شماره ۱۳۶۸ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

بیانیه موگرینی در مورد نشست آتی کمیسیون مشترک برجام
دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این‌که نشست آتی کمیسیون مشترک برجام 25 اسفند برگزار خواهد شد، تصریح کرد که این نشست فرصتی برای بازبینی اجرای توافق هسته‌ای است.
به گزارش ایسنا، دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در 16 مارس (25 اسفندماه) در وین خبر داد. بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا در این بیانیه آمده است که نشست 16 مارس به ریاست هلگا اشمید به نمایندگی از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان گروه 3+3 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، ‌آمریکا) و ایران برگزار خواهد شد. این نشست فرصتی برای بازبینی اجرای برجام تا جایی که به مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها مربوط می‌شود، خواهد بود.

ترامپ وضع اضطرار ملی علیه ایران را تمدید کرد
دونالد ترامپ در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و سنا وضع اضطرار ملی علیه ایران را تمدید کرد. در نامه دونالد ترامپ ادعا شده است: اقدامات و سیاست‌های دولت ایران ازجمله توسعه توان موشکی بالستیک، حمایت از تروریسم بین‌المللی و نقض حقوق بشر همچنان یک تهدید جدی و غیرمعمول علیه امنیت، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.
در این نامه همچنین آمده است: بنابر همین دلایل «ترامپ» مصمم است تا وضع اضطرار ملی علیه ایران و نیز اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور را تمدید کند. ترامپ افزود که وضع اضطرار ملی که در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ علیه ایران اجرایی شد، پس از ۱۵ مارس ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، ادعاهای ترامپ درحالی مطرح می‌شود که حقایق نشان می‌دهد سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش در امور داخلی کشورهای منطقه اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی و جنگ‌ها در این منطقه است که علاوه‌ بر این، به ظهور و گسترش تروریسم و فرقه‌گرایی منجر شده است. مقامات ایرانی همواره تأکید دارند، آمریکا اصلا صلاحیت صحبت در امور حقوق بشر را به خاطر جنایاتی که این‌ کشور با دخالت در منطقه و حمایت از عربستان در جنگ‌افروزی و کشتن مردم بی‌گناه مرتکب شده‌، ندارد و خود محور نقض حقوق بشر قلمداد می‌شود.

درخواست ظریف برای آزادی سرباز ایرانی اسیر در پاکستان
وزیر خارجه ایران در دیدار با مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان خواستار تلاش مقامات اسلام‌آباد برای آزادی سرباز ايرانی اسیر در دست گروهک‌های تروريستی در این کشور شد.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدارهای خود با مقامات پاکستانی، صبح دیروز (سه‌شنبه) با ژنرال «ناصرخان جنجوعه» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به مناسبات و روابط بسیار خوب 2 کشور گفت: آنچه در روابط 2 کشور بسیار اهمیت دارد، این است که ایران و پاکستان در کنار هم باشند و موضوعات را مدیریت کنند.
وزیر امور خارجه ایران نیز، در این دیدار بر آمادگی کشورمان برای توسعه بیشتر مناسبات و همکاری‌ها در تمام سطوح با پاکستان تأکید کرد. در ادامه طرفین از افزایش همکاری‌های امنیتی و حفاظت بیشتر از مرزها استقبال کردند و درخصوص برگزاری نشست کمیسیون‌های امنیتی و کنسولی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های بنادر گوادر و چابهار با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی بین 2 کشور، بررسی راه‌های افزایش همکاری‌های بانکی و بهره‌برداری از خط لوله گاز، همکاری‌های چند‌جانبه و موضوعات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم، به‌ویژه مبارزه با داعش گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. وزیر امور خارجه ایران در این ملاقات از مقامات پاکستانی خواست تلاش کنند تا سرباز ایرانی اسیر در چنگال یکی از گروهک‌های تروریستی آزاد و به آغوش خانواده بازگردد که قول حداکثر همکاری داده شد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه‌شب 20 اسفندماه در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به اسلام‌آباد سفر کرد. وی روز گذشته در اسلام‌آباد با مقامات این کشور ازجمله وزیر خارجه، نخست‌وزیر، وزیر کشور و رئیس مجلس ملی دیدار و گفت‌وگو کرد و نشست مشترک تجاری ایران و پاکستان نیز با حضور ظریف و خواجه محمد آصف همتای پاکستانی در اسلام‌آباد گشایش یافت. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار است در ادامه سفرش به پاکستان به کراچی برود و نشست تجاری ایران و پاکستان نیز در کراچی و با حضور تجار و فعالان اقتصادی 2 کشور برگزار خواهد شد.


تعداد بازدید :  313