شماره ۱۳۷۱ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
نوروز را با جذابیت‌های ایران خاطره‌انگیز کنید
شهرهای دیدنی در یک قاب

لیلا مهداد| تعطیلات نوروزی در کنار دیدوبازدید‌ها و.... سفر را نیز دارد و همیشه اواخر اسفندماه با این پرسش می‌گذرد که عید کجا برویم. ایران کشوری است پر از جاذبه و جاهای دیدنی و به همین دلیل پاسخ به این پرسش خیلی سخت به نظر نمی‌رسد و اصفهان و جذابیت‌های توریستی آن، شیراز و حافظیه چشم‌نواز، قشم و کیش، مناطق شمالی کشور و طبیعت سرسبز آن و... البته در میان همه این شهرها و مکان‌های دیدنی برخی مناطق گرفتار بی‌مهری شده‌اند و کمتر کسی آنها را می‌شناسد؛ مکان‌هایی که بی‌شک می‌تواند برای تعطیلات نوروزی خاطره‌ساز باشند.

ارگ راین
زمانی که صحبت از ارگ‌ها به میان می‌آید نخستین نام برده شده ارگ بم است؛ محلی که هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، درحالی‌که ارگ راین مغفول مانده؛ یکی از بزرگترین بناهای خشتی جهان در جنوب غربی استان کرمان که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد و همین تاریخ نشان از این دارد که قلعه راین گوشه‌ای از تاریخ را در دل خود نهفته دارد؛ تاریخی که بخشی از آن به زمان زندیه برمی‌گردد، دورانی که راین یکی از دژهای فرمانروایی میرزا حسین‌خان بوده، در زمان نادرشاه افشار و پسر او محمد خان. زمانی که به این منطقه برسید، با قلعه‌ای تقریبا مربع شکل با چند برج در اطرافش خودنمایی می‌کند.
باغ شازده ماهان
زیباترین باغ تاریخی ایران در حوالی شهر کرمان قرار دارد، در دامنه کوه‌های تیگران و باغ شازده نامیده می‌شود که در ‌سال 90 به ثبت ‌جهانی یونسکو رسید. شازده ماهان باغی اشرافی و دیدنی و دلفریب است که در مسیر عبوری کرمان به بم و در مسیر کهن جاده کهن ابریشم واقع شده؛ مسیری که به جذابیت‌های این باغ افزوده. باغی مستطیل شکل که به دستور محمدحسن‌خان سردار ایروانی- حاکم وقت کرمان - ساخته شد؛ باغی با درختان میوه متنوع که با حوض‌ها و فواره‌های آب‌نما منظره‌ زیبای به آن داده است.
دریاچه چورت
در ‌سال 1320 بر اثر زلزله و رانش زمین و بسته شدن مسیر آب‌ چشمه‌ای، دریاچه‌ای به‌وجود می‌آید آن هم در شمال‌شرقی استان مازندران که حالا آن را چورت می‌نامند. یکی از شگفتی‌های دیگر چورت این است که زمانی که آب‌ دریاچه پایین می‌آید باقی‌مانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند، پدیدار می‌شوند و منظره‌ای چشم‌نواز به دریاچه می‌دهند؛ منظره‌ای که در کمتر نقطه‌ای از ایران آن را بتوانید ببینید. اگر دوست داشته باشید چشمانتان را میهمان چنین منظره‌ای کنید باید یک مسیر جنگلی را پشت‌سر بگذارید؛ جنگلی با درختان انبوه که از امکانات استراحتگاه و... برخوردار است.
غار یخی چما

اگر دوست دارید در ایام تعطیلات نوروز یکی از کم‌نظیرترین نقاط گردشگری را ببینید به سمت استان چهارمحال بختیاری، شهرستان کوهرنگ بروید تا یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غارها را به چشم ببینید؛ غاری واقع در دشت چما که به همین نام شناخته می‌شود اگرچه در گویش بختیاری عشایر آن را یاچی‌ما می‌خوانند؛ غاری به شکل انبار بزرگ برف که حجم برف‌های چندین‌ساله را در خود جای داده و به بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد. نکته جالب این است که از زیر یخ‌های این غار چشمه‌ آب‌ سردی در جریان است که درنهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد.
پارک جنگی گیسوم

گذشتن از یک تونل جنگلی آن هم در فصل بهار بسیار دلنشین خواهد بود برای همین مسیر تالش را در پیش بگیرید تا از درختان سربه فلک کشیده جنگل گیسوم بی‌نصیب نمانید؛ جایی که جنگل و دریا به هم می‌رسند و سحر طبیعت به اوج خود می‌رسد. بی‌شک سفر به این منطقه دلنشین خواهد بود آن هم با در نظر گرفتن زیبایی‌های روستای گتگسر در کنار این جنگل که به یک روستای مهمان‌پذیر با خانه‌های ویلایی تبدیل شده و پذیرای گردشگران و مسافران است. برای سفر به گیسوم نگران هیچ چیز نباشید، چون این جنگل به اردوگاه، پلاژ، هتل، وسایل بازی کودکان، مسیرهای پیاده‌روی و... مجهز است.
تنگ بستانک

بهشت گمشده می‌تواند یکی را مقصدهای سفرهای نوروزی باشد؛ منطقه‌ای عمدتا با پوشش جنگلی و کوهستانی. وجود روستاهای زیبای جنوب تنگ بستانک مانند ساران و کهکرون با چشمه‌های زیبا و سابقه‌ای هزاران ‌ساله از جاذبه‌های این منطقه است. اثر طبیعی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال‌غرب استان و امکان ارتباط جاده‌ای که با یادمان‌های تاریخی تخت‌ جمشید، نقش رستم و پاسارگارد از یک‌طرف و چشم‌اندازهای طبیعی آبشارمارگون و تنگ براق از طرف دیگر، امتیاز ویژه‌ای برای بخش ایرانگردی و جهانگردی استان فارس است که در خور توجه و اهمیت است.
فشافویه

اگر آب‌ بازی دوست دارید ما به شما فشافویه را پیشنهاد می‌دهیم؛ یک دریاچه در کویر جنوبی تهران. بله اصلا قرار نیست برای آب‌بازی تا قشم و کیش و سواحل ترکیه بروید، بلکه نرسیده به فرودگاه امام‌خمینی در کیلومتر 18اتوبان قم دریاچه‌ای هست که همه امکانات تفریحی سواحل کیش، قشم، امارات و ترکیه را دارد؛ از اسکی روی آب، جت‌اسکی، قایق‌سواری، کایاک‌سواری تا ATV موتورهای (چهار چرخ)، پیست اتومبیلرانی، پینت بال، سوارکاری و تفریحات ورزشی و مهیجی از این دست. این دریاچه روزانه 300مراجعه‌کننده دارد.
غار سهولان

اگر مسافر استان آذربایجان‌غربی هستید دیدن غار سهولان را از دست ندهید؛ دومین غار آبی بزرگ ایران و یکی از مهمترین و کم‌نظیرترین غارهای طبیعی. غاری که محلی‌ها آن را «کونه کوتر» به معنای لانه کبوتر می‌نامند؛ نام‌گذاری‌ای که به تعداد زیاد لانه کبوتر در درون غار برمی‌گردد. البته سهولان در زبان کردی به معنای یخبندان است؛ این نام‌گذاری‌ هم به یخبندان‌های طولانی زمستانی و سرمای هوای داخل غار در تابستان برمی‌گردد؛ غاری که تنها موجودات زنده در آن کبوتران چاهی، خفاش است.
نیایشگاه مهری مراغه

اگر دوستدار تاریخ آثار باستانی هستید سری به روستای ورجوی بزنید؛ روستایی در 6کیلومتری جنوب شرقی مراغه. روستایی که به گورستان بزرگ و تاریخی‌اش شهره شده؛ گورستانی با قبرهایی که روی آنها صندوق‌های سنگی منقوش یا قوچ سنگی قرار داده شده است، البته برخی سنگ‌ها تصاویر تیروکمان، نیزه و شمشیر و سپر را به نمایش گذاشته‌اند؛ سنگ‌هایی که قدمت آنها به قرن‌های هشتم یا یازدهم هجری - قمری می‌رسد. اگرچه درخت کهن نارون کنار قبرستان نیز برای خود جذابیت‌هایی دارد؛ نارونی که سایه‌اش میزبان زائران امامزاده‌ای است که در جنوب این درخت خودنمایی می‌کند؛ امامزاده‌ای که در اصل به نیایشگاهی بسیار قدیمی تعلق داشته است.
میدان میرچخماق

اثری از قرن نهم هجری و یادگاری از دوران حکومت امیرچخماق شامی در یزد مکان خوبی برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی است، بنابراین اگر گذرتان به یزد افتاد، حتما از میدان میرچخماق دیدن کنید. میدانی که در عصر صفوی به این نام شهرت یافت. بنایی که یکی از معرف‌های شهر یزد است، درحالی‌که از آثار امیرچخماق نیست. مسجد امیر چقماق که در تاریخ‌های یزد به نام مسجد جامع نو نیز خوانده شده و در دوره صفوی بنا بر عبارتی که در جماعت‌خانه آن به چقماقیه معروف بوده به همت امیر جلال‌الدین چقماق شامی حاکم یزد و زن او ستی (بی‌بی) فاطمه خاتون احداث شده است. امیر جلال الدین چقماق شامی از امرا و سرداران تیموری و مقرب درگاه شاهرخ بود و در عهد او به حکومت یزد منصوب شد و خدماتی چند در آبادانی و توسعه شهر مذکور کرد که اهم همه آنها بنیاد نهادن همین مسجد است. این مسجد که در‌ سال 841 به پایان رسید بدون تردید از حیث زیبایی، وسعت، اهمیت و اعتبار بعد از مسجد جامع شهر قرار دارد و بر ضلع جنوبی میدانی قرار دارد که به میدان امیر چقماق معروف است.
چشمه‌های باداب سورت

اگر دوست دارید یکی از بی‌نظیرترین چشمه‌های آب جهان را ببینید، مسیر ساری را در پیش بگیرید؛ بخش چهاردانگه که در‌ سال 87 به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از کوه دماوند ثبت شد. باداب سورت در همه فصل‌های‌ سال زیباست و در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما پربازدیدترین زمان‌ها، فصول بهار و تابستانند؛ چراکه در فصل بهار این منطقه بسیار سرسبز و خرم است و فصل تابستان نیز زمان خوبی برای آب تنی در این حوضچه‌های زیبا و سرشار از مواد معدنی است.
مازیچال

گفتن از زیبایی‌های چالوس و رامسر شاید تکراری باشد، اما بی‌شک خیلی از ما تاکنون دهکده زیبای مازیچال را ندیده‌ایم؛ دهکده‌ای زیبا در 50کیلومتری عباس‌آباد. وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه به‌گونه‌ای است که هنگام بارندگی، مازیچال پر از ابرهایی می‌شود که هر لحظه شکل‌های زیبایی به خود می‌گیرند. می‌گویند نام‌گذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. در گویش محلی مردم منطقه، ماری به معنی درخت بلوط است و چال به معنی گودال و چاله.
دهکده جهان‌نما

دیدن یک منطقه ییلاقی بی‌شک خالی از لطف نیست، بنابراین سری به استان گلستان بزنید و از منظره زیبای دهکده جهان‌نما لذت ببرید؛ منطقه‌ای منحصربه‌فرد در میان رشته‌کوه‌های البرز. برای رسیدن به جهان‌نما، از «کردکوی» به سمت ارتفاعات «درازنو» رفته و سپس به سمت روستای رادکان و از آن‌جا به سمت جاده روستاهای چمن ساور و روستای حاجی‌آباد بروید. در مسیر به دوراهی می‌رسید که باید سمت چپ را انتخاب کنید. انتهای مسیر به دشت جهان‌نما می‌رسد. از نقطه حرکت تا جهان‌نما سه ساعت راه کوهستانی دارید.
طارم زنجان

دنیایی از سکوت و زیبایی، تلفیقی دلنشین از رود و کوه و جنگل و دشت؛ طارم زنجان. چسبیده به منجیل و فومن گیلان. وقتی از گردنه‌های سخت و سردسیری مسیر زنجان به طارم می‌گذری هیچ به ذهنت هم خطور نمی‌کند که چه بهشت زیبایی انتظارت را می‌کشد. شهرستان «آب بر» مرکز طارم است که از منجیل حدود 50 کیلومتر و از زنجان حدود 90 کیلومتر فاصله دارد. اگر به‌دنبال منطقه‌ای دیدنی برای سفری یک یا دو روزه می‌گردید طارم و طبیعت ناب آن در بهار میعادگاهی مناسب است. دسترسی به طارم هم از قزوین و منجیل میسر است و هم از زنجان.
روستای خرانق

این روستا که پای بسیاری از گردشگران خارجی را هم به خود باز کرده است، در استان یزد قرار دارد. وجود معادن سنگ‌آهن و همچنین منطقه حفاظت شده دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه‌گوش، یوزپلنگ و هوبره این منطقه را بیش از پیش خاص کرده است. از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به قلعه خرانق، حمام خرانق، کاروانسرای خرانق، پل خرانق، مسجد جامع و حسینیه خرانق، منارجنبان خرانق نام برد. این روستای تاریخی خرانق در شمال یزد و در ۵۰کیلومتری شهرستان اردکان و در مسیر جاده اردکان به طبس قرار گرفته است.
روستای نوشا
این روستا یکی از روستاهای شهرستان تنکابن در استان سرسبز و زیبای مازندران است. قدمت این روستا را 2‌هزار‌ سال تخمین زده‌اند که یکی از روستاهای بی‌نظیر و ارزشمند ایران به حساب می‌آید. راستی تابه‌حال خودرویی به آن‌جا راه پیدا نکرده و شما تا حدودی می‌توانید از خودرو استفاده کنید، بقیه راه را باید با اسب طی کنید. دسترسی دقیق به این روستا بدین صورت است که از تنکابن با مینی‌بوس به ییلاق آغوزحال رفته و جاده خاکی بالای ییلاق را نیز با مینی‌بوس تا نزدیک ولگسر ادامه دهید. از آن‌جا مسیر پاکوب را روی دامنه شرقی دره میاندشت تا روستای لاکتراشان طی کنید و بعد راه دامنه شرقی ارتفاع را در پیش گرفته و خود را به دوراهی نوشا برسانید.
روستای ماخونیک

در 142کیلومتری بیرجند یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان قرار دارد؛ روستای ماخونیک. روستایی که به دلیل قدوقامت کوتاه ساکنانش به سرزمین لی‌لی‌پوت‌های ایران شهرت دارد؛ ساکنانی که آداب‌ورسوم خاصی دارند. افرادی که زندگی کاملا ابتدایی دارند، به‌طوری که تا چند‌ سال پیش سیگار کشیدن و تماشای تلویزیون در این روستا ممنوع بوده است؛ روستای آدم‌کوچولوها. روستایی که پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری دارد.
سواحل دَرَک

اگر طرفدار آرامش هستید منطقه‌ای بکر و مکانی جادویی را در جنوب ایران به شما معرفی می‌کنیم؛ سواحل دَرَک. در 170کیلومتری جنوب چابهار. واقعیت این است که سواحل روستای دَرَک یکی از بی‌نظیرترین سواحل جهان است و هنوز به منطقه‌ای گردشگری تبدیل نشده و همچنان بکر و ناشناخته باقی مانده است. علاوه بر سواحل فوق‌العاده بکر و دست نخورده این روستا، تفریحات دیگری نیز برای گردشگران مهیا شده که با هزینه‌ای اندک می‌توانید اوقات بسیار خوبی را در آن‌جا بگذرانید. اگر از طرفداران آرامش هستید، مطمئن باشید که عاشق این مکان جادویی خواهید شد.
مجموعه تاریخی عباس‌آباد

اگر می‌خواهید مهمترین و بزرگترین باغ‌های تاریخی ایران را ببینید به سمت بهشهر بروید تا بهشت روی زمین را در 9کیلومتری بهشهر ببینید. مجموعه‌ای تاریخی در دل جنگل که بی‌تردید زیبایی خیره‌کننده‌اش شما را محسور می‌کند؛ مجموعه‌ای که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مجموعه دریاچه‌ای را در کنار خود دارد که به زیبایی‌های آن افزوده است. مجموعه‌ای شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری.
روستای کنگ
روستایی پلکانی کنگ می‌تواند یکی از مقصدهای سفرهای نوروزی باشد؛ روستایی تاریخی با قدمتی بیش از‌ هزار ‌سال که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی نیز مناسب است. کنگ به دلیل استقرار سکونتگاه‌های آن روی کوهپایه‌ به‌عنوان روستای پلکانی و ماسوله‌ای خراسان شناخته می‌شود؛ خانه‌هایی که با توجه به اقلیم، جهت باد و تابش خورشید و برای صرفه‌جویی انرژی ساخته شده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های روستای کنگ باغ‌های سرسبز با درختان میوه‌اش است که در حاشیه رودخانه به چشم می‌خورند. اگر مسافر این روستا بودید یادتان نرود زرشک، زعفران، نبات و انواع میوه‌های سردرختی را سوغات بیاورید.
سراب صحنه

در قسمت شمالی شهر صحنه است و یکی از مناطق خوش آب‌وهوا در این شهر محسوب می‌شود. آبشارهای زیبا، طبیعت چشم‌نواز و آب‌وهوای فوق‌العاده این منطقه باعث شده مسافران و گردشگران زیادی این مکان را مقصد سفر خود دهند. دربند صحنه، دره‌ای بسیار زیبا و پوشیده از انواع درختان سرسبز است که احتمالا تفرجگاه بسیاری از شاهان دوره‌های مختلف بوده است. سرچشمه آب دربند، چهار چشمه نام دارد که در قسمت شمالی دربند قرار گرفته و در زمان‌های نه‌چندان دور، آبشار کوچکی از آن شکل گرفته که امروزه بر اثر خشکسالی به آبشار خشکه معروف است. آب‌های چهار چشمه بعد از طی مسیری در حدود ۵۰۰ متر خود را به آبشار اصلی می‌رسانند.
شیروان دره‌سی

در 20کیلومتری جنوب‌شرقی مشکین‌شهر می‌توانید به یکی از 11زیستگاه وحشی منطقه سبلان برسید؛ منطقه‌ای که در همه فصول گردشگران بی‌شماری را به خود می‌بیند. شیروان دره‌سی در این منطقه با بریدگی‌های دیواره‌های صخره‌ای و سنگ‌هایی که به صورت تندیس دیده می‌شوند منظره‌ چشم‌نوازی را رقم زده است. اگر سفری به این منطقه داشته باشید حتما صخره‌ها و غارهای دیدنی را از دست ندهید. البته اگر از کنار آبشاری با ارتفاع 40متری به سمت پایین بروید آبگرم معندی شابیل را خواهید دید. شیروان دره‌سی قصه‌ای را نیز در سرگذشت خود می‌بیند؛ قصه‌ای که از دختری می‌گوید به نام شیروان که چون به دلدارش نمی‌رسد خود را در دره پرت می‌کند تا برای همیشه نان آن دره شیروان باقی بماند. آبشارهای دوقول نیز یکی دیگر از مناظر زیبای شیروان دره‌سی است که دیدن آن خالی از لطف نیست.
معبد داش‌کَسَن

این‌جا چین، ایران است؛ معبدی باقی‌مانده از دوره ایلخانی اگرچه برخی باستان‌شناسان معتقدند این معبد در اصل در زمان ساسانیان ساخته شده و پرستشگاه پیروان آیین‌ مهرپرستی بوده است. معبدی که یکی از شاخص‌ترین آثار معماری صخره‌ای در ایران است و نقوش برجسته و اژدها به شکل متقارن تداعی‌گر هنر چینی است- نقوشی حکاکی شده یادگاری از یک هنرمند چینی- این معبد در فاصله‌ای در حدود پنج‌کیلومتری از روستای ویر در 15کیلومتری شمال‌شرقی سلطانیه زنجان واقع شده است.
 دریاچه اوان
اگر مسافر استان قزوین هستید دیدن دریاچه اوان را از دست ندهید. دریاچه‌ای محسور شده بین چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زرآباد که یکی از قطب‌های گردشگری است. جوشش دایمی آب سبب صافی و زلالی آب دریاچه شده و در چهار فصل‌سال جذابیت‌های مختص خود را دارد؛ دریاچه‌ای که امکان چادر زدن در اطراف آن وجود دارد.
طارم؛ هندوستان ایران

در شمال زنجان شما طارم را می‌بینید؛ منطقه‌ای که رودخانه عظیم قزل‌آوزن و ریزابه‌های متعدد باعث سرسبزی آن شده البته این منطقه کهنسال‌ترین درختان استان را در دل خود جای داده است. اگر مسافر طارم باشید در کنار جاذبه‌ طبیعی زیبای آن بازدید از قلعه شمیران، قلعه سانسیز، بنای امامزداه حیدر، بنای امامزادگان عوف و‌هاشم، چهار طاقی‌های طارم، آتشکده تشویر، آتشکده الزین و آتشکده پیرچم را از دست ندهید. هندوستان ایران در کنار جذبه‌های توریستی منظره‌ای زیبا را پیش چشم شما قرار می‌دهد؛ منظره‌ای همراه با سکوت و آرامش.


تعداد بازدید :  1166