شماره ۱۳۷۱ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
راه و رسم سفر کردن
نکاتی که باید قبل از آغاز سفر و در طول سفر بدانید و به آنها عمل کنید

سمانه خادمی | مسافرت یعنی زمانی که می‌توانید خود را از استرس‌های روزمره زندگی دور کنید. اگر از قبل آماده باشید، سفر شما می‌تواند بدون استرس و هیجان‌انگیز باشد. البته که باید چمدان جمع کنید، لباس‌های مخصوص را جدا کنید و مرخصی بگیرید، اما باید از ایمنی خود در فرودگاه و در طول سفر اطمینان داشته باشد.
ایمنی سفر، قبل از ترک خانه شروع می‌شود. یکی از اقدامات مهم قبل از ترک خانه تأمین امنیت آن است. خانه باید طوری به نظر بیاید که انگار کسی آن را ترک نکرده تا دزدان از غارت آن خانه منصرف شوند. آمار و ارقام نشان می‌دهند که میزان جرم و جنایت در طی سه ماه از ‌سال (آخر بهار تا وسط تابستان که اوج وقت مسافرت است) 10درصد افزایش می‌یابد. دزدان این موضوع را می‌دانند، پس اجرای این اقدامات برای حفظ ایمنی خانه‌تان مهم است.
با همسایه درباره برنامه سفرتان صحبت کنید و از آنها بخواهید حواس‌شان به خانه شما باشد و اگر مورد مشکوکی دیدند به پلیس اطلاع دهند. تمام پنجره‌ها و درها را قفل کنید، درهایی که به سمت پارکینگ می‌روند یا پنجره‌های راهرو را فراموش نکنید. یکی از نشانه‌های این‌که کسی خانه نیست، روزنامه‌های تلمبار‌شده جلوی در خانه است. می‌توانید با پست یا روزنامه موردنظر تماس بگیرید و از آنها بخواهید برای مدتی روزنامه نفرستند. وسایل انباری مانند نردبان، شن‌کش و حتی مبلمان تراس را جمع کنید، چون از آنها می‌توان برای ورود به خانه استفاده کرد.
از اشتراک جزییات سفر در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید. جزییات سفر خود را در اختیار خانواده قرار دهید. کارت بانک و پول نقد را جدا نگه دارید.
چگونه کمپ بزنیم؟
طبیعت‌گردی به همان اندازه که جذاب است، دشوار هم هست. کمپ زدن در طبیعت قواعد و قوانین خاص خودش را دارد که رعایت نکردن آنها به معنی تن دادن به خطر است. اگر ماجراجویی در سفرهای شما حرف اول را می‌زند، این مطلب را تا انتها بخوانید!
کمپ به محلی اطلاق می‌شود که کوه‌پیمایان، کوهنوردان و طبیعت‌گردان جهت اقامت خود از آن استفاده می‌کنند، عمدتا کمپ برای برنامه‌های بیش از یک روز تعبیه می‌شود و باید به تمام خصوصیاتی که به توضیح آنها پرداخته شده، توجه کافی داشته باشید.
کمپ‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: کمپ طبیعی و کمپ مصنوعی.
کمپ طبیعی: از عوارض طبیعی تشکیل یا استفاده می‌شود، مثل غارها، زاغه‌ها، شکاف‌ها، غار برفی و کومه موقت در جنگل. استفاده از این کمپ‌ها تجارب بالایی را در کوهنوردی می‌طلبد.
کمپ مصنوعی: در این کمپ از لوازم مصنوعی استفاده می‌شود مانند چادر که بحث ما در این‌جا چادرهای کوهنوردی هستند. در یک چادر دو یا سه نفره شما باید با کوله‌های‌تان مدت زمانی زندگی کنید، پس چگونگی این کار را باید قبلا در شرایط و هوای خوب بیاموزید.
چطور در فضای آزاد کمپ بزنیم؟
۱- ابتدا باید ایمنی محل کمپ را در نظر گرفت.
۲- دور بودن از محل ریزش سنگ، یخ و برف و غیره
۳- خودداری از ایجاد کمپ در کنار رودخانه‌ها و کف دره‌ها به علت جاری شدن سیل و سروصدای آب
۴- محل کمپ باید در دید قرار داشته باشد تا در زمان حادثه نیروهای امدادی بتوانند به‌راحتی محل را پیدا کنند. در کوهستان معمولا باد در دو جهت می‌وزد: باد قله و باد دره. باد قله بعد از غروب خورشید از قله به دره شروع به وزیدن می‌کند. اما باد دره روزها از دره به طرف قله می‌وزد. پس در روز باید جهت باد را مشخص و سپس کمپ را برقرار کرد.
۵- صاف و بدون شیب باشد.
۶- خودداری از برقراری کمپ در کنار چشمه‌ها زیرا حیوانات شب‌ها برای استفاده از آب به چشمه‌ها می‌آیند که می‌تواند ایمنی شما را به خطر اندازد.
۷- در هوای طوفانی و بارانی ابتدا کوله را در چادر قرار داده، در آن را ببندید تا چادر سنگین شده و باد چادر را با خود نبرد.
۸- استفاده از نایلون برای زیر چادر برای منتقل‌نشدن رطوبت به کف چادر
۹- چادر را خوب و محکم و کشیده و برپا کنید و پوش روی چادر را نصب کنید.
۱۰- حفر یک نهر کوچک به عرض و عمق ۱۰سانتی‌متر که بهتر است زیر لبه‌های پوش چادر باشد تا هنگام بارندگی آب باران زیر چادر نفوذ نکند و یک یا دو راه خروج آب نهر تعبیه کنید.
۱۱- برای استحکام بیشتر میخ‌های چادر روی میخ‌ها سنگ بگذارید.
در شرایط بادهای با سرعت بالا با فاصله یک متر از اطراف چادر یک دیوار سنگی به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر و عرض ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر ایجاد کنید تا باد چادر را پاره نکند.
۱۲- از برپایی چادر در زیر درختان به علت صاعقه بپرهیزید. چادر در زیر درختان بعد از مدتی بارندگی خیلی سریع‌تر خیس می‌شود.
۱۳- نبودن کمپ در مسیر حیوانات اهلی و وحشی و کوهنوردان دیگر
۱۴- بستن در چادر در زمان بیرون آمدن و داخل شدن به چادر به علت وارد شدن حیوانات موذی مثل مار و عقرب
۱۵- محل دستشویی باید پایین‌دست کمپ و با فاصله مناسبی ایجاد شود.
۱۶- یک کیسه پلی‌اتیلن یا گونی پلاستیکی بزرگ جهت قراردادن لوازم اضافی بیرون از کمپ همراه داشته باشید و لوازم اضافه را داخل آن قرار داده و چند سنگ روی آن قرار دهید.
۱۷- در شرایط بادهای با سرعت بالا با فاصله یک متر از اطراف چادر یک دیوار سنگی به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر و عرض ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر ایجاد کنید تا باد چادر را پاره نکند. در زمستان به علت کولاک در مناطق کوهستانی با بلوک‌های برفی دیواری به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر و عرض ۴۰ سانتی‌متر ایجاد کنید تا باد و سرمای کمتری ایجاد شود، زیرا برف‌هایی که در اثر کولاک در اطراف چادر جمع می‌شوند باعث شکستن ستون‌های چادر می‌شود.
۱۸- پرهیز از برافروختن آتش در اطراف چادر و در جهت باد
۱۹- یک کیسه نایلون برای جمع‌آوری زباله‌های‌تان در نظر بگیرید.
۲۰- در بدترین شرایط دو یا سه نفر با کوله‌های‌تان باید در چادر زندگی کنید، چگونگی این کار را خوب بیاموزید.
۲۱- پرهیز از ایجاد کمپ در گوسفندسراها که معمولا دارای سنگ‌چین هم هستند، به علت این‌که آن‌جا محل زندگی کنه‌ها و دیگر جانوران موذی است.
۲۲- غذاهای بودار خود را بیرون از چادر و در فضای آزاد قرار ندهید، به این علت که حیوانات شامه بسیار قوی دارند و به سراغ آنها می‌روند. غذاها را در ظروف دربسته و در محلی که حیوانات را تحریک نکند، نگهداری کنید.
۲۳- از استفاده از چراغ‌های خوراک‌پزی و روشنایی‌هایی که دارای شعله هستند در چادر خودداری کنید.
۲۴- پرهیز از تعویض کپسول گاز و ریختن بنزین در چراغ‌های بنزینی در زمانی که داخل کمپ شمع یا شعله دیگری وجود دارد، به علت آتش‌سوزی
۲۵- دور کردن جانوران موذی با ریختن مقداری تنباکو در اطراف چادر
چمدان خود را در حین سفر گم کرده‌اید؟
به فرودگاه رسیده‌اید و نمی‌توانید چمدان خود را پیدا کنید یا متوجه شده‌اید که چمدان‌تان در ترانزیت خراب شده است؟ این شرایط خیلی بد است. اما بیایید و با آن روبه‌رو شویم، چون ممکن است زمانی برای هر یک از ما این اتفاق بیفتد و قسمتی از تعطیلات‌مان با آن خراب شود. اگر آگاهی‌های لازم را در این مورد داشته باشید، می‌توانید حرکت درستی را در مواجه شدن با این اتفاق انجام بدهید تا چمدان خود را به‌طور درست دریافت کنید. در این‌جا چند نکته آمده برای این‌که بدانید چه کاری انجام بدهید اگر چمدان‌تان خراب شده، تأخیر داشته یا دزدیده شده بود.
خسارت بار
اگر چمدان‌تان پاره و خرد به دست‌تان رسید، خطوط هوایی معمولا برای تعمیرات آن به شما پول می‌پردازند، اما اگر کیف یا چمدان‌تان تعمیرشدنی نباشد، آنها به شما به اندازه ارزش چمدان‌تان هزینه پرداخت می‌کنند که این قضیه برای وسایل داخل کیف نیز صدق می‌کند. بنابراین شما باید همیشه چمدان خود را با دقت بازرسی کنید و گزارش هر نوع آسیب را قبل از ترک فرودگاه بدهید. کارکنان بخش خدمات مشتری همچنین چمدان شما را قبل از این‌که محل را ترک کنید، بازرسی می‌کنند. بعد از بازرسی‌ها، برای تعمیر مدعی می‌شوید. به خاطر بسپارید که یک رسید از تعمیرکار چمدان‌تان دریافت کنید تا در بازپرداخت مشکلی نداشته باشید.
تأخیر چمدان
وقتی بار شما تأخیر پیدا می‌کند، به هیچ عنوان عصبی نشوید، به احتمال زیاد جابه‌جا شده است. آماری از وزارت حمل‌ونقل نشان می‌دهد که حدود ۹۸‌درصد از بارهای جابه‌جا شده به سلامت به دست صاحب‌شان می‌رسند. بیشتر خطوط هوایی مخارج معقول را متحمل می‌شوند. البته مقدار هزینه بسته به توافق است. مطمئن شوید قبل از این‌که فرودگاه را ترک کنید، گزارشی را به خطوط هوایی در این راستا تحویل داده‌اید. تمامی جزییات تماس خود را ازجمله موبایل و شماره ثابت و همچنین آدرس منزل را در آن قید کنید تا خطوط هوایی بتوانند زمانی که بارتان را پیدا کردند، با شما تماس بگیرند.
بار گمشده
تنها حدود ۲‌درصد از بار مسافران طبق گزارش شرکت‌های هوایی گم می‌شود. خط هوایی شما هر کاری که ممکن باشد برای‌تان انجام می‌دهد تا بار شما سالم به دست‌تان برسد، اما اگر آنها در آخر رسما اعلام کردند که چمدان شما گم شده است، شما می‌توانید بلافاصله شکایتی تنظیم کنید. شرکت هوایی به شما بازپرداخت می‌کند، اما نه دقیقا به همان اندازه ارزش چمدان شما. بنابراین شما باید لیستی از موارد داخل چمدان‌تان تهیه و ضمیمه آن ارزش پولی موارد را اضافه کنید. در آخر با مذاکره مقداری از ارزش بار شما پرداخت می‌شود.
وسایلی از بارتان دزدیده شود
اگر شما بعد از سفرتان به خانه رسیدید و متوجه شدید که چمدان‌تان دستکاری شده است و بعضی از وسایل‌تان در آن نیست، چه کار باید انجام دهید؟ نخستین کار این است که کاغذ خطوط هوایی سفر خود را پیدا کنید. هرموقع این کاغذ را پیدا کردید، سریعا فرم ادعای خود را پر کنید و به صورت آنلاین آن را برای شرکت هوایی بفرستید. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در این راستا از وب‌سایت رسمی شرکت هوایی پیدا کنید. بعد از این‌که دانلود و فرم را پر کردید، ایمیل کرده یا به شماره آنها فکس کنید. آنها در روند کار به شما کمک می‌کنند، ولی معمولا بالای ۶ ماه این روند طول می‌کشد. با این حال، شما باید این را بدانید که بیشتر خطوط هوایی برای اقلامی از قبیل طلا و جواهر خسارتی نمی‌دهند.
درنتیجه، این نکات ساده در بالا به شما این امکان را می‌دهد که آگاهانه مراحل پیدا کردن، تاخیر یا دزدی بار خود را انجام دهید.
وسایل لازم برای سفر کردن
 باید به یاد داشته ‌باشید که بدترین زمان ممکن برای تصمیم‌گیری پیرامون برداشتن وسایل مورد نیازتان در سفر هنگامی است که درحال بستن چمدان خود هستید، پس باید از قبل حسابی به آن فکر کنید. نخستین قدم برای داشتن یک سفر بی‌دردسر این است که یک فهرست از تمامی لوازم و وسایل مورد نیاز خود را تهیه کرده و پس از هر سفر و تجربه جدید آن را بازنگری و تکمیل کنید. قبل از شروع سفر، وسایل‌تان را مطابق این فهرست به دقت همراه خود ببرید. سبک مسافرت کنید. از حمل وسایل غیرضروری و حجیم خودداری کنید. در کل فردی آسانگیر باشید و در سفر زیاد سخت نگیرید. تا می‌توانید از تشریفات سفر کم کنید. در این‌جا تمام چیزهایی که برای یک سفر خوب به آنها احتیاج دارید برای‌تان آورده‌ایم، البته نگران نباشید‌ لیست پیشنهادی آن‌قدر افراطی نیست که بارتان را سنگین کند.
چک لیست
* پول
* مدارک
* بلیت هواپیما، قطار یا اتوبوس
* واچر رزرو هتل
* شارژر موبایل یا تبلت
* قرص‌های لازم
* نقشه و راهنمای سفر مقصد
* وسایل بهداشتی مثل برس، مسواک و...
* سوزن و نخ
* دوربین
* کیسه فریزر
* یک موچین کوچک
* گیره لباس یا سنجاق قفلی بزرگ
* یک بسته دستمال کاغذی
* کپی تمام مدارک
* کمی آبنبات یا شکلات
کرم ضدآفتاب این‌بار مهمتر از همیشه
در سفر قرار نیست در اتاق بنشینید، پس بیشتر از همیشه به ضدآفتاب، عینک آفتابی و کلاه نیاز دارید. اشعه‌های مضر خورشید که تابستان را فصل قدرت‌نمایی خودش می‌داند، بیشتر از هر چیز روی چشم و پوست تأثیر می‌گذارد. یک عینک آفتابی راحت و سبک که ترجیحا فلزی نباشد و در گرما داغ نشود همراه یک کرم ضدآفتاب مرغوب می‌تواند راه‌حل خوبی برای محافظت از پوست و چشم‌های‌تان باشد. کلاه‌های لبه‌دار، هم به عینک و ضدآفتاب کمک می‌کند و هم جلوی آسیب زدن آفتاب به موها را می‌گیرد، کلاه بزرگی انتخاب نکنید، چراکه جای زیادی در چمدان می‌گیرد.
داروخانه با خود حمل نکنید
درست است که باید در سفر داروها و وسایل لازم برای حفظ سلامت را به همراه داشته ‌باشید، اما لازم نیست یک داروخانه با خود حمل کنید. علاوه بر قرص‌های همیشگی‌تان برداشتن چند عدد قرص مسکن، ضدحساسیت و سرماخوردگی، یک کرم ضددرد، یک کرم ضدخارش و چند چسب‌زخم کفایت می‌کند، البته یادتان باشد در مسافرت‌های خارجی قرص استامینوفن‌کدیین همراه خود نبرید، چراکه همراه داشتن کدیین در بسیاری از کشورها جرم محسوب می‌شود.
دوربین‌های کوچک، نه بزرگ و حرفه‌ای
از رکن‌های مهم هر سفری دوربین است، اما باید حواس‌تان باشد که اگر دوربین‌تان دست‌وپاگیر یا نحوه استفاده آن نیازمند دانش و تجربه زیادی باشد، ممکن است خیلی برای یک سفر ساده مناسب نباشد، چراکه تقریبا موفق به استفاده از آن نخواهید بود. دوربین‌های کوچک و به ‌اصطلاح cyber shot به چند دلیل برای سفر گزینه‌های بهتری هستند؛ یکی این‌که همیشه دردسترس بوده و کار با آنها ساده است، دیگر این‌که توجه دزدها کمتر به آن جلب می‌شود و اگر در شهر یا کشوری غریب باشید، می‌توانید با خیال راحت‌تری خاطرات‌تان را ثبت کنید.
کدام کفش را انتخاب کنید؟
حتما کفش راحت انتخاب کنید. مطمئنا با کفش کتانی نمی‌توانید روی شن‌های ساحل راه بروید، نمی‌توانید صحرانوردی کنید، حتی قادر نیستید از کوه بالا بروید، علاوه بر این‌که پاها را خیلی داغ می‌کند، باید چند بار پاها و کفش‌ها را بشویید تا از بوی احتمالی پا خلاص شوید، حتی جالب است بدانید در برخی مراجع گردشگری به گردشگران توصیه ‌می‌کنند که کتانی سفید به پا نکنند، چراکه به سرعت توریست بودن آنها مشخص می‌شود و همین آنها را به یک طعمه خوب برای دزدها تبدیل می‌کند. یک جفت صندل یا کفش تابستانی راحت همراه داشته باشید. البته اگر قصد پیاده‌روی‌های طولانی دارید، به کفش کتانی هم نیاز پیدا خواهید کرد، مگر این‌که از راحتی و طبی بودن صندل‌های‌تان اطمینان داشته باشید. یادتان باشد کفش نو با خود برندارید، چراکه احتمالا پای‌تان را اذیت خواهد کرد.
اگر یک همسفر کوچولو دارید
اگر به سفری خانوادگی می‌روید و می‌خواهید سفر خوبی داشته‌ باشید، باید به نیازهای فرزندتان نیز حسابی توجه داشته ‌باشید. اگر فرزندتان به اندازه کافی بزرگ است از او بخواهید اسباب‌بازی‌های دلخواهش را برای مسافرت انتخاب کرده و همراهش بیاورد. اگر فرزندتان مدرسه می‌رود، به او اجازه دهید بازی‌های الکترونیکی، تخته نقاشی کوچک یا کتاب‌هایش را همراه بیاورد، اما برای کودکان کوچکتر چند اسباب‌بازی همراه خود بردارید و آنها را به تناوب در اختیارشان بگذارید. مسافرت‌های طولانی با هواپیما یا حتی خودرو و قطار برای کودکان که مجبورند یک جا بنشینند، دشوارتر است، میان‌وعده‌های سبکی که کودکان دوست دارند هم انتخاب خوبی برای سرگرم‌کردن‌شان است. اگر نوزاد به همراه دارید، حتما همه وسایل مورد نیاز او را با خود ببرید.
اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، شما در سفر با خودرو باید ترمز و کلاچ، روغن موتور، روغن گیربکس، روغن کمک و واسکازین دیفرانسیل‌ها و تمامی گریس‌خورهای گاردان و فرمان را کنترل و درصورت لزوم روانکاری کنید، یادتان باشد رینگ‌های آلومینیومی برای سفرهای خارج از جاده مناسب نیستند و احتمال شکستن آنها وجود دارد، رینگ‌های فابریک خودرو در چنین سفرهایی بهترین انتخاب است، همچنین لاستیک‌هایی که دارای گل‌های جهت‌دار هستند و برای سرعت‌های بالا طراحی شده‌اند، برای خارج از جاده مناسب نبوده و علاوه بر این‌که به سرعت صدمه می‌بینند، از کارایی مطلوبی برخوردار نیستند.
نکات مهم در سفرهای خارجی
1. به‌طورکلی در سفرها و به‌خصوص سفرهای خارجی هیچ‌وقت همه مدارک‌تان را با خود این طرف و آن طرف نبرید. مدارک مهم را در هتل بگذارید و یک کپی از آنها با خود به همراه داشته باشید. بهتر است روزانه مبلغی در کیف پول خود گذاشته و باقی پول را به همراه مدارک مهم در جعبه ایمن یا همان safety box هتل نگه دارید. کیف‌‌های کوچک گردنی معمولا بهترین گزینه برای حفظ پول و مدارک در مقابله با هرگونه سرقت یا گم‌شدن هستند.
2. فراموش نكنید در طول سفر به هیچ عنوان گذرنامه خود را به هیچ فرد غیرمرتبطی ندهید و این را بدانید كه تنها پلیس حق خواستن گذرنامه را از شما دارد و هتل مركز اقامت‌تان نیز باید آن را بررسی كرده و پس از تهیه یك فتوكپی از آن در حضورتان آن را به شما برگرداند.
3. سعی كنید حتما نشان یا علامتی روی چمدان داشته باشید كه البته برای این كار می‌توانید از برچسب‌های مخصوص شركت‌های هواپیمایی استفاده كنید و نام، نشانی و مقصد خودتان را همراه شماره پاسپورت روی آن یادداشت كنید تا هم در قسمت تحویل بار، چمدان‌ها را راحت‌تر پیدا کنید و هم اگر گم شدند، به‌راحتی به دست‌تان برسند.
4. هرگز به درخواست افرادی كه از شما می‌خواهند بسته یا ساكی را در فرودگاه مقصد به شخصی تحویل دهید یا به دلیل اضافه‌بارشان قصد دارند یكی از ساك‌های خودشان را روی بار شما بگذارند، جواب مثبت ندهید. اگر اخبار را خوانده باشید هرساله تعداد زیادی از مسافران به همین دلیل دچار مشكلات جدی و ناگواری می‌شوند.
5. از نزدیک‌ترین سفارتخانه یا دفتر حافظ منافع ایران در کشور مقصدتان باخبر باشید، چراکه این اداره‌ها مسئول حمایت از شما درصورت بروز مشکلات احتمالی هستند، بنابراین سعی کنید نشانی، شماره تلفن و وب‌سایت آنها را پیش از آغاز سفرتان یادداشت کرده و به همراه داشته‌ باشید.


تعداد بازدید :  1240