شماره ۱۲۷۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
زمین‌لرزه یکشنبه‌شب در مرز ایران و عراق، در 22 کشور، و در میان 180 میلیون نفر احساس شد
لرزش 180 میلیون نفری
لرزش‌ها تا فاصله 2 هزار و 200 کیلومتری در اکراین نیز احساس شده است

شهروند|  زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر بخش‌های وسیعی از غرب ایران و شمال شرقی عراق را لرزانده و باعث مرگ دست‌کم 387 نفر و مجروح‌شدن بیش از 6‌هزار نفر شده است. این زمین‌لرزه در 22 کشور احساس شده است. همچنین بعد از زمین‌لرزه اصلی، چند پس‌لرزه کوچک با مقیاس‌های 4 تا 4.6 ریشتر به وقوع پیوسته است.
مرکز مطالعات زمین‌شناسی آمریکا گفته است که مرکز زلزله که یکشنبه‌شب ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه روی داد «ازگله» بوده است. همچنین عمق زلزله ۳۳.۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام شد. بر اساس گزارش‌ها زمین‌لرزه رخ‌داده شدید بوده و مردم ساکن در کل منطقه شمال غرب ایران تا ساکنان ساختمان‌های بلند در تهران این زمین‌لرزه را احساس کرده‌اند. نه‌تنها در تهران و نقاط مختلف ایران و عراق که تا ساحل مدیترانه و در بسیاری از کشورها تا فاصله 2200 کیلومتری در اوکراین نیز لرزش احساس شده است.
مرکز مطالعات زمین‌شناسی آمریکا در پایگاه خبری خود لیست کاملی از شهرهایی که زمین‌لرزه در آن‌جا احساس شده را آورده است؛ به غیر از عراق و ایران که به کانون زمین‌لرزه نزدیک بوده‌اند، لرزش در کشورهای «ترکیه»، «سوریه»، «آذربایجان»، «ارمنستان»، «عربستان سعودی»، «کویت»، «گرجستان»، «لبنان»، «اردن»، «اسراییل»، «بحرین»، «ترکمنستان»، «قطر»، «قبرس»، «مصر»، «امارات متحده عربی»، «افغانستان»، «ازبکستان»، «بلغارستان»، و «اوکراین» نیز احساس شده است. در منطقه کردستان عراق نیز مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که دست‌کم 7 نفر کشته شده‌اند و 321 نیز در بیمارستان سلیمانیه، کمک‌های پزشکی دریافت کرده‌اند. به گزارش «ریلیف وب» اکثر مجروحان به خاطر اندام‌های شکسته، مشکلات تنفسی و شوک وارد‌شده در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته‌اند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) کیت‌های اضطراری و آمبولانس‌هایی را به بیمارستان سلیمانیه عراق ارسال کرده است. همچنین این سازمان تیم‌های امدادی و متخصصان روانشناسی به اضافه داروهای مهم و حیاتی و مواد مصرفی را به منطقه سلیمانیه فرستاده است.
سازمان عملیات انسان‌دوستانه و حفاظت مدنی اروپا، موسوم به «ECHO» و شرکای آن مثل آکسفام، در حال حاضر در حال ارزیابی گسترده در مناطق آسیب‌دیده عراق هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آسیب‌هایی به سد «دربندیخان» و خانه‌های آن منطقه رسیده است. به ‌طور کلی شرکای فعال در حوزه کمک‌های بشردوستانه، آماده هر گونه همکاری با دولت عراق هستند. تأمین مواد غذایی، اقلام بهداشتی، داروها، کیت‌های سرپناه و آب و مواد ضدعفونی‌کننده برای آب نیز به‌سرعت به منطقه ارسال شد و در صورت نیاز میان مردم توزیع خواهد شد. همچنین یک تیم ارزیابی و هماهنگی سازمان ملل موسوم به «UNDAC» نیز برای استقراری فوری در مناطق آسیب‌دیده اعلام آمادگی کرده است.
«استفن هیکس» متخصص زلزله‌شناسی در دانشگاه «ساتهمپتون» انگلستان می‌گوید که در این منطقه وقوع زمین‌لرزه بسیار شایع است؛ اما چنین زمین‌لرزه‌ای بسیار بزرگ بود و مدت‌های زیادی است که چنین چیزی در آن‌جا رخ نداده بود.
این زمین‌لرزه که در بغداد، پایتخت عراق خانه‌ها را لرزاند، بسیاری از ساکنان را از ساختمان‌ها فراری داد. «مجیده امیر» به رویترز گفته که او و سه فرزندش در ساختمانی در منطقه صالحیه بغداد زندگی می‌کنند. مجیده می‌گوید: «من در کنار فرزندانم نشسته بودم و شام می‌خوردم که ناگهان ساختمان شروع به رقصیدن در هوا کرد.» او ادامه می‌دهد: «ابتدا فکر کردم که یک بمب بزرگ به زمین برخورد کرده، اما پس از آن صدای فریاد دیگران را شنیدم که داد می‌زدند: زلزله!»
«لانا سروان» که در 270 کیلومتری شمال غرب مرکز زلزله در اربیل زندگی می‌کند، می‌گوید که لرزش‌ها تا يك دقیقه طول کشیده است. لانا 35 ساله می‌گوید: «همه چیز در حال لرزیدن بود.»
«منار صباح» 26 ساله که او هم در اربیل زندگی می‌کند، می‌گوید که او در طبقه دوازدهم ساختمانش بود که متوجه فرار مردم و جیغ و فریاد آنها شد. او نیز از ساختمان خارج شد. صباح می‌گوید: «من ابتدا گمان کردم که سرم گیج می‌رود، اما با صدای فریاد مردم متوجه شدم که این یک زمین‌لرزه است.»
همچنین در کشورهای دیگر نیز مردم این لرزش‌ها را احساس کرده‌اند. فیلم‌هایی از کویت منتشر شده که مردم را در حال خروج از یک ساختمان بلند به طرف خیابان نشان می‌دهد. همچنین فیلم دیگری نیز منتشر شده از فردی در داخل ساختمان در فلسطین اشغالی که لوستر خانه‌اش بشدت تاب می‌خورد.
واکنش‌های مقامات خارجی
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا با انتشار پیامی با خانواده‌های آسیب‌دیده و قربانیان زلزله یکشنبه شب در غرب کشور ابراز همدردی کرد. گری لوئیس، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در ایران در واکنش به زلزله یکشنبه‌شب در غرب ایران یک پیام تسلیت در صفحه تويیتر خود منتشر و با مردم ایران ابراز همدردی کرد و از آمادگی سازمان ملل برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب کشور خبر داد.
میشاییل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران هم در صفحه توییتر خود نوشت: «مراتب تسلیت عمیق آلمان به دولت و ملت ایران در پی زلزله مرگبار غرب ایران را ابراز می‌کنیم.» وزارت امور خارجه آلمان نیز در پیام توییتری با حادثه‌دیدگان زلزله در ایران و عراق همدردی کرد. همچنین سفارت فرانسه در تهران ضمن تسلیت به مردم ایران به دلیل جانباختن تعداد زیادی از هموطنان‌مان در زلزله یکشنبه شب گذشته از بسيج بخش‌های مختلف برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان قدردانی کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پس از وقوع زلزله در غرب کشور درگذشت جمعی از هموطنانمان در این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز جانباختن جمعی از هموطنان‌مان در زلزله یکشنبه شب در غرب ایران را تسلیت گفت و آرزو کرد که هر چه زودتر آثار زلزله از بین برود. نیکلاس‌ هاپتون، سفیر انگلیس در تهران در صفحه توییتر خود از شنیدن خبر زلزله مرگبار در کرمانشاه اظهار تأسف و همدردی خود را با جانباختگان این حادثه وخانواده‌های آنها ابراز کرد.
کریستوس استایلیانیدز، کمیسیونر اروپایی کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران با انتشار پیامی در صفحه تويیتر خود از وقوع زلزله در ایران و عراق ابراز تأسف کرد و نوشت: «من با خانواده‌ قربانیان زلزله یکشنبه شب گذشته در عراق و ایران ابراز همدردی می‌کنم. اتحادیه اروپا آماده کمک‌رسانی است.» نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که هم‌ اکنون در فیلیپین به سر می‌برد، با انتشار پیامی تأسف خود را از وقوع زلزله در غرب ایران که جان بیش از 200 تن را گرفته است، ابراز کرد و به خانواده‌های قربانیان این حادثه تسلیت گفت. بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه با ابراز همدردی در پی وقوع زلزله در مناطق مرزی ایران و عراق گفت که کشورش نیروهای امدادی به شمال عراق ارسال کرده است. وزارت امور خارجه ترکیه نیز برای کمک به کشورمان پس از وقوع زلزله در غرب ایران اعلام آمادگی کرد.
محمت گوللو اوغلو، رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری و آفات طبیعی ترکیه صبح روز دوشنبه از اعزام گروهی متشکل از نیروهای امدادی و کادر پزشکی این کشور به منظور امدادرسانی به زلزله‌زدگان عراق با هواپیمای باربری نظامی از فرودگاه «اتی مسقوت» آنکارا به شهر سلیمانیه خبر داد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز به دنبال وقوع زلزله در غرب ایران تسلیت خود را به حسن روحانی و مردم ایران اعلام کرد.
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در اعلامیه‌ای مطبوعاتی تأسف خود را از صدمات جانی و مالی زلزله یکشنبه شب گذشته ایران و عراق ابراز کرد. همچنین عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان به دنبال زلزله یکشنبه شب در غرب ایران با دولت و ملت ایران و عراق ابراز همدردی کرد. امیر، ولیعهد و نخست‌وزیر کویت جانباختن تعدادی از هموطنانمان در زلزله غرب کشور را به رئیس‌جمهوری ایران تسلیت گفتند. خواجه محمد آصف، وزیر امور خارجه پاکستان با انتشار پیامی تأسف عمیق خود را از جانباختن جمعی از مردم ایران و عراق در زلزله یکشنبه شب در این کشورها ابراز کرد. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در همدردی با مردم ایران در صفحه توییتر خود نوشت: همدردی عمیق خود را در رابطه با زلزله مرگبار یکشنبه شب در ایران و عراق اعلام می‌کنیم.


تعداد بازدید :  267