شماره ۱۲۷۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
«شهروند» از لحظات مستمر امدادرسانی و نجات زلزله‌زدگان توسط هلال‌احمر گزارش می‌دهد
مردم تنها نمی‌مانند
امدادگران از ساعات اولیه زلزله در مناطق حادثه دیده حاضر شدند

تهمینه انصاری- مهرنوش گرکانی| 180‌میلیون نفر زلزله را احساس کردند. همین رقم کافی است تا به عمق فاجعه پی برد. طبق آخرین آمار 328نفر در آن جان باختند. آماری که بار دیگر ایران را لرزاند و بار دیگر تعداد کشته‌ها و مصدومان شوکی عظیم و غیرقابل باور برای همگان به پا کرد. شامگاه یکشنبه‌شب زمین‌لرزه‌ای بی‌سابقه با مرکزیت شهر ازگله روی داد و وسعت آن به قدری زیاد بود که از شرق تا استان خراسان، از غرب تا کشور لبنان، از شمال تا کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان و از جنوب تا امارات حس شد. در بیشتر شهرهای استان کردستان نیز با شدت احساس شد. مردم در شهرهای مختلف این استان ازجمله سنندج، قروه، بانه، کامیاران، دیواندره، بیجار و مریوان از خانه‌های خود خارج شده و شب را در پارک‌ها و فضاهای باز گذراندند. زلزله‌ای که رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور درباره آن گفته است: زلزله رخ‌داده شدید بوده و مردم ساکن در کل منطقه شمال‌غرب کشور تا ساکنان ساختمان‌های بلند در تهران این زمین‌لرزه را احساس کردند. در این گزارش به تعدادی از خدماتی که جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی در ساعات مختلف انجام داده، اشاره شده است. ساعاتی که هر لحظه و ثانیه‌اش می‌تواند به ادامه حیات انسانی کمک کند.

21:48شب / زمین لرزید
زلزله‌ای به بزرگی 3/7 ریشتر و به عمق 19کیلومتر؛ عراق، ایران، ترکیه، امارات، لبنان، مصر، اردن، فلسطین، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان را لرزاند. در ایران نیز شهرهای غربی کشور ازجمله کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه وبویراحمد، ایلام و اهواز و شهرهای مرکزی ایران مانند اصفهان، تهران، سمنان، قم، زنجان و حتی خراسان در شرق ایران لرزید. این زمین‌لرزه در 5کیلومتری ازگله، 25کیلومتری تازه‌آباد، 37کیلومتری باینگان، 112کیلومتری سنندج و 122کیلومتری کرمانشاه روی داد.

22:35شب/ آماده‌باش تیم‌های نجات
از همان دقایق اولیه سازمان جمعیت هلال‌احمر در استان‌های مختلف حالت آماده‌باش گرفتند. در دقایق نخست، پس از حادثه نیز شاهین فتحی، معاون سازمان امدادونجات هم از آماده‌باش تیم‌های هلال‌احمر خبر داد: زمین‌لرزه در مرز ایران و عراق رخ داده است. مردم نگران نباشند. به علت عمق کم زمین‌لرزه این زلزله در سایر ‌شهرها احساس شده است.

22:41شب / نخستین اعزام تیم‌های ارزیاب
در حوادثی که عمق به این بزرگی دارند، هر دقیق و ثانیه را نباید تلف کرد. سازمان هلال‌احمر نیز که به‌عنوان اصلی‌ترین ارگان در این نوع حوادث به کمک‌رسانی و امداد می‌پردازد، از ساعات اولیه کار امدادونجات را آغاز کرد. دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمیعت هلال‌احمر و مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات از اعزام تیم‌های ارزیاب و پیشروی جمعیت هلال‌احمر به مناطق زلزله‌زده خبر دادند. سلیمی در تکمیل این خبر گفته است: تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر به مناطق مرزی کرمانشاه با عراق اعزام شدند. گزارش‌های اولیه از قطع برق‌های منطقه قصرشیرین و اطراف آن در کرمانشاه حکایت دارد. همچنین بیشتر سیستم‌های مخابراتی در این منطقه دچار مشکل شده و بعضی از روستاها دچار خسارت شده‌اند. تاکنون تلفات جانی در طی زلزله اعلام نشده اما هشت روستا دچار خساراتی شده‌اند و منتظر اعلام نظر تیم‌های ارزیاب هستیم.

23:02شب/ آماده‌باش در 4 استان کشور
حدود یک‌ساعت پس از وقوع این زمین‌لرزه خبری از آماده‌باش تیم‌های امدادی در استان‌های ایلام، کردستان، همدان و آذربایجان‌غربی منتشر شد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر کشور دراین‌باره گفته است: 35تیم ارزیاب هلال‌احمر به هشت روستای زلزله‌زده اعزام شدند. به دلیل این‌که در ساعت وقوع زلزله مردم بیدار بودند و توانستند به بیرون منازل بروند و آمار مصدومان و جانباختگان زلزله کم باشد. نزدیک‌ترین شهر در ایران که محور زمین‌لرزه بود، شهر ازگله کرمانشاه بوده و پس‌لرزه‌های این زلزله ادامه خواهد داشت.

23:03 شب / اعلام خبر سلامت زائران ایرانی
تنها دو روز از اربعین حسینی گذشته بود که زلزله رخ داد و با توجه به این‌که وسعت این فاجعه بسیار زیاد بوده است و بسیاری از شهرهای کشور عراق نیز این زمین‌لرزه را حس کردند، برخی از هموطنان نگرانی‌شان برای زائرانی بود که برای زیارت به عراق و کربلا سفر کرده بودند. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از سلامت کامل زائران ایرانی در شهرها و اماکن مقدسه عراق خبر داد. دکتر سیدعلی مرعشی در این مورد گفته است: زلزله 7.3 ریشتری در سلیمانیه عراق هیچ خطری برای زائران ایرانی که پس از اربعین در این شهر مانده‌اند، نداشته است. به دنبال کسب اطلاعات تکمیلی از همکاران هلال‌احمر در کربلا و نجف با وجود لرزش طولانی‌مدت ساختمان‌ها در سلیمانیه عراق و احتمال وقوع پس‌لرزه‌ها، خوشبختانه همه زائران ایرانی در سلامت هستند. مرعشی همچنین از آماده‌باش کامل مراکزدرمانی هلال‌احمر در عراق در زمینه ارایه خدمات‌درمانی به مصدومان احتمالی زلزله خبر داد.

00:22 بامداد / اعزام 5 فروند بالگرد
مناطق زلزله‌زده کوهستانی بوده‌اند و دسترسی به روستاها از جاده‌ها در ساعات اولیه بسیار سخت بوده است. به همین دلیل تعدادی بالگرد در ساعات اولیه به این مناطق اعزام شد. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نیز درباره اعزام بالگردها گفته است: 5فروند بالگرد از نخستین ساعات صبح به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است. تیم‌های امداد و کمک‌های اولیه، آواربرداری و آنست (سگ‌های زنده‌یاب) به شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و جوانرود اعزام شده است. همچنین اقلام اولیه برای هموطنان در شهرستان‌های زلزله‌زده ارسال شده است. همچنین 25 مصدوم توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر به مراکزدرمانی منتقل شده‌اند. مرتضی سلیمی در مورد آخرین جزییات زلزله نیز در آن ساعات اظهار کرد: مرکز کنترل عملیات ما در سازمان و استان کاملا فعال هستند و براساس گزارش‌های ۵ شهرستان سرپل ذهاب، قصرشیرین، جوانرود، ثلاث باباجانی وگیلانغرب بیشترین خسارت را دیده‌اند و این خسارت‌ها در روستاها بیشتر از شهرهاست. سگ‌های جست‌وجو و نجات به محل اعزام شده‌اند و همچنین اقلام اولیه نیز ارسال شده است. اسکان اضطراری و جست‌وجو در دستور کار است تا امدادرسانی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. تلاش می‌کنیم تا پیش از طلوع آفتاب عملیات رهاسازی به پایان برسد. استان‌های همجوار در آماده‌باش کامل هستند تا به این شهرها امدادرسانی کنند.

1:19 بامداد / اعزام 15تیم امدادی
 و 10تیم ارزیاب از کرمانشاه
تیم‌های ارزیاب نیز برای بررسی وضع موجود از ساعات اولیه به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند تا بتوان برای اقدامات بعدی از اطلاعات آنها استفاده کرد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه از اعزام 15 تیم امدادی با تجهیزات کامل به مناطق حادثه‌دیده خبر داد. امیریان گفته است: 10 تیم ارزیاب به مناطق حادثه‌دیده اعزام شده‌اند. 6 فروند بالگرد امدادی تا عادی‌شدن اوضاع در استان مستقر خواهند بود. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه همچنین از ارسال امکانات مورد نیاز گرمایشی، پتو و چادر به مناطق حادثه‌دیده خبر داد و گفته است: هلال‌احمر با تمام توان و امکانات خود در خدمت مردم استان است.

1:50 بامداد/ عکس‌العمل رئیس جمعیت هلال‌احمر
 جمهوری اسلامی ایران به اطلاعات درحال نشر
در این میان نیز برخی مسئولان درباره عمق فاجعه و بررسی اوضاع موجود عکس‌العمل‌هایی نشان داده‌اند. موضوع شایعه‌پراکنی در مواجهه با خبرهایی با این وسعت در رسانه‌های غیرموثق بسیار زیاد است. رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران نیز درباره این زمین‌لرزه گفته است: یکی از نیرومند‌ترین زمین‌لرزه‌های این سال‌ها بود. گفته می‌شود این زمین‌لرزه توسط ۱۸۰‌میلیون نفر حس شده است. چنین زلزله‌ای حتما وحشتناک است، اما گمان می‌کنم پدیده‌ای است که می‌تواند وحشتناک‌تر و خطرناک‌تر از این زلزله یا هر زلزله دیگری باشد. کسانی که در چنین شرایطی به جای انتشار آگاهی، شایعه‌ها را پخش می‌کنند، از هر زلزله‌ای خطرناک‌ترند. آنها برای دیده‌شدن در چند گروه و کانال شایعاتی را منتشر می‌کنند که عواقب گسترده‌ای دارد؛ از اختلال در رفت‌وآمد و امدادرسانی تا بروز مشکلات روحی و روانی برای مردم. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به شایعات اظهار داشت: درحالی‌ که رسانه‌های رسمی بر خسارات و تلفات زلزله در محدوده خاصی تأکید کرده‌اند، برخی اخبار جعلی از زمین‌لرزه در نقاطی می‌گویند که هیچ اثری از زلزله در آنها نبوده است. در این شرایط نیروهای امدادی و دستگاه‌های مسئول مجبور می‌شوند برای برقراری آرامش و اطمینا‌ن دادن به مردم، انرژی خود را صرف نقاطی کنند که هیچ ضرورتی ندارد. وقتی ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عکس آرشیوی از ساختمان ویرانه‌ای را به اسم تخریب خوابگاه دانشجویان در ایلام منتشر می‌کنیم، آیا می‌توانیم تصور کنیم با دل والدین آنها در مثلا خراسان چه می‌کنیم؟ بار ترافیک خطوط مخابراتی یا حتی جاده‌ها را چقدر اضافه می‌کنیم؟ خوب است به‌عنوان یک شهروند مسئول خبری که از صحتش اطمینان نداریم را منتشر نکنیم و حتی به منتشرکننده خبر تذکر بدهیم. مخصوصا کودکان را از معرض این خبرهای دروغ دور نگه داریم و حواسمان به حساسیت روحیه آنها باشد. خودمان شایعه نسازیم و به جوک‌هایی که با زلزله ساخته می‌شود، نه بخندیم و نه برای کسی ارسال کنیم. فراموش نکنیم هر خبری در مورد پیش‌بینی زلزله حتما و حتما دروغ است. در نقاطی که درگیر زلزله هستند، توصیه‌های رسمی و دقیق را به اطلاع دیگران برسانیم و اگر امدادگری بلد نیستیم، مداخله نکنیم. اصرار بی‌دلیل برای ذخیره مواد غذایی و سوخت خودش می‌تواند به بحرانی بدتر از زلزله تبدیل شود. در مناطق دور از حادثه، شرایط کنونی را یک فرصت بدانیم؛ فرصتی که به زلزله بیشتر فکر کنیم و برای مقابله با آن آماده شویم. حالا که حرف و خبر از زلزله بیشتر است، دست‌کم توصیه‌های مربوطه را با اعضای خانواده مرور کنیم و اگر جعبه کمک‌های اولیه نداریم، دست به کار شویم. پیوندی مردم را به آرامش دعوت کرد و گفته است: به‌عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران به همه مردم عزیز اطمینان می‌دهم نیروهای امدادی با تمام توان و ظرفیت و متناسب با مختصات حادثه کارشان را از همان دقایق اولیه شروع کرده‌اند و ان‌شاءالله که این بلای طبیعی با کمترین تلفات و خسارات همراه باشد.

2:30 بامداد / اسکان اضطراری برای 70‌هزار نفر
پس از اقدامات اولیه باید به این فکر بود که در سرمای طاقت‌فرسای نقاط غربی کشور به فکر اسکان آوارگان بود. هلال‌احمر نیز از همان ساعات اولیه برای اسکان آوارگان اقداماتی را انجام داد. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در مورد این اقدام گفته است: 70‌هزار نفر از جمعیت استان کرمانشاه نیاز به اسکان اضطراری دارند. کار اسکان اضطراری در شهرستان‌های سرپل ذهاب، جوانرود و قصرشیرین آغاز شده است و در تلاشیم پیش از طلوع آفتاب کار اسکان اضطراری در دیگر مناطق آسیب‌دیده را آغاز کنیم. بیشتر آسیب‌دیدگان در مناطق روستایی استان کرمانشاه هستند. چادر و پتو از چهار استان معین و سازمان امدادونجات به استان کرمانشاه ارسال شده است.

3:57 بامداد / ورود نیروهای امدادی استان‌های
 معین به مناطق زلزله‌زده
نه‌تنها امدادگران کرمانشاهی و شعب آن، بلکه امدادگران تمام استان‌های معین وارد عمل می‌شوند. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از ورود نیروهای امدادی استان‌های معین از کردستان، لرستان، مرکزی و همدان به مناطق آسیب‌دیده از زلزله در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: همزمان با طلوع آفتاب با استفاده از 10 فروند بالگرد کار امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله تسریع خواهد شد. با کمک داوطلبان و امدادگران در تلاشیم تا هرچه سریع‌تر پس از امدادونجات اسکان اضطراری اسیب‌دیدگان را به پایان برسانیم. مهمترین نیاز آسیب‌دیدگان زلزله پس از اسکان اضطراری اولیه، تغذیه و مسائل بهداشتی است. با استفاده از امکانات سازمان امدادونجات امکان پاسخگویی به نیازهای آسیب‌دیدگان وجود دارد و در این مرحله نیازی به کمک‌های مردمی نیست.

4:26 بامداد/ سیستم‌های ارتباطی
 پیشرفته هلال برای هدایت تیم‌های امدادی
اقلام امدادی به اندازه کافی در انبارها هست و به کمک مردم فعلا نیازی نیست. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر بیشترین خسارت زلزله یکشنبه‌شب را در روستاهای استان‌های غربی اعلام کرد و گفت: شهرهای بزرگ و مراکز این استان‌ها کمتر خسارت دیده‌اند. مرتضی سلیمی در حاشیه نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران کشور افزود: مرکز کنترل عملیات هلال‌احمر در سطح کشور فعال و چهار استان معین به همراه تیم‌های آواربرداری، سگ‌های جست‌وجوگر و تیم‌های اسکان آماده و تقسیم‌بندی شده‌اند. به گفته این مقام جمعیت هلال‌احمر در سه شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و جوانرود اسکان اضطراری آغاز شده است. وی سیستم‌های ارتباطی جمعیت هلال‌احمر را پیشرفته و به‌روز خواند و گفت: برای هدایت تیم‌های امدادی مشکل ارتباطی نداریم و امکان تجهیز اعضای ستاد با 50 خط تلفن‌همراه داخل شبکه وجود دارد. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر همچنین از تقویت انبارهای امدادی استان‌های معین با چادر و پتو و سایر اقلام مورد نیاز خبر داد. سلیمی درباره آخرین آمار تلفات این زلزله نیز، گفت: قرار شد آمارها به منظور پرهیز از چندگانگی‌ها، آقای سعیدی به‌عنوان سخنگو اعلام کند. وی همچنین هرگونه نیاز اولیه به کمک‌های مردمی را در شرایط کنونی منتفی دانست و گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی در انبارهای معین، فعلا به کمک‌های مردمی نیاز نیست و در صورت نیاز احتمالی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

6:57  صبح / ارزیابی هوایی خسارات زلزله
رئیس امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از ارزیابی میزان خسارت در مناطق زلزله‌زده از طریق هوایی خبر داد و گفت: در تلاشیم تا سریعا مشکل برطرف و آمبولانس به تعداد کافی به منطقه اعزام شود. سلیمی همچنین بیان کرد: برای بررسی میزان خسارت زلزله عازم سرپل ذهاب هستم.

8:05 صبح / آغاز آواربرداری
تخریب زیاد است و زیر آوار‌مانده‌ها باید از زیر آوار خارج شوند. محمدرضا امیریان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت: کار آواربرداری در مناطق آسیب‌دیده آغاز شده، اما در مناطقی که ساختمان‌های مرتفع وجود دارد، آواربرداری نیازمند تجهیزات پیشرفته و زمانبر است. وی از اعزام حدود 100 تیم عملیاتی به مناطق آسیب‌دیده خبر داد و یادآور شد: از این تعداد 50 تیم مربوط به خود استان است و از 10 استان دیگر نیز برای ما کمک و امکانات رسیده است. به گفته این مسئول تا ساعاتی دیگر 11 فروند بالگرد نیز در نقاط مختلف استان مستقر خواهد شد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با بیان این‌که کار اسکان زلزله‌زدگان نیز آغاز شده است، تأکید کرد: در تمام شهرستان‌ها در حال برپایی چادرها برای اسکان اضطراری مردم هستیم. امیریان خاطرنشان کرد: توزیع اقلام اولیه و مواد غذایی از ساعت هشت صبح امروز (22آبان) آغاز خواهد شد و اگر کمبودی باشد از سایر استان‌ها کمک دریافت خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: بیشتر آسیب‌ها را از سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی داشتیم و امدادرسانی به این مناطق در اولویت است.

8:55صبح / اعزام 18 تیم آنست
سگ‌های زنده‌یاب برای یافتن زلزله‌زدگان و زیر آوارمانده‌ها به منطقه آمدند. 18تیم آنست هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده فعالیت می‌کنند. سگ‌های زنده‌یاب در زیر آوار مشغول جست‌وجو هستند. اسماعیل اسکندری، سرپرست گروه‌های آنست (سگ‌های نجات جمعیت هلال‌احمر) با اشاره به اعزام 18تیم آنست (سگ‌های زنده‌یاب) به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه گفت: بلافاصله تیم‌های آنست از استان‌های معین و تهران برای جست‌وجو و نجات به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. از همان ساعت اولیه سگ‌ها کار خود را آغاز کردند. وی ادامه داد: با توجه به این‌که افرادی زیر آوار محبوس شده بودند، تیم‌ها وارد عمل شدند. مربیان و سگ‌ها بدون وقفه و خستگی مشغول جست‌وجو هستند.

9:34صبح / اعزام یکصد تیم عملیاتی
جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه برای تسکین دردهای همشهری‌های خود دست به کار می‌شود. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه از اعزام یکصد تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده استان برای کار امدادونجات و آواربرداری خبر داد. محمدرضا امیریان اظهار کرد: از تیم‌های اعزام‌شده به مناطق زلزله‌زده 50 تیم مربوط به خود استان و 50 تیم دیگر نیز مربوط به استان‌های دیگر نظیر ایلام، لرستان، همدان، تهران و... است که به یاری همکاران ما آمده‌اند. وی تصریح کرد: البته از مرکز کشور و 10 استان دیگر نیز تجهیزات و امکانات کمکی برای جمعیت هلال‌احمر استان ارسال شده است. امیریان با بیان این‌که نیروهای هلال‌احمر از همان دقایق ابتدایی وقوع زلزله در مناطق حادثه‌دیده حضور یافتند، از استقرار 11 فروند بالگرد در نقاط مختلف استان ازجمله مناطق مرزی برای تسریع در کار امداد رسانی خبر داد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه گفت: کار آواربرداری نیز آغاز شده و نیروهای امدادی با تمام توان در حال تلاش هستند تا احیانا بتوانند جان افراد گرفتار‌شده را نجات دهند. وی تصریح کرد: توزیع چادر و اسکان زلزله‌زدگان به همراه مواد غذایی و دارویی از دیگر اقدام‌هایی است که توسط هلال‌احمر از شب گذشته آغاز شده است. طبق اعلام سازمان مدیریت بحران استان کرمانشاه تعداد کشته‌های زلزله در استان تا این لحظه به 200 نفر و آمار زخمی‌ها هم نیز به یک‌هزار و 500 نفر رسیده است.

10:40 صبح / ماموریت وزیر کشور، وزیر بهداشت
 و رئیس جمعیت هلال‌احمر براى مدیریت میدانى
رئیس‌جمهوري، دکتر حسن روحانی نمایندگانی را برای پیگیری حادثه و خسارات آن به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌کند. در پی وقوع زلزله در استان‌هاى غربى کشور، وزیر کشور، وزیر بهداشت بهداشت و رئیس جمعیت هلال‌احمر عازم استان کرمانشاه شدند. وزیر کشور با حضور در استان کرمانشاه و محل اصلى وقوع زمین‌لرزه شخصا مدیریت میدان را بر عهده خواهد گرفت. قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، ذوالفقارى معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، افشانى معاون عمرانی وزارت کشور، پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر، وزیر کشور را همراهی می‌کنند. هیأت اعزامی به ریاست وزیر کشور موظف به رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان، رسیدگی به آسیب‌دیدگان و گزارش اقدامات انجام‌شده به رئیس‌جمهوری هستند. در ساعات اولیه وقوع زمین‌لرزه نیز جلسه ستاد مدیریت بحران به ریاست رحمانى فضلى، وزیر کشور و با حضور نمایندگان دستگاه‌هاى ذیربط برگزار شد که در این جلسه وزیر کشور دستورات لازم را جهت بسیج امکانات و تجهیزات برای امدادرسانی بهتر صادر کرد.

11:32صبح / توزیع 100‌هزار بسته غذایی
 میان زلزله‌زدگان
مردم گرسنه‌اند، بسیاری زیر آوار مانده‌اند و بسیاری شب را باید در این هوای سرد بگذرانند. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: ۳۰۰ نیروی هلال‌احمر در حال آواربرداری از مناطق زلزله‌زده هستند و هم اکنون در حال تحویل یک‌هزار دستگاه چادر دیگر هستیم و هفت‌هزار دستگاه چادر نیز تا پایان شب میان زلزله‌زدگان توزیع خواهد شد. مصطفی محمدیون در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان سرپل ذهاب اظهار داشت: از زمان اعلام زمین‌لرزه، تاکنون 100تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده که از استان‌های کردستان، ایلام و همدان بودند. وی با بیان این‌که در حال حاضر 300 نیروی هلال‌احمر با امکانات و تجهیزات کافی در حال آواربرداری و نجات مصدومان از زیر آوار هستند، عنوان کرد: دو تیم مجهز به سگ زنده‌یاب در منطقه برای کمک به افراد گرفتار در زیر آوار در حال فعالیت هستند. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درباره توزیع ‌هزار دستگاه چادر و پنج‌‌هزار تخته پتو میان آسیب‌دیدگان گفت: هم اکنون در حال تحویل یک‌هزار دستگاه چادر دیگر هستیم و هفت‌هزار دستگاه چادر نیز تا پایان شب میان زلزله‌زدگان توزیع خواهد شد. محمدیون با تأکید بر این‌که 10 فروند بالگرد از نواحی مختلف کشور به استان کرمانشاه اعزام شده‌اند، خاطرنشان کرد: امروز 100‌هزار بسته غذایی هم میان زلزله‌زدگان توزیع خواهد شد.

12:06 ظهر / استقرار تیم‌های
 بهداشت و درمان اضطراری
مراقبت‌های بهداشتی و درمانی لازمه عبور از یک بحران است. مدیرکل بهداشت، درمان جمعیت هلال‌احمر از اعزام تیم‌های بهداشت و درمان به همراه تیم‌های سازمان امدادونجات به منظور ارایه خدمات و امدادرسانی به آسیب‌زدگان به مناطق زلزله‌زده خبر داد. افشین علیخانی در ارتباط با نحوه اعزام تیم‌های درمانی و ارایه خدمات به آسیب‌دیدگان ناشی از وقوع زلزله شب گذشته در مناطق غربی کشور اظهار کرد: تیم‌های بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به همراه تیم‌های سازمان امدادونجات به منظور ارایه خدمات و امدادرسانی به آسیب‌زدگان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. مدیرکل بهداشت، درمان در ادامه با اشاره به وخامت شرایط در شهرستان سر‌پل ذهاب گفت: بیمارستان‌های استقرار سریع (RDH) استان‌های کرمانشاه و همدان به‌سرعت به منطقه اعزام شده‌ و در حال حاضر سامانه‌ها در مجاورت بیمارستان شهر سرپل‌ ذهاب مستقر شده‌اند. علیخانی در ادامه عنوان کرد: جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های کردستان و مرکزی در شهرستان ثلاث باباجانی و لرستان و همدان نیز واحدهای مراقبت‌های پایه بهداشتی (BHCU) خود را به منطقه آسیب‌دیده شهرستان سر‌پل ذهاب اعزام كرده و در منطقه مستقر شده‌اند. وی در ادامه با اشاره به ارزیابی مستمر منطقه افزود: هر گونه نیاز از طریق سایر استان‌های آماده اعزام، به‌سرعت تأمین خواهد شد.

12:08ظهر / ارسال 26‌هزار تخته پتو و
 10‌هزار دستگاه چادر
جمعیت هلال‌احمر به مردم پتو و چادر می‌رساند. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به تعداد شهرها و روستاهای آسیب‌دیده در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ۸ شهر و ۵۲۶روستا آسیب دیده‌اند که 2‌هزار و 500 تن مصدوم شده‌اند و 23 تن از مصدومان به وسیله بالگرد هلال‌احمر به بیمارستان کرمانشاه منتقل شده‌اند. مرتضی سلیمی درباره مناطق متأثر از زلزله 7.3 ریشتری شب گذشته در بخش ازگله استان کرمانشاه گفت: شهرستان‌های کرمانشاه، قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام‌آباد غرب و جوانرود متأثر از زلزله بوده است. وی با اشاره به تعداد شهرها و روستاهای آسیب‌دیده در کرمانشاه، افزود: ۸ شهر و ۵۲۶ روستا آسیب دیده‌اند که 2‌هزار و 500 تن مصدوم و 23 تن از مصدومان به وسیله بالگرد هلال‌احمر به بیمارستان کرمانشاه منتقل شده‌اند. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که جمعیتی بالغ بر 138‌هزار نفر در شعاع ۵۰ کیلومتری کانون زمین‌لرزه متأثر از زلزله بوده‌اند، عنوان کرد: تعداد 33‌هزار و 379 خانوار متأثر از زلزله هستند. به گفته وی، 10 فروند بالگرد هلال‌احمر برای امدادرسانی به هموطنان در استان کرمانشاه در حال فعالیت است. سلیمی درباره اقدامات صورت‌گرفته از نخستین ساعات وقوع زمین‌لرزه، تصریح کرد: فعال‌سازی مرکز هماهنگی و کنترل عملیات‌های امدادی «EOC» استان بلافاصله بعد از وقوع حادثه و اعلام آماده‌باش و حالت اضطراری به تمامی تیم‌های عملیاتی استان اعلام شده است. نزدیک‌ترین تیم‌های عملیاتی جهت ارزیابی اولیه به نقاط آسیب‌دیده اعزام شده‌اند. عملیات جست‌وجو و نجات و تخلیه اضطراری آغاز شده است. حالت اضطرار به استان‌های معین کرمانشاه اعلام شده است و با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان با حضور رئیس و معاونین سازمان امدادونجات ارتباط ویدیو کنفرانسی با استان‌های مرکزی و غربی و معین استان کرمانشاه، آغاز  و عملیات اسکان اضطراری در شهرستان‌های سرپل ذهاب انجام شده است.

2:35ظهر / مسئولان وارد کرمانشاه شدند
منطقه زلزله‌زده از مدیریت بحران مسئولانی که رئیس‌جمهوری به این منطقه اعزام کرده، بهره‌مند می‌شود. وزیر بهداشت به همراه وزیر کشور و رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران برای بررسی وضع مصدومان زلزله شب گذشته در مناطق غربی کشور وارد کرمانشاه شد. سیدحسن ‌هاشمی پس از ورود به کرمانشاه بلافاصله با بالگرد به مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب رفت. همچنین یک فروند هواپیمای حامل مصدومان شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین تا لحظاتی دیگر از فرودگاه کرمانشاه به سمت مهرآباد تهران پرواز خواهد کرد. نیروهای اورژانس در فرودگاه تهران نیز آماده اعزام مصدومان زلزله به مراکز درمانی تهران هستند.

4:35عصر / انتقال 125‌هزار نفر توسط امداد هوایی
پس از یک روز تلاش بی‌وقفه امدادگران جمعیت هلال‌احمر بسیاری از مصدومان حادثه با امداد هوایی توانستند به مراکز درمانی برسند. شاهین فتحی، معاون عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر بیان کرد: به محض وقوع زلزله با توجه به‌ شدت حادثه، تیم‌های عملیاتی ما به محل حادثه اعزام شدند. شدت زلزله 4.6 ریشتر بود و باعث ترس و دلهره شد. وی گفت: از همان لحظه اول سعی کردیم از استان‌های همجوار تیم‌های امدادی را راهی مناطق کنیم و همچنین با توجه به برودت سعی کردیم، عملیات اسکان و تغذیه اضطراری سریعا انجام شود و به‌ دست زلزله‌زدگان برسد. 125نفر توسط عملیات امداد هوایی به بیمارستان منتقل شدند؛ همچنین بیشترین مشکلات در منطقه سرپل ذهاب مشاهده شد. برای هماهنگی و پشتیبانی، سگ‌های زنده‌یاب در حال مأموریت هستند و توانستند مادر و دختری را پیدا کنند که توسط نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شدند. فتحی افزود: تیم‌های درمان اضطراری با هماهنگی معاونت درمان جمعیت هلال‌احمر با 9تیم امدادی و 40دستگاه آمبولانس در حال انتقال مصدومان به بیمارستان هستند و همچنین با توجه به وضع اسکان مردم سعی کردیم 22‌هزار تخته چادر و 56‌هزار پتو همچنین امکانات امدادی و غذایی را به زلزله‌زدگان برسانیم. وی گفت: عملیات جست‌وجوی امدادونجات همچنان ادامه دارد؛ با توجه به وسعت منطقه 536روستا در شعاع زلزله بودند و از صبح با حضور بالگرد امکان ارزیابی هوایی داده شد و سعی کردیم روستاهایی که نیاز به کمک دارند را رفع نیاز کنيم.

5:13عصر / ارزیابی تمام مناطق زلزله‌زده
   از سوی تیم‌های پیشروی هلال‌احمر
نیرو‌های ارزیاب جمعیت هلال‌احمر توانستند به تمامی مناطق دسترسی پیدا کردند. مرتضی سلیمی در این خصوص اظهار داشته است: هم اکنون منطقه زلزله‌زده‌ای بدون ارزیابی تیم‌های پیشرو هلال‌احمر وجود ندارد. سلیمی همچنین درباره برخی اخبار مبتنی بر حضور نداشتن امدادگران در منطقه گفته است: این خبر صحت ندارد و حتی در برخی از مناطق با تراکم امدادگر مواجه هستیم و حتی 50 نفر از امدادگران هلال‌احمر را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دادیم. وی درباره حضور ارتش و سپاه هم بیان کرد: این دو ارگان نیز حسب مصوبه ستاد بحران برای توزیع اقلام و برقراری امنیت در منطقه حضور دارند. فعالیت تیم‌های جست‌وجو به‌سرعت ادامه دارد و تیم‌های آنست هلال‌احمر فعالیت خوبی داشتند و امروز موفق به زنده پیدا کردن مادر و نوزاد از زیر آوار شدند. وقوع زلزله چهارو‌نیم ریشتر پیش از وقوع از زلزله سبب خروج بسیاری از مردم از منازل و کاهش آمار مصدومان و جانباختگان شد. تا کنون درخواستی مبنی بر نیاز اقلام و تجهیزات امدادی از دیگر کشورها نداشتیم.

6:08 عصر / ارزیابی ۹۹‌درصدی
روستاهای زلزله‌زده
ارزیابی‌های اولیه تا عصر روز پس از حادثه انجام شد. مرتضی سلیمی در سخنانی با اشاره به این‌که عملیات امدادونجات در سطح مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تقریبا به پایان رسیده، گفته است: ارزیابی‌های اولیه تیم‌های امدادی در سطح ۹۹‌درصد روستاهای زلزله‌زده انجام شده است. ۱۰بالگرد اکثر مصدومان زلزله را به بیمارستان‌های مجهز منتقل کرده‌اند. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که در آخرین مرحله پرواز بالگرد امدادی نیز تعداد مصدومان کم و در حد ۵ تا ۶ نفر بود، افزود: امیدواریم که بتوانیم امشب پایان عملیات امدادونجات را اعلام کنیم. نیروهای ما ۵۰۱ روستا را ارزیابی کرده‌اند و از صبح امروز نیز با بالگرد روستاها را تحت‌ نظر دارند.


تعداد بازدید :  375