شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
روایتی از فعالیت جوانان هلال‌احمر در زلزله غرب کشور
آمدیم تا بسازیم

|  نرگس زنگنه|   عضو شورای مرکزی مجمع کانون‌های جوانان|

«آمدیم تا بسازیم.»؛ شعار این روزهای جوانان فعال عضو جمعیت هلال‌احمر در زلزله غرب کشور. داوطلبانی که در پی یک اتفاق ناگوار باز هم آستین داوطلبی را بالا زدند و باز هم بی‌مهابا به دل حادثه زدند تا بتوانند مرهمی شوند بر زخم‌های حادثه‌دیدگان. جوانان و دبیران مجامع کانون‌های جوانان کشور در تلاش برای تسکین و حمایت‌های روانی مردم آسیب‌دیده کرمانشاه در زلزله اخیر در قالب تیم‌های سحر در بین مردها و زن‌ها و کودکان حضور یافته و موجب دلگرمی آسیب‌دیدگان این حادثه شدند.
موظف به خدمتیم!
وریا فلاحی نایب دبیر مجمع جوانان جمعیت هلال‌احمر استان کردستان و دبیر کانون جوانان شهرستان مریوان به‌عنوان یکی از اعضای تیم سحر (سازماندهی حمایت‌های روانی پس از بلایا) استان کردستان در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کرد. او از اوج انسانیت در میان تمامی هموطنان برای ارسال کمک و کمک‌رسانی به عزیزان زلزله‌دیده می‌گوید. وریا خود را موظف به حضور می‌داند. او می‌گوید: «استان کردستان اعزام سه تیم سحر را به مناطق زلزله‌زده در دستورکار داشت و او در هر سه گروه حضور مداوم داشته است. حضور تیم‌های سحر در مناطق و کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده دلگرمی خاصی می‌دهد که قابل وصف نیست. این حضورها باید متداوم باشد تا خاطرات بد به فراموشی سپرده شود.» او ادامه می‌دهد: «ایجاد لبخند و شادی بر لب کودکان و شنیدن دعای خیر والدین انگیزه کار و فعالیت وی را بیشتر کرد، اجرای نمایش عروسکی و تئاتر، استفاده از کودکان در قالب نمایش و بهره‌گیری از خلاقیت کودکان طعم تبسم را گواراتر می‌کرد.»
طلوع امید
حسین سنجری دبیر مجمع جوانان استان کرمان هدف اصلی خود را از این حضور، هدیه لبخند به لب‌های کودکانی که هنوز بُهت‌زده این اتفاق هستند، نوید فرارسیدن روزهای بهتر به خانواده‌ها می‌داند. او امیدوار است که تلاش‌هایش مثمرثمر بوده و در آینده‌ای نزدیک شاهد طلوع امید در این مناطق و در بین مردم عزیز کرمانشاه علی‌الخصوص سرپل ذهاب و ثلاث باشد. او این سفر را سراسر اتفاق خاص می‌داند و می‌گوید: «مردم این دیار با وجود مشکلات و کمبود‌ها، هنوز در برق چشمانشان کورسوی امیدی موج می‌زند. سنجری آرزو دارد این سعادت خدمت همیشه همراهش باشد. او ادامه می‌دهد: «عشق به همنوع و خدمت‌رسانی از ویژگی‌های بارز جوانان هلال‌احمری است، مگر می‌شود در بین این جوانان بود و برای بشردوستی و کمک پیشقدم نشد؟ آخر هلال‌احمری‌ها برای چنین روزی آموزش می‌بینند.»
امداد در لحظات اولیه
جلیل شاویی دبیر مجمع دبیران کانون‌های جوانان استان همدان و عضو تیم سحر از لحظات اول زلزله برای اعزام لحظه‌شماری می‌کرد. او می‌گوید: «پس از اعزام در چند روستا و چند منطقه شهری ازجمله سرپل ذهاب و قصرشیرین فعالیت خود را آغاز می‌کند. او برحسب تقسیم‌بندی از قبل تعیین‌شده شروع به فعالیت می‌کند. بخش آموزش نکات ایمنی و امدادی و آشنایی با هلال‌احمر، فضای دوستدار کودک، مشاوره و حمایت روانی و توزیع لوازم تحریر و اسباب‌بازی و لباس بچگانه و بعضا لوازم بهداشتی، از وظایف او و تیمش در این عملیات به شمار می‌آید.» او ادامه می‌دهد: «بعد از زلزله فشار روانی زیادی روی مردم مناطق آسیب‌دیده بود و وظیفه اصلی آنها حمایت‌های روحی و روانی مردم بود و اعضای تیم همه سعی و تلاش‌شان را می‌کردند تا باری از دوش اهالی بردارند و به‌خصوص در فضای دوستدار کودک لبخند بر لبان کودکان بنشانند.»
رسالتی به نام تسکین آلام بشری
ابوالفضل امینی‌هرندی دبیر کشوری کانون‌های جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «براساس رسالت سازمانی در جهت تسکین آلام بشری و اعتقاد و باور دینی و قلبی نیکی به دیگران و همچنین براساس کلام امام جعفرصادق(ع) که می‌فرمایند، آیا دین به جز محبت و مهرورزی است؟ آمدیم و در کنار مردم کرمانشاه حاضر شدیم تا دل مردم و خصوصا کودکان را شاد و امید را در نوجوانان و جوانان کرمانشاهی محقق کنیم.» او ادامه می‌دهد: « این یک باور است که باید با تلاش و امید در آینده نزدیک محقق شود.»


تعداد بازدید :  532