شهروند| آخرین پژوهشها درباره ترک تحصیل کودکان در دوره ابتدایی، نشان میدهد که ۵۳درصد علت اقتصادی، ۳۵درصد علت اجتماعی، ۷درصد علت فردی و 5درصد علت آموزشی دارد. براساس بررسی انجام شده، ۸۸درصد ترک تحصیل دلایل اقتصادی و اجتماعی دارد. اینها را رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد و عمدهترین علت وجود بیسوادی در کودکان شش ساله را اجباری نبودن آموزش اعلام کرد و گفت: «درواقع قوانین بالادستی ناظر بر رایگان بودن آموزش است ولی ناظر بر اجباری بودن آن نیست و ما اکنون قانونی برای اجبار افراد برای ثبتنام در دوره ابتدایی نداریم.» علی باقرزاده که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، به آمار باسوادی در گروه سنی ۶سال به بالا اشاره کرد و افزود: «نرخ باسوادی در سال ۵۵، ۴۷.۵درصد، در سال ۶۵، ۶۱.۸ درصد، در سال ۷۵، ۷۹.۵ درصد، درسال ۸۵، ۸۴.۶ درصد، در سال ۹۰، ۸۴.۸درصد و در سال ۹۵، ۸۷.۶درصد بوده است.» او ادامه داد: « به همین ترتیب در سال ۵۵، ۱۴میلیون و ۲۰۰هزارنفر، در سال ۶۵، ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار نفر، در سال۷۵، ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار نفر، در سال ۸۵، ۹میلیون و ۸۳۰هزارنفر، در سال ۹۰، ۱۰میلیون و ۱۰۰هزار نفر و در سال ۹۵، ۸میلیون و ۷۹۰هزار نفر بیسواد در کشور داشتهایم. همچنیندرصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹سال، ۹۸.۲درصد، در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹سال به ۹۷.۳درصد و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹سال به ۹۴.۷درصد رسیده است.» باقرزاده، آمار بیسوادان را به تفکیک سنی تشریح کرد: «براساس آمار سال ۹۵ بیسوادان، ۲میلیون و ۸۵۰هزار نفر زیر ۵۰سال و حدود ۵میلیون و ۸۶۰هزار نفر بالای ۵۰سال دارند، البته گروه سنی ۱۰ تا ۴۹سال در اولویت کاری نهضت سوادآموزی هستند.» باقرزاده درباره اجباری شدن سوادآموزی گفت: «طرحی را در سال 94 به دولت پیشنهاد دادیم که در بند ۴ آن آمده بود از ابتدای سال ۹۵ هر شخصی بخواهد گواهینامه یا جواز کسب دریافت کند باید سواد داشته باشد یا تحت برنامههای سوادآموزی قرار گرفته باشد، اما در مجلس اعلام شد که خلاف قوانین موجود است و فعلا به نتیجه نرسیده است.» او درباره علل بالابودن نرخ بیسوادان در دهههای گذشته هم گفت: « جمعیت کشور در این سالها از ۲۷به ۶۸میلیون افزایش یافته و به همان نسبت مشکلات اقتصادی نیز رشد پیدا کرده و دلایل وارد نشدن کودکان به مدرسه متنوع شده است. از سوی دیگر نرخ پایداری سواد در بزرگسالان در دنیا پایین است. غنی نبودن محیط زندگی افراد نیز از دیگر علل است و باید برای یادگیری مادامالعمر، متون و کتب مناسب افراد سوادآموز وجود داشته باشد. درحالحاضر متون و کتب موجود در بازار یا برای افراد زیر 18سال و یا برای بزرگسالان تحصیلکرده است و جمعیت کمسواد در سیاستگذاریها مورد غفلت قرار گرفته است. حدود ۱۰میلیون کمسواد داریم که درواقع باسواد هستند اما تحصیلاتشان در حد ابتدایی است.»