شماره ۱۳۴۵ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ بهمن
صفحه را ببند
گزیده های هفتگی اقتصاد مقاومتی

 19 بهمن

۱۸‌هزار‌میلیارد تومان برای رونق صنعت
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه دولت برای ایجاد یک‌میلیون شغل، گفت: نزدیک به ۱۸‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات برای رونق صنعت و تولید اختصاص داده شده است. او گفت: سرمایه‌گذاری‌ها و راه‌اندازی خط تولید باید مطابق با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی باشد. او با اشاره به این مطلب که دولت برای رونق و تحرک اقتصادی و ایجاد و احیای فرصت‌های شغلی برنامه‌ریزی کرده است، گفت: دولت ۱۲ برنامه اجرایی برای ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل در‌سال ۹۷ دارد.نوبخت از توسعه طرح‌های عمرانی با اختصاص ۴۲‌هزار‌میلیارد تومان خبر داد

 20 بهمن

تسهیلات بدون محدودیت برای عشایر
کرمعلی قندالی، رئیس امور عشایر کشور با بیان این‌که محدودیتی در ارایه تسهیلات حوزه عشایر وجود ندارد، گفت: ارایه تسهیلات به رشد و شکوفایی اقتصادی مناطق عشایری کشور کمک می‌کند. او با بیان این‌که یک‌و‌نیم‌میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده است، گفت: محدودیتی برای ارایه تسهیلات حوزه عشایر وجود ندارد. قندالی ضمن بیان این‌که عشایر می‌توانند از تسهیلات زنجیره تولید گوشت برای بهبود وضع معیشت و رونق اقتصادی منطقه خود استفاده کنند، افزود: عشایر با داشتن ۲۴‌میلیون رأس دام بالغ ‌بر ۱۹۵‌هزار تن گوشت کشور را تولید می‌کنند .

 21 بهمن

۳۴‌درصد بودجه کشور عملیاتی است
غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس درباره بودجه‌ سال آتی و همچنین تصویب آن در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس گفت: ۳۴‌درصد بودجه کشور به‌صورت عملیاتی انجام خواهد شد. او تأکید کرد: با تلاش نمایندگان مجلس ردیف‌های متفرقه بودجه در مخارج کشور که معمولا خارج از دید نظارتی بود از ۲۰‌درصد به ۱۱.۸‌درصد کاهش یافت. او افزود: ما در سال۹۶ به‌جز فروش نفت، رشد 6‌درصد را در کشور تجربه کرده‌ایم و برنامه‌ریزی برای‌ سال آینده نیز همین میزان رشد است؛ لذا در این راه مجلس تمام کمک‌های لازم را به دولت ارایه خواهد کرد تا در زمینه اقتصاد مقاومتی بتوانیم شاهد اقدامات خوبی باشیم. 

 22 بهمن

دولت دیگر کارخانه ایجاد نمی‌کند
رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت براساس اجرای اصل ۴۴ قانون در هیچ یک از استان‌ها و شهرستان‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. او معضل بیکاری جوانان را برای کشور یک تهدید بزرگ دانست و افزود: دولت براساس اجرای اصل ۴۴ قانون در هیچ یک از استان‌ها و شهرستان‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند، برخی‌ها این‌طور فکر می‌کنند اگر سرمایه‌گذار فرار کند، دولت سرمایه‌گذاری خواهد کرد اما این‌گونه نیست اگر از سرمایه‌گذار حمایت نکنیم بخش خصوصی شاید به دیگر استان‌ها و حتی خارج کشور جهت سرمایه‌گذاری مهاجرت کند. 

 23 بهمن

سازمان مدیریت توانایی ندارد
سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید و شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: سیستم برنامه‌ریزی و مدیریت دولت نقص کلی دارد؛ دولت از عدم وجود یک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کارآمد رنج می‌برد. او با بیان این‌که تصمیمات غلط گذشته موجب شده تا بنگاه‌های اقتصادی به سمت تعطیلی بروند، تصریح کرد: هم سرمایه‌گذار و هم کارگر در شرایط بد زندگی می‌کنند که اینها آستانه تحمل را پایین می‌آورد وگرنه مردم بر خواسته‌های اجتماعی خود صبر می‌کنند؛ هر چند که آن نیز کاهش‌دهنده سطح مقاومت است. 

 24 بهمن

نیمی از دانشگاه‌ها فاقد استاندارد
مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بیش از ۵۰‌درصد مراکز آموزش دولتی ما فاقد استانداردهای لازم هستند و به همین دلیل جلوی افزایش جمعیت دانشجویی را گرفته‌ایم. معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در حال حاضر چهار‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دانشجو داریم و درواقع ما چندین نظام آموزشی را اداره می‌کنیم که شامل دانشگاه آزاد، غیرانتفاعی، علمی-‌کاربردی، دانشگاه‌های مهارتی و پیام‌نور هستند. مشکل ما این است که مدیریت جزیره‌ای داریم. یکی از کارهایی که می‌تواند تعامل ایجاد کند مدیریت منطقه‌ای است. از‌ سال ۹۳ در طرح آمایش آموزش عالی استارت آن را زده‌ایم و امیدواریم اجرایی شود.


تعداد بازدید :  259