شماره ۱۳۱۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

تماس تلفنی اردوغان و پوتین با محوریت سوریه و حملات در ادلب
ایسنا| روسای‌جمهوري ترکیه و روسیه در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره سوریه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. بر اساس منابع ریاست‌جمهوری ترکیه در این تماس تلفنی دو طرف درباره تحولات اخیر در سوریه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در این تماس بر لزوم توقف حملات ارتش سوریه به مواضع مخالفان در ادلب و اجرای تعهدات کشورهای ناظر آتش‌بس یعنی روسیه و ایران تأکید کرد. او از پوتین خواست دولت سوریه را متقاعد کند كه از حملات خود علیه مخالفان دست بکشد. همچنین در پی تماس تلفنی دو طرف درباره ساخت تأسیسات هسته‌ای آک کیو در ترکیه گفت‌وگو کردند. روز سه‌شنبه سفیر روسیه در آنکارا به دلیل حملات ارتش سوریه در ادلب به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شد. همچنین چندی پیش مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت، روسیه باید به وظایف و مسئولیت‌های خود در سوریه عمل کند.

وضعیت سلامتی ترامپ برای نخستین‌بار پس از ریاست‌جمهوری بررسی می‌شود
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار است برای نخستين‌بار از زمان ورود به کاخ سفید مورد آزمایشات پزشکی قرار بگیرد، گفت، اگر مشخص شود که در سلامت کامل نیست، تعجب خواهد کرد. دونالد ترامپ یک روز پیش از انجام بررسی‌ها و آزمایشات پزشکی معمول که به‌طور سالانه روسای‌جمهوري آمریکا باید انجام دهند، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «اگر نتایج این چکاپ پزشکی خوب نباشد، تعجب می‌کنم.» وی در ادامه به شوخی گفت: «بهتر است نتایج خوب باشد وگرنه بازار بورس با روند ناخوشایندی روبه‌رو خواهد شد.» البته در میان آزمایشات پزشکی، آزمایش سلامت روانی رئیس‌جمهوری که این روزها به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است، وجود ندارد. چاپ کتاب «آتش و خشم» از سوی مایکل وولف که در کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حضور داشت، باعث شده تا گمانه‌زنی‌هایی درباره وضع سلامت روان ترامپ و آمادگی‌اش در اجرای امور مربوط به ریاست‌جمهوری مطرح شود.

احتمال درگیری نظامی سودان با اریتره و مصر
ایسنا|  سودان برای نخستين‌بار اعلام کرد که پس از فعالیت‌های نظامی دو کشور مصر و اریتره در منطقه «ساوا» در شرق این کشور، احتمال وقوع درگیری میان ارتش سودان با نیروهای این دو کشور وجود دارد. هفته گذشته پس از آن‌که عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در استان‌های مرزی این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد، خارطوم مرزهای شرقی استان کسلا با کشور اریتره را مسدود کرده و هزاران نیروی خود را در این منطقه مستقر کرد، همچنین آدم جماع، استاندار کسلا کمیته عالی برای بسیج نیرو در این استان تشکیل داد. ابراهیم محمود، معاون رئیس‌جمهوری سودان و معاون رئیس کنگره ملی حاکم گفت: «رهبران حزب در نشستی در دفتر این حزب، در پی دریافت اطلاعاتی امنیتی مبنی بر تهدیدات احتمالی مصر و اریتره در منطقه ساوا دستور استمرار تدابیر امنیتی در مرزهای شرقی سودان را صادر کردند.» پیشتر گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از ورود تجهیزات نظامی مصر شامل سلاح‌های جدید، خودروهای نفربر و خودروهای شاسی‌بلند به پایگاه نظامی ساوا در اریتره بودند.
سودان و مصر چندین پرونده اختلاف دارند که ازجمله آنها سد النهضة در اتیوپی و درگیری‌های مرزی در مثلث حلایب در ساحل دریای سرخ است که از‌ سال ۱۹۹۵ میلادی در کنترل مصر قرار دارد.

هشدار ترکیه به شهروندانش درباره سفر به آمریکا
ایسنا| در پی تنش‌های اخیر میان واشنگتن و آنکارا، ترکیه به شهروندان خود درباره سفر به آمریکا هشدار داده است. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای به شهروندانش نسبت به سفر به آمریکا به دلیل احتمال وقوع حملات تروریستی، ضرب‌و‌شتم‌ها و بازداشت‌‌‌شدن هشدار داده است. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «احتمال بازداشت شهروندان ترکیه بر پایه اسناد غیر معتبر و همچنین اظهارات بی‌پایه و اساس اعضای وابسته به سازمان فتو در آمریکا افزایش یافته است. بر همین اساس، به شهروندان ترکیه توصیه می‌شود که در سفر به آمریکا تجدیدنظر کرده و در صورت سفر به این کشور، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.» چند روز قبل، چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تنش‌های اخیر با واشنگتن گفته بود، روابط ترکیه و آمریکا بیشتر به دلیل رد درخواست ترکیه مبنی بر استرداد فتح‌الله گولن و تأمین تسلیحات برای یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه مخدوش شده است. وی اعلام کرد: «اگر واشنگتن اشتباهاتش را تصحیح نکند، روابط میان این دو متحد ناتو تیره خواهد شد.»


تعداد بازدید :  338