شماره ۱۲۸۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
سه سناریو برای کاهش تلفات جاده‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری ارایه شد
280‌هزار‌ میلیارد تومان اعتبار لازم برای کاهش تلفات جاده‌ای
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به «شهروند»: سهم موتورسیکلت‌ها از تلفات جاده‌ای شهری بیش از خودروهاست

شهروند| سال‌هاست که شمار تصادف‌ها و کشته‌شدگان حوادث رانندگی در ایران ابعاد نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است. پژوهشکده بیمه مرکزی ایران می‌گوید که ایران از نظر تلفات جاده‌ای در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را دارد و تعداد کشتگانش تنها از سیرالئون در غرب آفریقا کمتر است، اما در شرایطی ایران رتبه دوم دنیا را از این نظر به خود اختصاص داده که معاون وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود از ارایه 3 سناریو برای کاهش تلفات جاده‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خبر می‌دهد. انجام اقدامات ایمن‌سازی جاده‌ها، افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی و واقعی‌سازی قیمت سوخت سناریوهایی است که به گفته مهرداد تقی‌زاده، اجرایش طی 10‌سال آینده به 280‌هزار‌ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. او ادامه می‌دهد: اگر سناریوی اول به اجرا برسد تا 10‌سال آینده تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای به 15‌هزار نفر می‌رسد و اگر با سناریوی دوم موافقت شود، پیش‌بینی می‌کنیم میزان تلفات به 13‌هزار نفر و به شرط اجرای سناریوی سوم تعداد کشته‌ها به 9هزار نفر می‌رسد.تقی‌زاده همچنین با اشاره به بودجه مورد نیاز برای تحقق سناریوهای پیشنهادی برای کاهش تلفات جاده‌ای اظهار داشت: برای اجرایی شدن سناریوی اول به بودجه 130هزار‌ میلیارد تومانی، سناریوی دوم به بودجه 150‌هزار میلیاردی و سناریوی سوم به بودجه 280‌هزار‌ میلیارد تومانی نیاز داریم.
موتورسیکلت‌ها مرگبار‌تر از خودروها
اما درحالی خودروهای غیرایمن را از عوامل اصلی بالا بودن تلفات جاده‌ای در ایران می‌دانند که تقی‌زاده در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: سهم واژگونی خودرو در تلفات جاده‌ای اینقدرها هم نیست و در حمل‌ونقل درون‌شهری موتورسیکلت‌ها سهم بیشتری در تلفات دارند.
او ادامه داد: چه در ایران، چه در اغلب کشورها علت بروز اکثر سوانح، عامل نیروی انسانی است. حتی در سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هم علت اصلی خواب‌آلودگی راننده بود. این موضوع هم در مورد حمل‌ونقل درون‌شهری هم در مورد حمل‌ونقل برون‌شهری
 صدق می‌کند.
تلفات جاده‌ای در ایران برابر با یک جنگ تمام‌عیار
آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، تعداد تلفات جاده‌های کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام‌عیار برابری می‌کند. در‌ سال گذشته تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای 15هزار و 900 نفر بود که در مقایسه با ‌سال 94 کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند. آن‌گونه که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، هم‌اکنون شاخص تلفات در ایران به ازای 100‌هزار نفر جمعیت، 19.9 نفر است، درحالی‌که این رقم در‌ سال 84، 40 نفر بود.
البته او تأکید می‌کند که هنوز هم این رقم از میانگین جهانی بالاتر است. میانگین جهانی شاخص تلفات چیزی حدود 15 نفر است که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته کمتر است. کشور سوئد با شاخص تلفات 2.8 نفر، انگلیس با 2.9 نفر، سوییس با 3.3 نفر، هلند با 2.4 نفر و دانمارک با 3.5 نفر از بهترین کشورها در میزان تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای هستند. بدترین کشورها هم تایلند با شاخص 36.2 نفر، مالاوی با 35 نفر، کنگو با 33.2 نفر و تانزانیا با 33.9 نفر هستند.
تقی‌زاده حالا می‌گوید: پس از واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان، معاون اول رئیس‌جمهوری نامه‌ای به وزیر راه و سایر وزرای مرتبط برای کاهش سوانح جاده‌ای ارسال و وزارت راه و شهرسازی اقدام به تدوین نقشه ایمنی راه‌ها کرد. هدف از تدوین و تهیه نقشه ایمنی راه‌ها شناسایی عوامل موثر در سوانح جاده‌ای و کاهش این
 مخاطرات است.
افزایش تعداد وسایل نقلیه به 53‌میلیون
«در حال حاضر 30‌میلیون وسیله نقلیه با احتساب موتور در کشور وجود دارد که گفته می‌شود در 10‌سال آینده این رقم به 53‌میلیون خودرو می‌رسد.» معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌ و شهرسازی با تأکید بر این‌که ایران یک کشور خودرومحور است، گفت: با توجه به سوبسیدهایی که در سوخت داده می‌شود، به‌طور قطع تعداد خودروهای موجود در کشور رو به افزایش خواهد بود.
با وجود بار مالی ناشی از تلفات جاده‌ای، آمارها از کاهش سهم بخش ریلی و حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی مسافر حکایت می‌کند. به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، حمل‌ونقل عمومی در بخش ریلی از 28‌میلیون نفر در سال 87 به کمتر از 23‌میلیون نفر در ‌سال 95 رسیده است. همچنین در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای از 26‌میلیون نفر در ‌سال 88 به 16‌میلیون نفر در ‌سال 95 رسیده است.


تعداد بازدید :  586