ایسنا| معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش میگوید براساس اطلاعات به دست آمده، خشونت و بحث نزاعهای بین فردی، فرد با گروه و گروه با گروه، نخستین آسیب اجتماعی مدارس است. مهرزاد حمیدی با بیان این موضوع گفت: «مسائل و آسیبهای اجتماعی چندمتغیره و بسیار پیچیده است و باید همه دستگاهها برای رفع آن وارد صحنه شوند.»
مهرزاد حمیدی ادامه داد: «در راستای شادسازی مدرسه طرحهایی چون المپیادهای درون مدرسهای، حیات پویا و کانونهای ورزشی را اجرا میکنیم.»
او گفت: «تلاش میکنیم مهارتهای اجتماعی گسترش یافته و خصوصیاتی چون تابآوری، وفاق و سازگاری در حوزه ورزش، کار تیمی و گروهی و ... توسعه یابد و فرزندان ما اینقدر شکننده نباشند.»
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش با اشاره به نتایج یک پیمایش ملی گفت: «در پیمایشهای ملی از افراد پرسیده شده چرا به سراغ اعتیاد میروند؟ آنها در پاسخ میگویند اول لذتجویی، سپس شکنندگیها و وازدگیها، نداشتن اعتماد به نفس و کنجکاوی عامل سوق یافتن به سمت اعتیاد است. باید ریشه این کنجکاوی را با اطلاعرسانی بسوزانیم. ما این هدف را نشانه رفتهایم و به دنبال شادسازی مدارس هستیم تا دانشآموزان از حضور در مدرسه لذت ببرند.»
حمیدی ادامه داد: «اگر بچهها شاد باشند، کمتر فریب شبکههای اجتماعی و ماهوارهای را میخورند، متاسفانه برخی نیز تصور میکنند اگر داروها و قرصهایی مصرف کنند تا بیشتر بیدار بمانند و شب امتحان درس بخوانند موفقتر خواهند بود. ما میخواهیم این افکار و تمایلات را در دانشآموزان تضعیف کنیم اما در مجموع مسائل و آسیبهای اجتماعی چندمتغیره و بسیار پیچیده است و باید همه دستگاهها برای رفع آن وارد صحنه شوند.»
او با بیان اینکه امروز با اطلاعات بهروز شده آسیبهای اجتماعی مواجهیم و از تحولات آسیبها آگاهیم، ادامه داد: «امروز مطلع هستیم که کدام آسیب در کدام مدرسه پررنگتر است؛ ما مدارس پرخطر را میشناسیم زیرا اطلاعات 38هزار مدرسه وارد سامانه مربوطه شده که بسیار ارزشمند است.»
بهگفته معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش طبق اطلاعات به دست آمده، خشونت و بحث نزاعهای بین فردی، فرد با گروه و گروه با گروه نخستین آسیب اجتماعی مدارس است. پیمایشها، جهتگیری ما را روشنتر میکند. ابزارهای استاندارد غربالگری را نیز در دست شناسایی و نهاییکردن داریم.