شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
رئیس مرکز هپاتیت ایران اعلام کرد:
ابتلای ۱۸۶‌هزار نفر در کشور به هپاتیت C

ایلنا|  رئیس مرکز هپاتیت ایران می‌گوید بیماری هپاتیت C را می‌شود با کمتر از ۱۵۰‌میلیارد تومان در ۱۰‌سال آینده ریشه‌کن کرد. به گفته موید علویان، پیش‌بینی می‌شود ۱۸۶‌هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در ایران وجود دارند که ۷۰‌درصد آنها شناسایی نشدند.
او درباره شیوع هپاتیت B و C در ایران گفت: «ما در ایران با دو نوع هپاتیت B و C درگیر هستیم و این دو نوع اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا عوارض شدید کبدی ایجاد می‌کنند. خوشبختانه در رابطه با هپاتیت B وضع خوبی داریم و در 22‌سال گذشته روند این بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است.»  رئیس مرکز هپاتیت ایران ادامه داد: «دلیل کاهش هپاتیت B واکسیناسیون نوزادان و افرادی است که در معرض رفتارهای پرخطر هستند. واکسن این بیماری در پاستور و داخل کشور تولید می‌شود و بیش از 35‌میلیون ایرانی تابه‌حال این واکسن را دریافت کردند. عملا هپاتیت B در دهه50 در ایران شایع بود که آمار آن بالای 5‌درصد و در برخی مناطق تا 7‌درصد گزارش شده بود که با توجه به تولید واکسن، پیشگیری و آگاهی‌بخشی خوشبختانه این آمار تا امروز کنترل شد.»  علویان گفت: «امروز در اقصی‌نقاط کشور به جز استان گلستان و سیستان‌وبلوچستان شیوع هپاتیت B زیر 2‌درصد و در برخی استان‌ها زیر یک‌درصد است که این موضوع نشان می‌دهد ما این بیماری در کشور را کنترل کردیم.» رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به این‌که درحال حاضر ایران با در معرض تهدیدبودن قشر جوان روبه‌روست، گفت: «این قشر جوان در معرض رفتار پرخطر است و امکان دارد به بیماری هپاتیت از راه رفتار پرخطر جنسی مبتلا شود. متاسفانه این مسأله جزو برنامه‌های وزارت بهداشت نیست که نوجوانان و جوانان برای این بیماری واکسینه شوند. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت چهار گروه سنی 17ساله‌ها را واکسینه کرد.»
علویان با بیان این‌که واکسینه‌کردن جوانان و نوجوانان امروز یک ضرورت است، ادامه داد: «برای پیشگیری و تکمیل حلقه پیشگیری از هپاتیت نیاز به پوشش واکسیناسیون به افراد جوان جامعه داریم. البته وزارت بهداشت در زمینه گروه‌های پرخطر و نوزادان فعالیت قابل تقدیری داشته و توانسته آن را کنترل کند.»
او درباره درمان هپاتیت B در ایران گفت: «خوشبختانه داروهای این بیماری در کشور موجود است و بیمه نیز این بیماری را تحت پوشش مناسبی قرار داده و عملا جزو کشورهایی هستیم که درمان هپاتیت B در آن بسیار ارزان است، فقط باید برای واکسینه‌شدن جوانان و افراد در معرض خطر برنامه‌ریزی کنیم.»


تعداد بازدید :  191