شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
رهبران کشورهای اسلامی تصمیم ترامپ را محکوم کردند
دولت آمریکا مسئول پیامدهای تصمیم خود است
تعدادی از اعراب تل‌آویو در مقابل سفارت آمریکا در این شهر در اعتراض به اقدام ترامپ تظاهرات کردند کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواهان به رسمیت‌شناختن کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی شده‌اند

شهروند|  در حالی‌ که درگیری‌ها و اعتراض‌ها به تصمیم ترامپ در مورد به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به ‌عنوان پایتخت اسراییل همچنان ادامه دارد، سازمان همکاری اسلامی در اجلاس فوق‌العاده خود در استانبول تصمیم آمریکا را محکوم کرد.
این نشست یک‌روزه در پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به‌ عنوان پایتخت اسراییل در استانبول برگزار شد و در آن نوزده کشور در بالاترین سطح شرکت کردند. روسای‌جمهوري کشورهای ایران، ترکیه، افغانستان، لبنان، یمن و جمهوری آذربایجان و همچنین پادشاه اردن، امیران قطر و کویت و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در این نشست فوق‌العاده حضور داشتند.
سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ‌سال ۱۹۶۹ بنیان گذاشته شد و ۵۷ عضو دارد. نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی پس از تصمیم ترامپ توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه فراخوانده شد.
پیش‌نویس پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی از ایالات متحده خواسته است تا از روند صلح عقب‌نشینی کند. همچنین در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی از شورای امنیت خواسته شده است تا مجددا بر وضع قانونی شهر قدس تأکید کند. این پیش‌نویس تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص قدس را باطل خوانده و بر مرکزیت‌داشتن مسأله فلسطین و قدس شریف برای امت اسلامی تأکید کرده است. این کشورها خواهان به رسمیت شناختن کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی شده‌اند.
پیش‌نویس پایانی نشست سران از ایالات متحده نیز خواسته است تا از روند صلح عقب‌نشینی کند. در این پیش‌نویس به این امر اشاره شده است که دولت آمریکا مسئول پیامدهای ناشی از عدم بازگشت از این تصمیم خود است.
اردوغان: دولت اسراییل تروریست است
آقای اردوغان در افتتاحیه این اجلاس دولت اسراییل را به‌عنوان «حکومتی تروریستی» معرفی کرد و قدس را خط قرمز ترکیه خواند و گفت: «آنچه اسراییل با فلسطینیان می‌کند گرگ با گوسفندان نمی‌کند.»
رئیس‌جمهوري ترکیه با تأکید بر این‌که تصمیم ترامپ باید توسط جامعه جهانی مورد تجدید نظر قرار بگیرد، گفت که به غیر از اسراییل هیچ کشوری از آن پشتیبانی نمی‌کند: «ما امروز برای بررسی تجاوزاتی که علیه مردم فلسطین و قدس رخ داده این‌جا جمع شدیم. قدس شهری تحت اشغال اسراییل است و نباید شاهد چنین تصمیماتی از سوی هر کشوری با هر جایگاه و اعتباری باشیم. تصمیم ترامپ مخالف قوانین بین‌المللی است و اسراییل تنها طرفی است که آمریکا را در این تصمیم تأیید کرده است.»
اردوغان با بیان این‌که «تصمیم ترامپ هیچ چیز را عوض نمی‌کند» گفت: «آمریکا با اقدامات نادرستش باعث پیامدهای خطرناکی در منطقه شده به جای این‌که صلح را در جهان برقرار کند.»
او ضمن تأکید بر این‌که قدس خط قرمز این کشور است، اعلام کرد، زمان آن رسیده که جهان «کشور فلسطین» را برای تغییر معادلات فعلی به رسمیت بشناسد.
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «هر کسی که چند دقیقه در خیابان‌های بیت‌المقدس پیاده راه برود، متوجه خواهد شد که این شهر تحت اشغال است.» رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «اگر به نقشه فلسطین و اسراییل نگاه کنیم، می‌بینیم اشغالگري‌های اسراییل و کاهش اراضی فلسطینی از‌ سال 1948 به مراتب ادامه داشته و متاسفانه اراضی اسراییلی چند برابر اراضی فلسطین شده است. نقشه فلسطین و اسراییل نشان می‌دهد كه اسراییل دولتی اشغالگر و تروریست است.»
عباس: دیگر نقش آمریکا را نمی‌پذیریم
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در اجلاس سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرد. او در سخنان خود اعلام کرد که آمریکا با این تصمیم خود جانب اسراییل را گرفته و صلاحیت مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطین را ندارد: «آمریکا از طرح ظالمانه انگلیس برای مصادره اراضی فلسطینی‌ها به نفع اسراییل حمایت کرد و اکنون ده‌ها ‌سال از این اقدام می‌گذرد. امروز نیز ترامپ، قدس را به اسراییل هدیه کرد به شکلی که گویا قدس یکی از شهرهای آمریکا است که آن را به اسراییل می‌بخشد.»
عباس هم تصمیم آمریکا را نقض حقوق بین‌المللی دانست و تأکید کرد: «ما هیچ نقشی برای آمریکا در روند صلح قایل نیستیم؛ آنها نشان دادند که کاملا در طرف اسراییل قرار دارند.»
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بیت‌المقدس را «خط قرمز» فلسطینی‌ها خواند و گفت این شهر «همیشه پایتخت فلسطین خواهد ماند» و «باید تمامی اراضی اشغال‌شده توسط اسراییل در سوریه و لبنان نیز آزاد شود.»
وی با اشاره به طرح‌های کنگره آمریکا مبنی بر تروریستی‌خواندن سازمان آزادیبخش فلسطین تأکید کرد: «ما تروریست نیستیم بلکه شما تروریست هستید. اسراییل زمانی که به اراضی ما یورش برد و ده‌ها روستا را منهدم کرد و تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی را زیرپا گذاشت، بازخواست و مجازات نشد. اسراییل حتی به یک قطعنامه هم متعهد نبوده است. چه کسی از اسراییل حمایت می‌کند؟»
محمود عباس با بیان این‌که فلسطینی‌ها به صلح پایبند هستند و پایبند خواهند ماند، گفت: «ما مخالف خشونت خواهیم بود و به صلحی که برخاسته از قطعنامه‌های بین‌المللی باشد، پایبند خواهیم ماند.» وی در ادامه افزود: «طبق قطعنامه‌های شورای امنیت که آمریکا خود یکی از اعضای آن است، کشورها نمی‌توانند سفارت‌های خود را به قدس انتقال دهند.»
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه، براساس قوانین بین‌المللی برای تشکیل یک کشور باید مرز وجود داشته باشد، گفت: «چطور می‌توان کشوری را به رسمیت شناخت که مرز ندارد در نتیجه به رسمیت شناختن اسراییل امری باطل است.»
عباس از کشورهای جهان خواست که در به رسمیت شناختن اسراییل تجدیدنظر کنند و از کشورهای شورای حقوق بشر نیز خواست تا تشکیل جلسه دهند و به مسئولیت انسانی خود عمل کنند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز در این اجلاس حضور داشت. وی در تويیتر نوشت: «تصمیم اخیر دولت آمریکا روشن کرد که آمریکا فقط به دنبال تأمین حداکثری منافع صهیونیست‌ها است و این کشور هیچ احترامی برای حقوق قانونی فلسطینی‌ها قایل نیست. آمریکا هیچ‌وقت میانجی قابل اعتمادی نبوده و نخواهد بود.»
از سوی دیگر، ملک عبدالله، پادشاه عربستان نیز در سخنرانی خود به مسأله قدس پرداخت. ملک سلمان در اجلاس سازمان همکاری اسلامی حضور نداشت اما دیروز، چهارشنبه در پارلمان این کشور نسبت به تصمیم ترامپ ابراز تأسف کرد. او از حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشوری مستقل دفاع کرد و گفت شرق بیت‌المقدس پایتخت فلسطین است. ملک سلمان از حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه و در رأس آنها مسأله فلسطین استقبال کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته پیش بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت. او رسما دستور انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس را صادر کرد. اقدامی که با مخالفت‌های جهانی ازجمله در فلسطین و چندین کشور اروپایی روبه‌رو شد.
شهرهای فلسطین از روز جمعه شاهد درگیری با نیروهای رژیم صهیونیستی است. در درگیری‌های روز سه‌شنبه میان نیروهای رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه ۱۲۴ فلسطینی زخمی شدند. هلال‌احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۱۲۴ فلسطینی در درگیری‌های روز سه‌شنبه با نیروهای رژیم صهیونیستی با گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور در مناطق مختلف نوار غزه و کرانه باختری و قدس زخمی شدند. در جریان این درگیری‌ها جوانان فلسطینی ورودی شمالی شهر بیت لحم را در کرانه باختری بستند و به سمت نظامیان اسراییلی سنگ پرتاب کردند.
تعدادی از اعراب ساکن تل‌آویو نیز در مقابل سفارت آمریکا در این شهر در اعتراض به اقدام ترامپ تظاهرات کردند.


تعداد بازدید :  160