شماره ۱۴۱۰ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
صفحه را ببند
نگاهی به ساعت روزه‌داری در سراسر جهان
چرخش عقربه‌ها تا لحظه عاشقی
کشورهایی مانند فنلاند و سوئد 22 تا 23 ساعت روزه می‌گیرند

تهمینه انصاری| ماه رمضان از راه رسیده و میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان هر روز از طلوع تا غروب خورشید را روزه می‌گیرند تا ریسمان ارتباط خود با خدای‌شان را محکم و محکم‌تر کنند، اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که مسلمانان در سراسر جهان چه مدت باید ساعت‌های روزه‌داری را یکی پس از دیگری بگذرانند؟ برای مثال، در کشوری مانند فنلاند که خورشید فقط برای حدود 55 در آسمان پیدا می‌شود، روزه گرفتن قطعا کار ساده‌ای نیست.
بیش از 1.6‌میلیارد نفر در سراسر جهان براساس جغرافیای محل زندگی‌شان روزه می‌گیرند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مسلمانانی که در قطب شمال زندگی می‌کنند (به‌عنوان مثال کشورهایی مانند فنلاند و سوئد) 22 تا 23 ساعت روزه می‌گیرند، شاید باور نکردنی به نظر برسد، اما مسلمانان این خطه از جهان توان عجیبی باید در خود داشته باشند. آنها می‌گویند تنها خداوند الهام‌بخش آنان است، زمانی که مدت طولانی بدون هیچ مشکلی برای رضای خودش روزه می‌گیرند. محاسبات این‌گونه است که سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، آلمان، اتریش و بسیاری دیگر از کشورها، به‌طور متوسط روزانه 16 تا 17 ساعت در ماه رمضان روزه‌دار هستند. مسلمانانی که در انگلستان زندگی می‌کنند، ممکن است به علت نزدیکی به منطقه قطب شمال مدت زمان بسیار طولانی‌تری یعنی حدود 17 تا 18 ساعت را روزه بگیرند.
اگر به سمت آمریکای شمالی حرکت کنیم، مردمانی که در کانادا زندگی می‌کنند، نزدیک 17 تا 19 ساعت روزه می‌گیرند، درحالی‌که مسلمانانی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، روزانه حدود 16 ساعت روزه‌دار هستند. حالا به سمت جنوب آمریكا سفر می‌كنیم، جالب است بدانید مسلمانان در آرژانتین حدودا 9 تا 10 ساعت روزه می‌گیرند. تفاوت قابل توجهی بین مدت زمان روزه‌داری بین آرژانتین و کانادا احساس می‌شود.
استرالیای سردسیر زیر خط استواست و به دلیل جغرافیای آن انتظار می‌رود روزانه حدود 11 ساعت زمان روزه‌داری به طول بینجامد که باز هم کمتر از حد متوسط خواهد بود. اگر به سمت آفریقا حرکت کنیم، زمان روزه‌داری به زمان میانگین نزدیک‌تر است، چون نزدیک به خط استواست. مسلمانانی که در کشورهایی مثل مصر، الجزایر، سودان و لیبی زندگی می‌کنند، روزانه حدود 14 تا 15 ساعت روزه می‌گیرند.
هنگامی که به کشورهای آسیایی نظیر هند، پاکستان، چین، بنگلادش و بسیاری دیگر از کشورها که در نزدیکی یکدیگر واقع شده‌اند، نگاهی بیندازیم انتظار می‌رود مدت زمان روزه‌داری حدود 14 تا 16 ساعت باشد که البته این باز هم به موقعیت مکانی و نزدیکی آن به خط استوا بستگی دارد. کشورهای مختلف در خاورمیانه مانند عمان، عربستان سعودی، یمن و عراق هم نزدیک به 14 تا 15 ساعت از طلوع تا غروب خورشید را به روزه‌داری می‌گذرانند. اگرچه انتظار می‌رود خاورمیانه در 30‌سال گذشته با گرم‌ترین تابستان خود روبه‌رو شده، عربستان‌سعودی به بالاترین رکورد خود در این زمینه دست پیدا کرده است که مطمئنا برای روزه‌داران کمی سخت خواهد بود. ساعات روزه‌داری بستگی به طول روز دارد. این زمان بین طلوع و غروب خورشید است که از یک کشور تا کشور دیگر متفاوت است. برای آن معدود کشورهایی که مدت زمان روزه‌داری در آنها 20ساعت و آنهایی که 10 ساعت فاصله بین طلوع تا غروب است، این تفاوت بسیار چشمگیر خواهد بود.


تعداد بازدید :  168