شماره ۱۳۶۸ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

هشدار سازمان ملل درباره احتمال وقوع فاجعه انسانی در ونزوئلا
ایسنا| یکی از مقامات ارشد سازمان ملل هشدار داد کلمبیا برای تعامل با فاجعه انسانی در امتداد مرزهایش با ونزوئلا به کمک بین‌المللی فوری نیاز دارد. دیوید بیسلی، مدیر برنامه جهانی غذا گفت: گزارشات هولناکی که از سوی مهاجران ونزوئلایی شنیده‌ام باعث شد نسبت به این بحران هشدار دهم و رسیدگی به آن را در اولویت بگذارم. وی پس از سفر دو روزه به شهر مرزی کوکوتای کلمبیا و صحبت با مهاجران ونزوئلایی گفت: «این مسأله ممکن است به یک فاجعه در ابعاد بی‌سابقه برای نیم کره‌غربی تبدیل شود. من از مهاجران ونزوئلایی پرسیدم که چرا این‌جا هستید آنها در پاسخ به من گفتند ما هیچ خوراکی برای تغذیه نداریم. حتی اگر پول هم داشته باشیم غذایی وجود ندارد که آن را تهیه کنیم.» بیسلی افزود: «فکر نمی‌کنم مردم سراسر جهان متوجه باشند که این وضع چقدر بد است و ممکن است چقدر وخیم‌تر شود.» همزمان با تورم شدید و کمبود گسترده غذا و دارو در ونزوئلا، تعداد بسیار زیادی از مردم این کشور به سیل مهاجرت دسته‌جمعی پیوستند که باعث هشداری در سراسر آمریکای لاتین شده است. گروه‌های مستقل برآورد می‌کنند که 3تا 4‌میلیون ونزوئلایی در سال‌های اخیر سرزمین خود را رها کرده‌اند به‌طوری که چندصد‌هزار تن تنها در‌ سال 2017 میلادی ونزوئلا را ترک کرده‌اند. بیسلی که درباره این بحران با خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا مذاکره کرده گفت: «رویکرد ایده‌آل این است که سازمان ملل و آژانس‌های بین‌المللی با فعالیت در داخل ونزوئلا این مشکل را حل کنند اما درحال حاضر این یک گزینه محسوب نمی‌شود چراکه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا بارها دریافت کمک‌های بشردوستانه را رد کرده چراکه آن را اقدامی غیرمستقیم از سوی آمریکا و دیگر کشورها برای بی‌ثبات‌کردن دولت سوسیالیستش در بحبوحه درخواست‌های اپوزیسیون برای سرنگونی او می‌داند.» در عوض بیسلی از آمریکا و دیگر کشورها درخواست کرده تا کمک مالی برای کلمبیا فراهم کنند؛‌ جایی که حجم وسیعی از مهاجران ونزوئلایی وارد آن شده‌اند. برای رسیدگی به این مسأله همچنان به یک برنامه جدی‌تر و جامع‌تر نیاز است اما بیسلی گفت: احتمالا تمرکز خود را بر زنان باردار و کودکان متمرکز خواهد کرد. وی افزود: «این برنامه ممکن است شامل رویکردهای مختلف از پرداخت پول نقد گرفته تا ارسال کالا برای تغذیه مهاجران شود.» برنامه جهانی غذا سالانه 80‌میلیون تن در سراسر جهان را تغذیه می‌کند که حدود دو سوم آنها در مناطق درگیر قرار دارند. بیسلی گفت: «مشکلات ونزوئلا از درگیری‌های مسلحانه نشأت نگرفته اما این بحران پتانسیل وخیم شدن را دارد. بحران غذا در سوریه نیز در ابتدا بسیار اندک و ناچیز بود اما درحال حاضر نیازمند کمک سازمان ملل برای تغذیه روزانه شش‌میلیون تن در کشوری است که جمعیت آن به مراتب کمتر از ونزوئلاست.»

کاخ سفید: انتظار داریم دیدار کیم جونگ اون و ترامپ اتفاق بیفتد
ایسنا| سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، دولت آمریکا انتظار دارد دیدار میان رئیس‌جمهوری این کشور و رهبر کره‌شمالی انجام شود. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در‌باره این که آیا سکوت پیونگ‌یانگ به این معناست که دیدار میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اتفاق نخواهد افتاد، پاسخ داد: ما کاملاً انتظار داریم که این دیدار انجام شود. وی ادامه داد: «پیشنهادی مطرح شد و ما پذیرفتیم. کره‌شمالی چندین قول داده و ما امید داریم که آنها به وعده‌هایشان عمل کنند و در این صورت ملاقات مطابق با برنامه انجام خواهد شد.»
سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: «ما درحال‌حاضر اقدامات خود را در راستای فراهم ساختن تمهیدات مربوط به این دیدار ادامه می‌دهیم.» در همین حال، سخنگوی کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا در بیستم مارس میزبان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خواهد بود.

العبادی ممنوعیت پرواز در فرودگاه‌های اقلیم کردستان را لغو کرد
ایسنا| نخست‌وزیر عراق ممنوعیت پرواز در فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را لغو کرد. به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه به روی پروازهای بین‌المللی بازگشایی شده است. وی پیشتر متعهد شده بود که ممنوعیت پروازها در این دو فرودگاه را تا قبل از عید نوروز لغو کند. بنا بر اعلام مسئولان عراقی، وزارت کشور این کشور کنترل فرودگاه‌های اقلیم را برعهده خواهد گرفت.


تعداد بازدید :  310