شماره ۱۳۲۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

لاوروف: آمریکا ثابت کند ما به کره‌شمالی کمک می‌کنیم
ایسنا| وزیر خارجه روسیه اظهار داشت  كه آمریکا باید بداند که ثبات استراتژیک تنها به واسطه همکاری با روسیه و چین محقق می‌شود و تلاش‌های آمریکا برای ایجاد قدرت در شمال شرق سوریه با تعهد به تمامیت ارضی سوریه مغایرت دارد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مفصلی در مقر سازمان ملل در نیویورک به مناسبت مشارکتش در نشست وزارتی شورای امنیت درباره اشاعه تسلیحات هسته‌ای نسبت به دنبال‌کردن رویکرد تقابل از سوی آمریکا به جای مذاکرات عادی با روسیه ابراز تاسف کرد.
وی درباره استراتژی نظامی جدید آمریکا نیز گفت: «واشنگتن باید بداند که ثبات بدون همکاری با روسیه محقق نمی‌شود و امنیت ملی روسیه در رأس اهتمامات این کشور است.» وزیر خارجه روسیه درباره توافق هسته‌ای با ایران نیز گفت: «روسیه هرگونه نقض برجام را نمی‌پذیرد و اروپایی‌ها خطرات آن را دریافته‌اند و درخواست از ایران برای مداخله‌نکردن در امور خاورمیانه غیرممکن است چون هر کشوری به دنبال منافع خود است؛ ازجمله عربستان.»
لاوروف درباره اتهامات آمریکا به روسیه درباره دورزدن تحریم‌ها علیه کره‌شمالی با فروش نفت به این کشور گفت: آمریکا شکایت رسمی درباره دورزدن تحریم‌ها ارایه نکرده بنابراین آنها هیچ دلیلی ندارند.
لاوروف افزود: «روسیه آماده مذاکره با واشنگتن به‌رغم اتهامات اخیر این کشور علیه روسیه و چین است. آمریکا باید به جای این تهمت‌ها با استناد به قانون بین‌الملل راه مذاکره سازنده با روسیه و چین را در پیش بگیرد. امیدواریم واشنگتن آگاه شود که درنهایت بهترین چیز برایش توسعه روابط با روسیه در تمامی زمینه‌ها ازجمله امنیت است. واشنگتن باید برای اتهاماتش مبنی بر این‌که مسکو به پیونگ‌یانگ در دورزدن تحریم‌ها کمک می‌کند دلیل و مدرک بیاورد. آنها می‌گویند اطلاعاتی در این‌باره داریم اما سری هستند!»

آلمان صادرات سلاح به کشورهای شرکت‌کننده در جنگ یمن را متوقف کرد
ایسنا| دولت آلمان صادرات تسلیحات به کشورهای شرکت‌کننده در جنگ یمن ازجمله عربستان را متوقف کرد. اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد، شورای امنیت فدرال فعلا مجوز صادرات تسلیحاتی که با نتایج تحقیقات در این زمینه همخوانی ندارد را صادر نمی‌کند. این بررسی‌ها میان ائتلاف مسیحی وابسته به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و حزب سوسیال دموکرات به منظور تشکیل ائتلاف حاکم صورت گرفته بود. وی افزود، دولت آلمان از هم‌اکنون به بعد مجوز صادرات سلاح به کشورهای شرکت‌کننده در جنگ یمن را صادر نمی‌کند.

اردوغان: عملیات عفرین آغاز شده منبج هدف بعدی است
ایسنا| رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز عملیات عفرین در شمال سوریه را تأیید کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در کنگره حزب عدالت و توسعه در شهر کوتاهیا در استان آناتولی اظهار داشت: منبج سوریه هدف دیگر عملیات‌ نظامی ترکیه خواهد بود. روز جمعه وزیر دفاع ترکیه از آغاز عملیات عفرین با گلوله‌باران مناطق مرزی خبر داده بود.
اردوغان با انتقاد از مواضع آمریکا در سوریه گفت: برخی در سوریه تصور می‌کنند بازی جدیدی به راه انداخته‌اند. نام گروه تروریستی را تغییر داده و می‌خواهند با نام دیگری آنها را معرفی کنند، اما برای ما نام آن گروه هر چه باشد، باز هم یک گروه تروریستی است؛ چه نامش «نیروهای دموکراتیک سوریه» باشد چه «ارتش مرزی»، چه «مدافعان مرزی» و چه «نیروهای تأمین امنیت مرزی» باز هم ما این گروه را وابسته به پ‌ک‌ک می‌دانیم. وی در ادامه افزود: «گروه پ‌ک‌ک در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. گروه مستقر در سوریه نیز همانند همین گروه است. با این‌که خود آنها نیز می‌دانند وابسته به چه گروهی هستند، باز هم برای فریب‌دادن جهان از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند.»
اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «زمانی که صحبت از ترکیه می‌شود، به نظر می‌رسد که فقط اعضای سازمان فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) یادشان می‌افتد. درنهایت آنها متوجه خواهند شد که اعتماد به یک گروه تروریستی تا چه حد اشتباه است. به غیر از ترکیه، در منطقه، هیچ متعهد دیگری وجود ندارد.» وی درباره عملیات منبج نیز گفت: «با توجه به این‌که تاکنون وعده‌های داده‌شده درباره منبج عملی نشده است، دیگر کسی نمی‌تواند به ما بگوید چه کار انجام شود. دیگر چنین حقی وجود ندارد اما ما هیچ طمعی به خاک سوریه نداریم.»
اردوغان تأکید کرد: «در مراحل بعدی ما گام به گام کشورمان را تا مرزهای عراق از این تهدید پاکسازی خواهیم کرد.»


تعداد بازدید :  382