شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
عملیات تجسس در ارتفاعات اشترانکوه ادامه دارد
روز ششم

محمد کبادی - رئیس پایگاه‌های امدادونجات کوهستان هلال | پس از اتمام عملیات تجسس در روز ۲۱ آذرماه، کلیه تیم‌های عملیاتی در ساعت ۱۵ توسط بالگرد جمعیت هلال‌احمر با سه سورتی پرواز از منطقه حادثه به مقر عملیاتی واقع در پایگاه امدادونجات اباذر (شهرستان ازنا) انتقال پیدا کردند. پس از حضور تیم‌ها در منطقه عملیاتی، طبق برنامه از پیش تعیین‌شده نظر به نوسازی تجهیزات تجسس توسط سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، تیم‌ها پس از علامت‌گذاری مناطق مختلف بهمن با بکارگیری شیوه‌ای جدید و اقدام به حفر ۶ کانال و تونل به طول حدود ۲۰۰ متر و عمق یک متر به انجام مجدد عملیات سونداژ پرداختند. کلیه نفرات در ساعت ۱۵ با توجه به برودت هوا و شروع وزش باد توسط بالگرد جمعیت هلال‌احمر با سه سورتی پرواز به قرارگاه عملیاتی اباذر در شهرستان ازنا انتقال پیدا کردند. یک تیم ۴ نفره از کوهنوردان زبده شهرستان الیگودرز جهت شب‌مانی در منطقه به همراه تجهیزات مناسب باقی
ماند.
پس از انتقال نفرات در ساعت ۱۵، یک تیم ۷ نفره متشکل از دکتر محمد کبادی، رئیس پایگاه‌های امدادونجات کوهستان سراسر کشور در جمعیت هلال‌احمر؛ مجید نعمت‌اللهی، هیمالیا‌نورد و استاد زبده و باتجربه کوهنوردی و آشنای کامل به منطقه؛ امید هوشنگی از اعضای سابق تیم‌ملی کوهنوردی امید کشور و هیمالیانورد؛ محمد عبد الوند تیم امدادونجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر ازنا؛ وحید خورشیدی از کوهنوردان شهرستان الیگودرز؛ حسین قدرتی از امدادگران کوهنورد اعزامی از استان خراسان و مجید زحمتکش از امدادگران کوهنورد اعزامی از استان خراسان تشکیل شد.
اقدام به تجسس زمینی به صورت دشتبان با در نظر گرفتن نکات ایمنی و انتخاب مسیر‌های اصولی و منطقی با توجه به احتمال قریب‌الوقوع سقوط بهمن در منطقه از مسیر پناهگاه تا روستای کمندان کلیه دهلیزها، اطراف سنگ‌های بزرگ و کوچک که امکان پناهگیری برای فرد حادثه‌دیده باشد و مسیر‌های عبور آب، چشمه و نهرهای جاری در منطقه که منتهی به روستای کمندان بود تا ساعت ۲۰ مورد تجسس قرار گرفت و هیچ مورد خاصی مشاهده نشد.
پس از پایان تجسس منطقه مورد اشاره، توسط دو دستگاه خودرو عملیاتی جمعیت هلال‌احمر نفرات به مقر عملیاتی منتقل شدند. در ساعت ۲۱ کمیته فنی جلسه بررسی روند عملیات تجسس و برنامه‌ریزی جهت تداوم عملیات در روز آینده را برگزار کرد و مقرر شد تیم‌های عملیاتی به استعداد ۷۰ نفر از طریق زمینی و هوایی توسط بالگرد جمعیت هلال‌احمر با سه سورتی پرواز و خودروهای عملیاتی نیز از مسیر زمینی الیگودرز به منطقه حادثه اعزام شوند. در ساعت ۲۲ جلسه‌ای با حضور رئیس محترم اداره هواشناسی شهرستان ازنا جناب آقای مهندس قیصری گودرزی جهت اطلاع از آخرین وضع و شرایط جوی حاکم بر منطقه عملیاتی برگزار شد.
در ساعت ۲۳ جلسه‌ای با حضور آقای آزادی، رئیس محترم امداد هوایی اورژانس الیگودرز و کارشناسان و تکنیسین‌های تخصصی مربوطه برگزار و مقرر شد یک تیم تخصصی متشکل از دکتر محمد کبادی، آرش خلیلی از مربیان زبده و باتجربه امداد کوهستان هلال‌احمر ازنا و جواد نوروزی از کوهنوردان بین‌المللی و هیمالیانوردان استان خراسان توسط بالگرد اورژانس مسیر قله کول جنو با پایین و داخل دهلیز محل وقوع بهمن و مسیر‌های اطراف و از پیش تعیین شده را مورد تجسس هوایی قراردهند.
همچنین اعلام می‌دارد کماکان عملیات تجسس با جدیت و حداکثر توان برای دستیابی به پیکر سید علی حسینی آخرین بازمانده حادثه در زیر بهمن ادامه دارد. باتوجه به پیش‌بینی احتمال وقوع بهمن در منطقه عملیاتی کلیه موارد ایمنی با قرار دادن دیدبان‌های متعدد در مکان‌های مشرف به دهلیز و دره‌های دارای استعداد بهمن جهت پایش و اطلاع سریع به تیم تجسس همراه با سیستم ارتباطی و بیسیم مستقر می‌شوند. مجددا کلیه موارد ایمنی و راهکارهای نجات در بهمن پیش از شروع عملیات تجسس در محل به کلیه تیم‌های مستقر در منطقه یادآوری می‌شود. با تمسک به امام رئوف آقا علی ابن موسی الرضا(ع) و دعای خیر مردم شروع عملیات با نیروهای تازه‌نفس و تجهیزات نو از سرگرفته شد.


تعداد بازدید :  383