگیرید ببینید در چه صورتی حاضر می‌شوید دست در جیب‌تان کنید .

با مخاطبان وارد تعامل شوید

راضی‌کردن مخاطبان برای پسندیدن (لایک‌کردن) صفحه‌ شما در شبکه اجتماعی کار آسانی است، اما راضی‌کردن آنها برای این‌که میزبانی یکی از برنامه‌های شما را در خانه‌شان به عهده بگیرند، کار سختی است. این‌ها مثال‌هایی است که نشان می‌دهد تعامل با مخاطبان از آسان به سخت در یک هرم قرار می‌گیرد. باید به تدریج تقاضا از آنان را افزایش داد، نمی‌شود از کاربری که دو روز است صفحه شما را پسندیده (لایک کرده) خواست که شما را در جمع‌کردن کمک‌مالی یاری دهد. با کاربران در تماس بمانید و آنها را در جریان تحولات کارزارتان قرار دهید، از آنها در برنامه‌ها دعوت کنید و کم‌کم از آنان کمک بیشتری بخواهید. کارشناسان معتقدند، باید در انتقال پیام رویکردهای متفاوت را امتحان کرد و پس از ارزیابی نتیجه‌ها، روی بهترین روش تمرکز کرد. برای مثال در شبکه‌های اجتماعی خوب است، پست‌مان را با یک سوال شروع کنیم. مثلا «تا حالا فکر کرده‌اید که غذای شما چطور فراهم می‌شود؟» بعد توضیح بیشتری بدهید. مثلا «آمارها نشان می‌دهد 70‌درصد غذاهای مصرفی مردم، غذاهای فرآوری‌شده است.» سوال باعث می‌شود مخاطبان به جمله‌ بعدی توجه بیشتری نشان دهند. هر راهی که فکر می‌کنید دایره‌ مخاطبان‌تان را گسترش می‌دهد و اثرگذاری بیشتری روی آنها دارد، امتحان کنید، اما درعین ‌حال به یاد داشته باشید که یک روش همیشه جواب نمی‌دهد، تکنولوژی درحال پیشرفت است و ذائقه‌ مردم درحال تغییر، به‌روز باشید و از قافله عقب نمانید.

 


تعداد بازدید :  113