شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
میز سیاست

واکنش به سوت‌زدن محسنی‌اژه‌ای
شهروند| بعد از آن‌که حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه شریف خاطره‌ای تعریف کرد  و بعد از آن سوت بلبلی زد، سخنگوی شورای نگهبان به این موضوع واکنش نشان داده و در کانال تلگرامی خود نوشته است: هر جلسه دانشجویی اقتضائاتی دارد که بر دانشگاهیان پوشیده نیست، کف و سوت و‌ های‌وهوی، طبیعی این‌گونه جلسات است. پرسش با لحن تند، هم نشان از حساسیت دانشجویان دارد و هم دلسوزی آنها را بیان می‌کند. اینها عیب نیست و نباید به دانشجویان انگ‌های ناروا بزنیم. حوصله معاون اول نیز قابل تحسین بود و از این‌که به دانشگاه برای پاسخگویی آمده، باید تقدیر کرد. البته باید از هر مسئولی، سوالاتی که مربوط به حوزه مسئولیت اوست، پرسیده شود.برای ما دانشگاهیان این‌گونه جلسات امری است عادی و هر روز در دانشگاه با این قبیل سوالات روبه‌رو شده و با دانشجو و محیط دانشجویی آشنا هستیم. از این‌که یک‌نفر مسئول نیز به این جمع اضافه شده است، استقبال می‌کنیم. به امید روزی که این‌گونه نشست‌ها با دیگر مسئولان ادامه یابد تا هم دانشجو و دغدغه‌هایش را بشناسند و هم دانشجویان فاصله‌ای بین خود و آنها حس نکنند. باید دانست که دانشجو دلسوز است و دغدغه‌مند و آینده این کشور در دستان همین دانشجویان امروز خواهد بود، پس باید بکوشیم تا برای آینده مسئولان دغدغه‌مندتری تربیت کنیم.همچنین عزت‌الله ضرغامی در صفحه شخصی‌اش نوشت: ارتباط نزدیک در محیط دانشجویی خیلی خوب است، حتی اگر هم به سوت بلبلی ختم شود. آقای محسنی‌اژه‌ای داربست خوبی برای قوه‌قضائیه است.
لاریجانی، ناطق و عارف گزینه‌های مناسبی
 برای مذاکره بین دو جریان سیاسی
نامه‌نیوز نوشت: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید دارد؛ معتدلین دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلبان باید به گفت‌وگو و مذاکره با هم بپردازند. علي مطهري درباره ایده مطرح‌شده از سوی برخی چهره‌های سیاسی مبنی بر ضرورت گفت‌وگوی بین اصولگرايان و اصلاح‌طلبان گفت: گفت‌وگو هميشه خوب و مفيد است، من همواره بر اين موضوع تأكيد كرده‌ام كه معتدل‌هاي هر دو گروه می‌توانند با هم همكاري و تعامل داشته باشند و مقدمه اين كار هم گفت‌وگو است. او گفت: شرايط اجتماعي امروز ما ايجاب می‌كند كه هر دو گروه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان با هم به گفت‌وگو بنشينند. وجه مشترك هر دو نيز اعتدال است، يعني معتدل‌هاي اصلاح‌طلب و معتدل‌هاي اصولگرا می‌توانند با هم همكاري بيشتري داشته باشند. مطهري در پاسخ به اين سوال كه آيا اصولگرايان تحمل اين را دارند كه حتي بر سر مسائل اختلافي با اصلاح‌طلبان سر يك ميز بنشينند و مذاكره كنند، گفت: همه اين مسائل اختلافي نيز قابل بحث است، البته تندروهاي اصولگرا نگاه بدي به اصلاح‌طلبان دارند و اصلاح‌طلبان را ضدانقلاب و ولايت فقيه می‌دانند و آنهايي كه چنين ديدي دارند، طبيعي است كه نمي‌توانند گفت‌وگو كنند ولي ما بين اصولگراها افراد فهميده و عاقل زياد داريم. وي در مورد اين‌كه آیا مصداق این اصولگرایان اعتدالی و معقول می‌توانند چهره‌هایی چون لاريجاني و ناطق نوري باشند، گفت: اين افراد جزو معتدلین در جريان اصولگرا هستند و می‌توانند در اين زمينه نقش‌آفرين باشند. نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد اين‌كه در جريان اصلاحات چه كساني می‌توانند پيشقدم شوند، گفت: در جريان اصلاحات نيز آقاي عارف می‌توانند تأثيرگذار باشد، آقاي خاتمي نيز می‌تواند اين نقش را به عهده بگيرد، البته اگر به وي اجازه گفت‌وگو بدهند.
سران اصولگرا و اصلاح‌طلب بدون
پیش‌شرط گفت‌وگو کنند
خبرآنلاین نوشت: حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر درباره ایده مطرح‌شده درباره ضرورت گفت‌وگوی بین جریان‌های سیاسی به خبرآنلاین گفت: همدلی، همنشینی و گفت‌وگوی جریان‌های سیاسی خوب است. البته گاهی از تعبیر گفت‌وگو و آشتی ملی استفاده می‌شد که آن را درست نمی‌دانم، چون ملت با هم اختلاف ندارند. هر اختلاقی است، بین جریان‌های سیاسی وجود دارد.وی افزود: همه جریان‌های سیاسی نظام، امام، ولایت، اصول و مبانی نظام را قبول دارند، بنابراین می‌توانند با هم بنشینند و صحبت کنند. وقتی با غیرمسلمانان در جاهایی برای مصالح کشور گفت‌وگو می‌شود، چرا بین خودی‌ها گفت‌وگو مانع باشد؟ ما در یک صف، خانواده و کاروان قرار داریم، حالا یکی مقدم، یکی وسط و یکی آخر صف است.این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این‌که برای گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نباید هیچ شرط و شروطی گذاشت، اظهار کرد: وقتی روی اصول نظام همراهی داریم، صحبت درباره جزییات امکان‌پذیر است. مردم امروز می‎گویند سیاسیون زندگی راحت دارند و در طرح اختلافاتشان دغدغه‌ خود را دنبال می‌کنند. در واقع انتظار دارند که جریان‌های سیاسی به ملت نزدیک شوند، بنابراین این گفت‌وگوها برای مردم آرامش قلب است.
چند نکته درباره ذوق‌زدگی
محافظه‌کاران از انتقادات علیه روحانی
عصرایران نوشت: این روزها، رسانه‌های جریان محافظه‌کار از این‌که حامیان روحانی از او انتقاد می‌کنند، ذوق‌زده شده‌اند و میدان‌داری می‌کنند؛ ازجمله کیهان که نوشت: تعدادی از هنرمندان که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری با شعار «با روحانی تا 1400» در فضای مجازی خودنمایی می‌کردند، این روزها به دلیل افزایش چندبرابری عوارض سفر به خارج از کشور به منتقدان سرسخت روحانی تبدیل شده‌اند. فرق مهم محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان- البته آنها که واقعا اندیشه اصلاح‌گرایانه دارند و نه کاسبان واژه اصلاح‌طلبی- این است که مبنای قضاوت گروه نخست، «افراد» هستند اما دومی‌ها «عملکرد افراد» را ملاک اظهارنظر قرار می‌دهند. درست به همین دلیل است که در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد که علنا کشور در مسیر تخریب و نابودی قرار داشت، همین محافظه‌کاران، نه‌تنها در برابر سیاست‌های مخرب وی سکوت کرده بودند بلکه منتقدان رئیس‌جمهوری وقت را به انواع اتهامات می‌نواختند. آنها تنها وقتی علیه احمدی‌نژاد شوریدند که از نظرشان، احمدی‌نژاد آدم بدی شد؛ چون دیگر با آنها هماهنگ نبود، اما اصلاح‌طلبان واقعی که عموما مردم عادی هستند و نه الزاما سیاستمداران، در افراد متوقف نمی‌شوند بلکه عملکردها را می‌بینند. محافظه‌کاران به «افراد» رأی می‌دهند ولی اصلاح‌طلبان واقعی به «گفتمان»‌ها. بنابر آنها با نوشتن نام روحانی روی برگه‌های رأی به گفتمانی که او نمایندگی می‌کرد، رأی دادند؛ بنابراین مادامی که روحانی در مسیر شعارهای انتخاباتی و گفتمان اعلامی‌اش است، از او حمایت می‌کنند و هرجا پا کج گذاشت، نخستین منتقدانش، حامیانش خواهند بود، بی‌هیچ تعارفی.آقایان و خانم‌های محافظه‌کار! اگر روحانی شکست بخورد، معنایش این نیست که مردم به سمت شما خواهند آمد بلکه گستره و عمق ناامیدی‌ها، آن‌قدر زیاد خواهد بود که سمت هیچ‌کس نخواهند رفت؛ می‌فهمید که؟!

 


تعداد بازدید :  281