شماره ۱۳۱۹ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
خط اعتباری 5‌میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا به امضا رسید
فاینانس ایتالیایی برای طرح‌های عمرانی

شهروند| «قرارداد خط اعتباری فاینانس به ارزش ۵‌میلیارد یورو بین ایران و ایتالیا منعقد شد. انعقاد این قرارداد، گامی دیگر در مسیری است که نظام بانکی ایران پس از برجام، در رابطه با فراهم‌کردن امکان تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور آغاز کرد.» ولی‌الله سیف این‌گونه قرارداد بین ایران و ایتالیا را توصیف کرده است. او نوشته است: «راهی که در آغاز پیمودن آن دشوار به نظر می‌رسید؛ اما مداومت و استمرار تلاشِ همکارانم در شبکه بانکی و همکاری سایر دستگاه‌ها ازجمله وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت امور خارجه، به تدریج به نتیجه مطلوب رسید و ثمرات تلاش‌هایی که در سال‌ها و ماه‌های گذشته انجام شد، اکنون یکی پس از دیگری مشاهده می‌شود.» این قرارداد خط اعتباری فاینانس ۵‌میلیارد یورویی، بین بانک‌های ایرانی و موسسه Invitalia Global Investment به منظور تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور امضا شد. براساس این قرارداد که دو بانک ایرانی صنعت و معدن و خاورمیانه، آن را امضا کرده‌اند و امکان الحاق سایر بانک‌های ایرانی در آن وجود دارد، پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. شاید این قرارداد به داد بودجه عمرانی کشور برسد.  بنا به اعلام بانک مرکزی، استفاده از این خط اعتباری، با رعایت قوانین و مقررات داخلی، خصوصا الزامات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط میسر خواهد بود.  همچنین تمام پروژه‌های بخش دولتی و غیردولتی که اولویت آنها به تأیید دستگاه‌های ذیربط رسیده و مجوزهای مربوطه را اخذ کرده باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
هفتمین فاینانس!
پس از انعقاد قرارداد با کشورهای هند، چین، کره‌جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه‌ در ماه‌های اخیر، ایتالیا هفتمین کشوری است که قرارداد فاینانس با آن منعقد می‌شود و بدین ترتیب، گام دیگری در راستای تنوع‌بخشی به خطوط اعتباری فاینانس قابل دریافت برای تأمین مالی پروژه‌های کشور برداشته شده است.
پرداخت تسهیلات از خط اعتباری قرارداد ایران و ایتالیا
معاون اداره تأمین اعتبارات ارزی بانک مرکزی، درباره قرارداد تأمین مالی ۵‌میلیارد یورویی ایران و ایتالیا گفت: شرایط دریافت تسهیلات از این خط اعتباری، بهتر از صندوق توسعه ملی است.یکی از ویژگی‌‌های این قرارداد این است که بخش دولتی، خصوصی و عمومی می‌توانند از این خط اعتباری استفاده کنند و به صنعت خاصی نیز تعلق ندارد. متقاضیان دریافت این تسهیلات با بانک‌های ایران طرف هستند و وثایق خود را در اختیار این بانک‌ها قرار می‌دهند و بازپرداخت آن به صورت یورو است.
همه بدهی‌ها تسویه شده است
ولی‌الله سیف رئیس ‌کل بانک مرکزی پیام فاینانس‌ها را اطمینان از ثبات مالی ایران دانست و در کانال تلگرامی خود نوشت: علی‌رغم این‌که به دلیل تحریم امکان تسویه اقساط فاینانس‌ فراهم نبود، اکنون همه بدهی‌ها تسویه شده است.
بودجه مهجور عمرانی
بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۹۷، ۱۰‌هزار‌ میلیارد تومان کاهش یافته و این درحالی است که همواره نسبت به پایین‌بودن بودجه عمرانی کشور نقدهای بسیاری وارد بوده است. پیش‌بینی ۶۰‌هزار ‌میلیارد تومانی برای بودجه‌های عمرانی در‌ سال آینده گرچه این رقم را به واقعیت نزدیک کرده است، اما نسبت به رقم مصوب ‌سال‌جاری تا ۱۰‌هزار ‌میلیارد تومان کاهش دارد.در لایحه بودجه ‌سال آینده حدود ۶۰‌هزار‌ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به ۶۲‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان لایحه‌ سال‌جاری کاهش چشمگیری ندارد، ولی در قیاس با ۷۱‌هزار‌ میلیارد تومانی که مجلس نسبت به آن پافشاری و در جریان تصویب قانون بودجه آن را مصوب کرد تا ۱۰‌هزار‌ میلیارد تومان کاهش داشته است.براساس گزارش عملکرد بودجه‌ سال ۱۳۹۶ در 6ماهه ابتدایی امسال از ۷۱‌هزار ‌میلیارد مصوب حدود ۷۸۰۰‌میلیارد تومان پرداخت شده است. هرچند که معمولا در نیمه اول‌ سال پرداختی به طرح‌های عمرانی کمتر بوده و در نیمه دوم افزایش می‌یابد، اما در مجموع تقریبا هیچ‌گاه تحقق کاملی درباره پرداخت‌های عمرانی وجود نداشته است.


تعداد بازدید :  214