شماره ۱۳۷۱ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با صادقعلی تاریکی، پزشک داوطلب هلال
لذت طبابت داوطلبانه در کرمانشاه

شهروند|  دکتر صادقعلی تاریکی، پزشک داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان گلستان و متخصص بیماری‌های اعصاب و روان است که در کاروان سلامتی که به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اعزام شده بود، مشارکت فعالی در ویزیت و حمایت روانی بازماندگان حادثه داشت به‌طوری که بیش از ‌هزار بیمار در نخستین کاروان سلامت، ویزیت و داروی رایگان دریافت کرده‌اند.
او می‌گوید: دیر رسیدن به وضع آشفته بیماران روحی و روانی و نیمه‌کاره رهاکردن فرآیند درمان، دلایلی است که حالا، باعث شده در این مناطق، مشکلاتی چون افسردگی، اقدام به خودکشی و اضطراب مزمن بر اثر زلزله بسیار بیشتر شایع باشد.
دکتر تاریکی می‌گوید: این دلایل باعث کم‌اثر شدن روش‌های درمانی هم می‌شود و از طرفی این درمان‌ها بسیار گرانقیمت است. در واقع، بروز آسیب‌های روانی در چنین حوادثی در همه سنین مانند هم بوده و اختلافی که وجود دارد در نحوه درمان آن در زنان، کودکان و سالمندان به دلیل قدرت دفاعی پایین‌شان است. به بیان دقیق‌تر، جدای از این‌که آمار ابتلا به این‌گونه بیماری‌ها در این منطقه، وضعی هشداردهنده و ناگوار است و زمان زیادی می‌برد تا شرایط به حال عادی و مطلوب برگردد، تجربه جدید من در این کاروان نیز حاکی از این است که حتی بعضی بیماری‌های ساده جسمی مانند زخم معده و فشارخون آسیب‌دیدگان نیز تشدید شود. با این حساب می‌بینیم که درخصوص بیماری‌های روانی این عزیزان، دو مشکل جدی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. یعنی از یک طرف هم آمار ابتلای جدید بازماندگان به مشکلاتی چون بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، افسردگی و خواب‌های پریشان و افکار خودکشی درحال افزایش است و از طرف دیگر، آمار بیماری‌های جسمی هم، درحال شتاب گرفتن است.
 این پزشک داوطلب که سابقه حضور در کاروان‌های سلامت متعددی در استان‌های گلستان، سیستان‌وبلوچستان دارد، معتقد است با این‌که جنس زلزله طوری است که نمی‌توان انتظار داشت خاطره‌های خوبی از این برنامه‌ها داشت، اما این بار وقتی دختر جوانی را دیدم که به خاطر زلزله، تمام امید و انگیزه‌اش را برای ادامه زندگی از دست داده بود و قصد خودکشی داشت را توانستم با مشاوره متقاعد کنم که از این کار به دلیل وجود پدر سالخورده‌اش و نیاز او به حمایت، منصرف شود و بارقه‌های امید به زندگی در آن جوانه بزند بسیار خوشحال شدم.
او تأکید می‌کند: هنوز فاصله شرایط زندگی این هموطنان با استانداردها فاصله زیادی دارد چون هنوز نه مدرسه‌ای، نه آب و برقی و نه خانه بهداشتی وجود دارد، اما چیزی که این میان بسیار زیبا و قشنگ است حس همبستگی مردم و حضور دلگرم‌کننده‌شان در این مناطق است.

 


تعداد بازدید :  1068