شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

آمریکا: روسیه و چین تهدید جدی برای امنیت ملی ما هستند
ایسنا| مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی گفت که روسیه و چین جزو کشورهای تهدیدآمیز برای ایالات متحده هستند. هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «در استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا روسیه و چین به‌عنوان کشورهای خطرناک گنجانده خواهند شد.» وی گفت: «مسکو و پکن نظم و ثبات بین‌المللی را تضعیف کرده و استقلال ملی همسایگان و حاکمیت قانون بین‌المللی را نادیده می‌گیرند.»
این مقام آمریکایی ادعا کرد: «روسیه اولین کشوری بود که جنگ نسل جدید را آغاز کرد. روسیه با فعالیت‌های تخریبی، اطلاعات غلط و تبلیغاتی با استفاده از ابزار سایبری که در مناطق مختلف به کار گرفته، تلاش می‌کند کشورهای ما را تقسیم کند و آنها را در برابر یکدیگر قرار داده و بحران بی‌اعتمادی به راه اندازد.» به گفته مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا، چین نیز با تجاوز اقتصادی خود، نظم اقتصادی جهان را تهدید می‌کند که باعث می‌شود صدها‌میلیون نفر در سراسر جهان در فقر زندگی کنند.

نیروهای نظامی روسیه حداقل ۴۹‌سال در سوریه می‌مانند
ایسنا| رئیس‌جمهوری روسیه لایحه گسترش پایگاه‌های نظامی این کشور را در سوریه به دوما فرستاد. براساس این لایحه، پایگاه نیروی دریایی روسیه در طرطوس به مدت ۴۹‌سال باقی خواهد ماند و در صورت توافق دو کشور، به‌طور خودکار برای ۲۵‌سال آینده آن نیز تمدید خواهد شد. براساس این طرح تمامی نیروهای نظامی، اموال و تجهیزات نظامی روسیه در این پایگاه از مصونیت کامل مدنی و اداری جمهوری عربی سوریه برخوردار هستند و دولت سوریه حق احضار افراد و تفتیش اموال روسیه را نخواهد داشت. همچنین حق دولت روسیه برای ارسال پرسنل مورد نیاز خود به این پایگاه نظامی در سوریه محفوظ می‌ماند. پس از خروج نیروهای روسی از خاک سوریه به دستور ولادیمیر پوتین، دو پایگاه نظامی طرطوس و حمیمیم همچنان در اختیار روسیه باقی خواهد ماند.

العبادی: جهان مدیون عراق است  
ایسنا| نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که به دلیل جانفشانی‌هایی که عراق در جنگ علیه تروریست داشته، جامعه بین‌الملل مدیون عراق است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی در حاشیه کنفرانس آب‌وهوا در پاریس با بیان این‌که مشارکت عراق در نشست‌های بین‌المللی امری اساسی و کارآمد است، گفت: «به دلیل جانفشانی‌هایی که عراق علیه تروریسم داشته و رنجی که متحمل شده است، جهان مدیون عراق است و موفقیت‌های گسترده نیروهای عراقی می‌طلبد که جامعه بین‌الملل در کنار عراق بایستد.» وی افزود: «عراق درحال حاضر تغییر کرده است و جهان به سمت عراق می‌آید. ما زمانی که با داعش می‌جنگیدیم کمک‌هایی را که جامعه بین‌الملل به ما می‌کرد، مشخص کردیم و در میدان نبرد جز عراقی‌ها حضور نداشتند و ما از جامعه بین‌الملل خواهان حمایت اطلاعاتی و لجستیکی شدیم و این امر نیز تحقق یافت.»
حیدر العبادی گفت: «ما از جهان نمی‌خواهیم که میلیاردها دلار به ما بدهد. ما واقع‌بینانه عمل می‌کنیم و نیازمند کمک‌های اساسی هستیم.» وی تأکید کرد: «عراق باید به دلیل تجربه موفقش در مرکز توجهات باقی بماند و ما باید این مرکز توجه را نگه داریم و عراقی‌ها خودشان می‌توانند بلند شوند.» وی گفت: «روابط عراق با کشورهای جهان به دلیل منافع مشترک بوده و این روابط برای ادامه حمایت بین‌المللی از عراق امری ضروری است.»

فرانسه ۱۵۰ تا ۲۰۰ «صرافی مخفی» داعش را شناسایی کرد
ایسنا|  سازمان مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم در وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که ۱۵۰ تا ۲۰۰ صراف مخفی که حمایت مالی از داعش را در لبنان و ترکیه برعهده داشتند مشخص کرده است. برونو دال، مدیر این سازمان در ارایه گزارش خود با محوریت «خطرات پولشویی‌ها و حمایت مالی از تروریسم» به خبرنگاران گفت: «ما در راستای مشخص کردن ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن از حامیان مالی نیروهای داعش که اساسا در لبنان و ترکیه حضور دارند، تلاش کردیم.»
وی افزود: «آن صراف‌های پنهانی داعش که به صورت مخفیانه فعالیت می‌کنند، اموالی را دریافت می‌کنند تا به داعش قدرتی را برای ادامه فعالیتش بدهند.» برونو دال ادامه داد که سازمان در تعیین حامیان مالی جدید داعش که بر حمایت مالی خارجی حساب باز کرده تمرکز کرده است.
وی افزود: «یک حساب باز کردن استراتژیک واقعی همزمان با پراکنده شدن داعش مطرح است که در زمینه تعیین اماکن حامیان مالی جدید داعش است تا شناسایی اماکن استقرار داعشی‌ها در آینده را هم برای ما راحت‌تر سازد.»
همزمان با خروج داعش از عراق و سوریه، این گروه از منابع مالی اولیه خود نظیر غنایم جنگی و باج‌خواهی از ساکنان محروم شده و به دنبال منابع مالی خارجی است.


تعداد بازدید :  279