شماره ۱۳۲۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید غنا: اراده ایران توسعه روابط با غنا به‌ عنوان کشوری دوست و برادر است
رئیس‌جمهوري هنگام دریافت استوارنامه «الحاجی سایوتی یاهایا ایدی» سفیر جدید غنا گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی با غنا به‌ عنوان کشوری دوست و برادر است.
به‌ گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در این دیدار اظهار داشت: کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و غنا باید با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود برای گسترش همکاری و فعال‌کردن بخش‌های خصوصی دو کشور، فضای مناسبی را در راستای توسعه مناسبات تهران- آکرا ایجاد کند. روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همکاری‌های فرهنگی، بهداشتی و درمانی با غنا است. الحاجی سایوتی یاهایا ایدی سفیر جدید غنا نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهوری کشورمان، از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به غنا به‌ویژه در زمینه سلامت و بهداشت تقدیر کرد و گفت: پتانسیل‌های فراوانی برای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور وجود دارد و ما همواره خواهان گسترش مناسبات با ایران هستیم.

ریچارد نفیو: درخواست‌های غیرمنطقی ترامپ بقای برجام را به خطر انداخته است
یک مسئول پیشین آمریکایی در مورد تحریم‌های ایران به شبکه سی‌‌ان‌‌‌بی‌سی گفت که ممکن است توافق هسته‌ای ایران ظرف مدت چهار ماه آینده تمدید نشود؛ چراکه ترامپ درخواست‌های غیر منطقی را از متحدان اروپایی واشنگتن درخواست کرده است. ریچارد نفیو که پیشتر در وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد تحریم‌های ایران فعال بوده است به شبکه خبری سی‌‌‌ان‌بی‌‌سی گفت: من بسیار نگرانم که توافق هسته‌ای در می ‌2018 که تاریخ بعدی تمدید تعلیق‌ تحریم‌های ایران است، لغو شود؛ چراکه ترامپ فهرستی از درخواست‌های غیر منطقی را مطرح کرده است که فکر نمی‌کنم هیچ اروپایی واقعگرایی با توافق کنگره به آنها پاسخ دهد. نفیو افزود: یک واقعیت ساده آن است که ترامپ از برجام متنفر است و با وجود آن‌که آن را درک نکرده است، با این حال مشاوران ترامپ همواره تلاش می‌کنند که او را وادار کنند تا واقعگرایانه‌تر به برجام نگاه کند اما به ‌نظر نمی‌رسد که تلاش دایمی آنها موثر واقع شود. به گفته او تیلرسون، وزیر خارجه، جیمز متیس، وزیر دفاع و ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ بودند که خطرات خروج از برجام را به وی گوشزد کردند. برجام به یک مشکل بسیار بزرگ از روشی قابل راستی‌آزمایی پاسخ داده است.

سفر نخست‌وزیر کردستان عراق به ایران
نخست‌وزیر حکومت محلی کردستان عراق روز یکشنبه در جریان سفر به تهران، با تعدادی از مقامات کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند. نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر حکومت محلی کردستان عراق در حالی ‌که قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر، وی را همراهی می‌کند در ادامه رایزنی‌های خود با دیگر کشورها در رأس هیأتی به منظور بحث و تبادل‌نظر در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی به جمهوری اسلامی ایران عزیمت و در تاریخ يكم بهمن ۹۶ با مقامات کشورمان دیدار و تبادل‌نظر خواهد کرد. از دیدگاه کارشناسان منطقه سفر این هیأت که نخستين سفر پس از جریان همه‌پرسی و مخالفت دولت و دادگاه فدرال جمهوری عراق است، مثبت ارزیابی می‌شود. به نقل از سرکنسولگری ایران در اربیل، مشترکات فرهنگی، تاریخی و مرز مشترک و از سویی حمایت جدی جمهوری اسلامی ایران از مردم کرد در مبارزه با صدام و داعش و میزبانی ایران از صدها‌ هزار کرد آواره عراقی در ادوار گذشته و رسیدگی مجروحان شیمیایی حلبچه در کشورمان و حسن روابط فی‌مابین از خاطرات مورد تکریم مردم کرد عراق نسبت به ایران است.

برگزاری اجلاس سه‌جانبه کشورهای ضامن کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی
دستیار ارشد وزیر خارجه در امور سیاسی، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سدات اونال معاون منطقه‌ای وزارت خارجه ترکیه در یک نشست مقدماتی در سوچی درباره آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری اجلاس کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه شرکت کردند. مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور ضامن در این نشست، آخرین هماهنگی‌ها در مورد برگزاری اجلاس گفت‌وگوی ملی سوریه که در دهم بهمن ماه جاری در سوچی برگزار می‌شود، را به عمل آوردند. در این اجلاس ابتدا نماینده روسیه گزارشی را از مقدمات اجرایی کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه ارایه کرد و سپس روسای هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نظرات خود را ارایه کردند.


تعداد بازدید :  417