شماره ۱۳۲۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ بهمن
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس کمیته مستقل محیط‌ زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام: سازمان محیط ‌زیست حق شکایت از دستگاه‌ها را دارد
ایسنا|«سازمان محیط ‌زیست حق دارد از سازمان‌هایی که قانون هوای پاک را زیر پا می‌گذارند، شکایت کند.» این موضوع را رئیس کمیته مستقل محیط ‌زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد و در توضیح بیشتر افزود: «همچنین براساس ابلاغ دادستان کل کشور، دادستان‌های عمومی می‌توانند در بحث‌های مرتبط با محیط‌ زیست به‌عنوان حق عامه شکایت کنند.» به‌گفته او، قانون هوای پاک پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش ضمانت اجرایی را  در نظر گرفته است، سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون، امکان شکایت از دستگاه‌ها را دارد.
محمد مجابی با اشاره به مهمترین دلیل بی‌نتیجه ماندن رفع آلودگی هوای کشور، ضرورت تصویب قانون هوای پاک را تشریح کرد و درنهایت به موارد پیش‌بینی‌شده در این قانون به منظور ایجاد ضمانت اجرایی آن پرداخت. او یکی از دلایل موفق نبودن طرح کاهش آلودگی هوا را جابه‌جایی دولت‌ها و مجلس‌ها دانست: «باید در ارتباط با آلودگی هوا، یک شیوه منسجم وجود داشته باشد، براساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی تهیه، تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام جزو اختیارات رهبری است بنابراین در ‌سال ۹۴ سیاست‌های نظام در حوزه محیط ‌زیست ابلاغ شد. در چند بند از این سیاست‌ها به آلودگی هوا به‌طور مستقیم اشاره شد؛ ازجمله آنها ماده ۴ است که به پیشگیری و ممانعت از انتشار آلودگی‌های غیرمجاز، همچنین به جرم‌انگاری تخریب محیط‌‌زیست و آلودگی اشاره دارد. افزون بر این، در ماده ۵ به پایش مستمر و کنترل منابع آلاینده پرداخته شد.» رئیس کمیته مستقل محیط‌ زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که از‌ سال ۹۴ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط ‌زیست ابلاغ شد، گفت: «از آن‌جا که این سیاست‌ها باید تبدیل به قانون شود و قانون باید در قالب آیین‌نامه، قطعنامه و طرح به مرحله اجرا درآید، دولت یازدهم در‌ سال ۹۴ نسبت به تهیه لایحه هوای پاک اقدام کرد و در همان‌ سال این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و با توجه به تعامل بین دولت و مجلس، این لایحه به‌صورت مشخص مورد رفت و برگشت‌های بسیاری قرار گرفت.» او ادامه داد: «در نهایت در ابتدای ‌سال ۹۶ لایحه هوای پاک به تصویب مجلس رسید و پس از تأیید در شورای نگهبان ۱۷ مردادماه امسال به دولت و در ۲۳ مردادماه به دستگاه‌ها ابلاغ شد. فراموش نکنیم پیش از تصویب لایحه هوای پاک اقداماتی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت گرفته که حذف بنزن و سرب از بنزین ازجمله این اقدامات موثر است. با توجه به افزایش میزان سفرهای درون‌شهری و تعداد قابل‌ توجه خودروها و موتورسیکلت‌ها اگر اقدامات سابق مثل حذف بنزن و سرب از سوخت صورت نگرفته بود، الان اوضاع به مراتب بدتر بود، بنابراین واضح است که اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام شده اما کفایت امر را برای رفع آلودگی هوا نکرده است.»
به‌گفته او، آنچه در قانون هوای پاک دنبال شده این است که تکلیف هر یک از دستگاه‌ها نسبت به موضوع مشخص شود. اگرچه موضوع هوا براساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مشخصا به سازمان محیط ‌زیست برمی‌گردد اما دستگاه‌های متعددی در این زمینه نقش دارند و از آن‌جا که باید وزارتخانه‌های صنعت، نفت، نیرو و کشور و شهرداری‌ها، سازمان ملی استاندارد و... تکالیفی را در زمینه آلودگی هوا انجام می‌دادند، این تعیین تکلیف در قالب قانون هوای پاک صورت گرفت.
رئیس کمیته مستقل محیط‌ زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضمانت اجرایی قانون هوای پاک هم توضیح داد: «برای این‌که یک قانون ضمانت درستی برای اجرا داشته باشد، چند اتفاق باید بیفتد. اول این قانون باید توسط دستگاه‌های اصلی پیگیری و آیین‌نامه‌های مربوط به آن تهیه و ابلاغ شود. براساس این قانون، چندین آیین‌نامه باید تهیه شود که تهیه مهمترین آنها برعهده سازمان حفاظت
محیط ‌زیست است. »

قربانیان اسیدپاشی رایگان عمل می‌شوند
مهر| سفیر افتخاری نیکوکاری ایران از انجام عمل جراحی رایگان برای قربانیان اسیدپاشی در کشور خبر داد. روشنک‌سادات برکت با اشاره به تشکیل انجمنی برای یاری‌رسانی به قربانیان اسیدپاشی در کشور افزود: «انجمن اسیدپاشی به ریاست دکتر فروتن فوق تخصص جراحی پلاستیک بنیان گذاشته شده و اعمال جراحی این افراد را به‌طور رایگان انجام می‌دهد.» او با بیان این‌که هزینه‌های درمان قربانیان اسیدپاشی بسیار زیاد است، ادامه داد: «متاسفانه قربانیان اسیدپاشی تاکنون فاقد مکانی هستند که دور هم جمع شوند و ساعاتی را کنار هم بگذرانند.» برکت با اشاره به این‌که قربانیان اسیدپاشی در بیشتر موارد بینایی خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: «بیشتر قربانیان اسیدپاشی از ناحیه صورت دچار آسیب شده‌اند و به همین دلیل از تردد در سطح جامعه خودداری می‌کنند، بنابراین باید فضای مناسب برای این افراد پیش‌بینی شود تا بتوانند در مکانی دغدغه‌های یکدیگر را مطرح کنند که این مهم جز با حمایت خیرین میسر نخواهد شد.»

 


تعداد بازدید :  253