شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دهمین کمیسیون مشترک برجام به ریاست عراقچی و اشمیت برگزار شد
ایسنا| دهمین کمیسیون مشترک برجام دیروز درحالی برگزار شد که تصمیم و اصرار ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته‌ای همچنان این توافق را تهدید می‌کند. کمیسیون مشترک برجام میان ایران و کشورهای 1+5 صبح روز چهارشنبه در هتل کوبورگ وین به سرپرستی سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران سیاسی 6 کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان) برگزار شد.
سیدعباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی که این نشست را برای نخستین‌بار در غیاب همکار خود، مجید تخت‌روانچی سرپرستی می‌کند، روز سه‌شنبه بعد از ورود به وین در چند دیدار جداگانه با همتایان خود در گروه 1+5 گفت‌وگو کرد.
عراقچی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه رفع تحریم‌ها در سطح کارشناسان ارشد ایران و 1+5 شرکت کرد. وی همچنین در ناهار کاری با هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.
عراقچی با اشاره به مواضع اخیر دولت آمریکا در رد پایبندی ایران به برجام، تلاش برای خروج یک‌طرفه از این توافق را برخلاف اصل حسن‌نیت و فضای سازنده‌ای که در بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ مورد تأکید قرار گرفته است، دانسته و گفته است که در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع‌بندی‌های واحدی برسیم.

دفاع موگرینی از ضرورت حفظ برجام
از سوی دیگر، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم توافقی که کارساز بوده و به اهدافش رسیده است، از بین برود.»
موگرینی در نشست مقدماتی پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «ادامه اجرا و حفظ توافق هسته‌ای با ایران یک ضرورت است. ما نمی‌توانیم یک تنش دیگر در خاورمیانه و یک بحران هسته‌ای دیگر را تاب بیاوریم. ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که اعتبار یک توافق چند‌جانبه که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است، تضعیف شود و همچنین نمی‌توانیم توافقی را که کارساز بوده و به اهدافش رسیده است، از بین ببریم.»
موگرینی با بیان این‌که توافق هسته‌ای برای امنیت اتحادیه اروپا، منطقه و فراتر از آن ضروری است، اظهار کرد: «این توافق به‌ویژه با توجه به بحران هسته‌ای با کره‌شمالی بسیار اهمیت دارد. ما با توافق هسته‌ای توانستیم قوی‌ترین نظام راستی‌آزمایی را ایجاد کنیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون 9 بار تأیید کرده است که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای‌اش عمل می‌کند.»
وی در ادامه گفت: «12‌سال مذاکرات بشدت سخت، تحت رهبری اتحادیه اروپا سبب شد تا به این نتیجه دست یابیم. مذاکره مجدد بر سر توافق یا بخشی از آن به هیچ عنوان یک گزینه نیست.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «پس از آن‌که رئیس‌جمهوری ترامپ استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران را اعلام کرد، ما اروپایی‌ها موضع خود را بسیار شفاف نشان دادیم. حفظ این توافق در راستای منافع مشترک ما و بهترین راه برای آمریکاست تا به نگرانی‌هایش در زمینه امنیتی که نگرانی ما نیز هست، رسیدگی کند.»
این درحالی است که سارا سندرز، سخنگوی کاخ ‌سفید گفته است: «اگر اصلاحات مناسب برای توافق هسته‌ای در کنگره و توسط متحدان آمریکا انجام نشود، توافق پایان خواهد یافت.»
سخنگوی کاخ ‌سفید در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره نبود طرحی در کنگره آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران با وجود فرارسیدن ضرب‌الاجل قانونگذاران گفت که دولت به تلاش و تشویق برای پیشرفت در زمینه اصلاح توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا ادامه می‌دهد.
سندرز در ادامه گفت: «در واقع هیچ ضرب‌الاجلی برای اقدام تا پایان هفته تعیین نشده بود و دولت هم هیچ درخواستی از کنگره برای ارایه طرحی در زمینه بازگرداندن تحریم‌های مرتبط با برجام نداشته است.»
وی همچنین هشدار داد که اگر اصلاحات مناسب از طریق کنگره و متحدان آمریکا در توافق هسته‌ای انجام نشود، برجام متوقف خواهد شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه اکتبر از تأیید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، خودداری کرد و با این کار سرنوشت توافق را به کنگره سپرد. اما همزمان با پایان 60 روز فرصت اعضای کنگره برای تصمیم‌گیری درباه وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران و آینده توافق هسته‌ای برخی دستیاران قانون‌گذاران آمریکایی خبر داده‌اند که این هفته کنگره بدون آن‌که درخصوص بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای تصمیمی بگیرد از این ضرب‌الاجل که به پایان رسیده است، عبور خواهد کرد.


تعداد بازدید :  460