شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
معاون محیط‌زیست قم:
بدون حقابه گردوغبار قم بیشتر می‌شود

ایرنا| 200‌هزار هکتار پهنه نمکی دریاچه نمک درصورت ندادن حقابه و استفاده بی‌رویه از منابع آبی، قم را با افزایش گردوغبار روبه‌رو می‌کند.
معاون فنی اداره حفاظت محیط‌زیست قم با اعلام این خبر گفت: «گردوغبار ناشی از خشک‌شدن دریاچه نمک به‌طورحتم به تهران آسیب جدی می‌زند؛ چراکه این دریاچه 2برابر شهر تهران وسعت دارد و فاصله آن با پایتخت به اندازه‌ای نیست که گردوغبار به آن‌جا نفوذ نکند.»
احمد شفیعی ادامه داد: «حوضه آبریز دریاچه نمک بیش از نیم‌قرن است. براساس برخی فعالیت‌های انسانی دچار آسیب شده است و اگر این روند ادامه یابد، در آینده نزدیک مهمترین کانون‌های سیاسی، اجتماعی و صنعتی کشور که در قلب ایران قرار دارند، با بحران انتشار گردوغبار ناشی از خشک‌شدن دریاچه نمک مواجه می‌شوند.»
او با بیان این مطالب، بررسی چرایی اجرانشدن مصوبه شورایعالی آب کشور درخصوص تعیین 154‌میلیون مترمکعب حقابه دریاچه نمک را ضروری دانست.
به گفته معاون فنی اداره حفاظت محیط‌زیست قم دریاچه نمک در گذشته از رودخانه‌های بسیاری همچون قمرود و قره‌چای تغذیه می‌شد، اما اکنون با خشک‌شدن این منابع آبی در اثر پدیده‌های طبیعی و دخالت انسان در محیط‌زیست، دریاچه نمک به سمت خشک‌شدن می‌رود.
شفیعی با اشاره به این‌که بحران دریاچه نمک هنوز در گام‌های نخست است، اضافه کرد: «بر اثر خشک‌شدن قسمت‌هایی از دریاچه نمک برخی از انواع گردوخاک در این منطقه به وجود آمده، اما هنوز ذرات بسیار خطرناک از دریاچه منتشر نمی‌شود و فرصت برای اصلاح وضع این حوضه آبریز وجود دارد. با این همه اگر در این مسأله کوتاهی شود، قم و شهرهای اطراف دریاچه ازجمله تهران به خوزستانی دیگر تبدیل می‌شوند.» او همچنین به برداشت بیش از یک‌میلیارد مترمکعبی از ذخایر آبی دریاچه نمک در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «با وجود این کار سطح آن مرطوب است و ریزگردهای نمکی از دل آن بلند نشده است. اگر این ریزگردها در آسمان منتشر و با آلودگی‌های شیمیایی موجود در هوا ترکیب شود، باید گفت سلامت انسان‌ها و سایر موجودات زنده بشدت در معرض خطر قرار می‌گیرد.»  شفیعی ادامه داد: «بخش کشاورزی به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده منابع آبی حوضه آبریز دریاچه نمک باید به‌طور عملی در مسیر کاهش مصرف آب و بکارگیری روش‌های نوین آبیاری گام بردارد.»


تعداد بازدید :  175