شماره ۱۳۶۸ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
نزاع لفظی نمایندگان آمریکا و روسیه در سازمان ملل
نیکی هیلی: لازم باشد، در سوریه وارد عمل می‌شویم مسکو: اگر آمریکا به سوریه حمله کند، پاسخ می‌دهیم

گرچه توافقی بر سر آتش‌بس 30 روزه در سوریه صورت گرفته، اما در عمل، چیزی از خصومت‌ها خصوصا در غوطه شرقی کم نشده است. حالا آمریکا تهدید به اقدام نظامی کرده و روسیه نیز پاسخ داده است. روز گذشته، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت، نمی‌توانیم شاهد نادیده گرفتن قطعنامه آتش‌بس در سوریه باشیم. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته در نشست اضطراری شورای امنیت با اشاره به روند اجرای قطعنامه آتش‌بس سوریه گفت: «هیچ‌گونه توقف خصومت‌ها وجود نداشته است. خشونت همچنان در غوطه شرقی و فراتر از آن ازجمله در عفرین، بخشی از ادلب و در دمشق و حومه آن ادامه دارد.»
دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «ارایه کمک‌های انساندوستانه و خدمات به‌طور ایمن، بدون مانع یا پایدار نبوده است. هیچ محاصره‌ای برداشته نشده است.» او گفت: «نمی‌توانیم مردم سوریه را رها کنیم. این یک درام تاریخی است. ما کاروان کمک‌های انساندوستانه داریم که آماده ورود به غوطه شرقی هستند اما هنوز تا تأمین امنیت کامل جهت رساندن کمک‌های انساندوستانه فاصله زیادی موجود است.» دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد، شمار اندکی از غیرنظامیان، غوطه شرقی را ترک کردند و گروه‌های مسلح مانع ترک بسیاری از مردم شده‌اند. گوترش اظهار کرد: «قطعنامه سازمان ملل متحد خواستار ایجاد زمینه رساندن کمک به مردم سوریه بدون مانع است اما براساس اطلاعات ما، هیچ مجروح یا بیماری در سوریه تخلیه نشده و شاهد نقض مستمر آتش‌بس و حملات بی‌هدف در سوریه هستیم.»
روز گذشته همچنین آمریکا پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را درباره سوریه منتشر کرد که در آن خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در دمشق و غوطه شرقی شد. نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار کرد: «ما قطعنامه آتش‌بس جدیدی را تدوین کرده‌ایم که فضایی برای گریز باقی نمی‌گذارد.» وی با بیان این‌که این پیش‌نویس ساده و صریح است و به محض تصویب اجرایی خواهد شد، افزود: «در این قطعنامه راه گریزی برای پنهان شدن اسد، ایران و روس‌ها وجود ندارد.»
هیلی قطعنامه پیشین درخصوص برقراری آتش‌بس در سوریه را که به پیشنهاد روسیه تصویب شده بود، «شکست خورده» قلمداد کرد.
نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین گفت: در صورت ناکامی شورای امنیت در راستای اقدام در قبال سوریه، واشنگتن آماده است که در صورت ضرورت، خود وارد عمل شود. نیکی هیلی، نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان گفت: «این مسیری نیست که ما ترجیح دهیم اما مسیری است که قبلا نشان داده‌ایم آن را انتخاب می‌کنیم و آماده هستیم که یک بار دیگر نیز همچون قبل در این مسیر قدم بگذاریم.» وی ادامه داد: «زمانی که جامعه بین‌المللی به‌طور مکرر از انجام اقدام باز می‌ماند، در مواردی کشورها مجبور می‌شوند که خود دست به اقدام بزنند.»
از سوی دیگر، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود، تأکید کرد: دمشق کاملا محق است که با تهدیداتی که متوجه شهروندانش است، مقابله کند.
هیلی نیز اظهار کرد: «در صورتی که شورای امنیت درخصوص تسلیحات شیمیایی اقدامی نکند، واشنگتن، خود وارد عمل خواهد شد.» وی افزود: «ما به هر کشوری که بخواهد اراده خود را از طریق سلاح‌های شیمیایی اعمال کند، هشدار می‌دهیم.» نبنزیا در واکنش به این اظهارات گفت که اعضای گروه تروریستی جبهه‌النصره در غوطه شرقی دست به استفاده از تسلیحات شیمیایی زده‌اند. وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای متهم کردن دولت دمشق در این زمینه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: «این اقدامات با هدف آماده کردن زمینه برای اقدامات نظامی یک‌جانبه علیه حاکمیت سوریه است.»
نماینده روسیه با بیان این‌که هیچ واکنش بین‌المللی نسبت به کشف سلاح شیمیایی در مناطق تحت سلطه افراد مسلح نشان داده نشده است، تصریح کرد: «ما خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره استفاده از سلاح شیمیایی هستیم. گروه‌های مسلح، غیرنظامیان را در فوعه و کفریا گلوله‌باران کردند.»
پس از سخنان تهدید‌آمیز نماینده آمریکا، مسکو واکنش نشان داد. ستادکل نیروهای مسلح روسیه در واکنش به تهدیدهای اخیر آمریکا مبنی بر حمله موشکی به تأسیسات نظامی و حکومتی دولت سوریه، تأکید کرد در صورت به خطر افتادن جان نظامیان روس مستقر در سوریه واکنش نشان خواهد داد. والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه گفت: «ارتش روسیه به حمله آمریکا به سوریه پاسخ خواهد داد و هر موشک و پرتابگر دخیل در این حملات را هدف می‌گیریم.» گراسیموف گفت: «اگر جان نیروهای روسیه به خطر بیفتد، نیروهای مسلح روسیه پاسخ خواهند داد.» مقامات آمریکایی ازجمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور بارها تأکید کرده‌اند در صورت اثبات حمله شیمیایی سوریه علیه مخالفان این کشور، دست به حملات موشکی به تأسیسات نظامی و غیرنظامی سوریه ازجمله ساختمان‌های حکومتی در دمشق خواهند زد. این تهدید آمریکایی‌ها مورد حمایت انگلیس و فرانسه نیز قرار گرفته و این دو کشور رسما تأیید کرده‌اند در چنین عملیاتی شرکت خواهند کرد.


تعداد بازدید :  182