شماره ۱۲۷۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
زلزله در غرب کشور تا شب گذشته 430 کشته و 7156 مجروح بر جای گذاشت
درد ناتمام
رهبر معظم انقلاب : همه دستگاه‌ها به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند رئیس جمهوری: تمام امکانات برای کمک به آسیب‌دیدگان بسیج شوند

شهروند| حادثه زلزله استان‌های غربی کشور به‌ویژه در استان کرمانشاه که منجر به جان‌باختن و مجروح‌شدن تعداد زیادی از هموطنان شد، موجب شد تا در همان ساعات اولیه علاوه بر اعزام‌ تیم‌های امدادی و نظامی، مقامات رسمی نیز به آن واکنش نشان دهند؛ رهبر معظم انقلاب طی پیام تسلیتی برای جانباختگان این حادثه خواستار این شد که همه دستگاه‌ها با سرعت و همه توان خود به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند. رئیس‌جمهوری نیز علاوه بر پیام تسلیت در تماس‌های جداگانه‌ای با معاون اول خود، وزیر کشور و  استاندار کرمانشاه دستور رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مصدومان را صادر کرد و امروز راهی مناطق زلزله‌زده خواهد شد.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، علی لاریجانی رئیس مجلس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران نیز به همراه برخی از نمایندگان مجلس ازجمله افرادی بودند که نسبت به رسیدگی به حادثه‌دیدگان زلزله واکنش نشان داده و دستور رسیدگی صادر کردند.
دولت با تمام امکانات خود
در کنار آسیب‌دیدگان خواهد بود
رئیس‌جمهوری در پیامی با ابراز همدردی با همه آسیب‌دیدگان و داغدیدگان حادثه زلزله در استان‌های غربی کشور به‌ویژه در استان کرمانشاه، تصریح کرد که «دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاه‌ها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب‌دیدگان خواهد بود.» در متن پیام حسن روحانی آمده است: حادثه زلزله در سطح وسیعی از استان‌های غربی کشور به‌ویژه در استان قهرمان‌پرور کرمانشاه که منجر به جان‌باختن و مجروح‌شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز گردید، موجب تأثر همگانی و اندوه فراوان شد. از ابتدای وقوع این حادثه دردناک و در تماس مستمر با استاندار کرمانشاه و وزیر کشور دستورات لازم برای امدادرسانی و نجات آسیب‌دیدگان داده شد و معاون اول رئیس‌جمهوری نیز ماموریت یافت با نظارت و مدیریت عالی، کلیه امکانات کشور در بخش‌های دولتی، عمومی، نظامی و نهادهای مردمی را در این جهت هماهنگ و بسیج نماید. درعین حال لازم است تمام دستگاه‌های مسئول و امدادی در این استان‌ها و استان‌های همجوار با همکاری حداکثری و در اختیارگذاردن همه امکانات موجود نسبت به امدادرسانی، اسکان مناسب و تأمین نیازهای آسیب‌دیدگان اقدام کنند. از صمیم قلب با همه آسیب‌دیدگان و داغدیدگان این حادثه همدردی می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای جانباختگان رحمت واسعه، برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل و برای هموطنان مصیبت‌دیده صبر و سلامتی مسألت دارم. دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاه‌ها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب‌دیدگان خواهد بود.
تمام امکانات کشور
 برای نجات هموطنان بسیج شود
در پی زلزله یکشنبه شب گذشته در مناطق غربی کشور، رئیس‌جمهوری همچنین طی دستوری به معاون اول خود به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومان حادثه بسیج کند. در دستور حسن روحانی به معاون اول رئیس‌جمهوری آمده است: پیرو دستوراتی که شب حادثه برای بسیج تمام امکانات موجود کشور و به‌خصوص استان‌های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات‌درمانی برای مصدومان و تأمین احتیاجات لازم هموطنان آسیب‌دیده به وزیر محترم کشور داده شده؛ ضروری است با توجه به وسعت این حادثه دردناک که متاسفانه به از دست‌دادن یا مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان عزیز به‌ویژه در استان کرمانشاه منجر شد، جنابعالی ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی را در این جهت بسیج نمایید. رئیس‌جمهوری همچنین صبح دیروز در تماسی تلفنی با «هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه در جریان تازه‌ترین گزارش وضع امدادرسانی و رسیدگی به زلزله‌زدگان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.
ماموریت ویژه به کمیسیون‌های مجلس
 برای کمک به زلزله‌زد‌گان
علی لاریجانی هم دیروز در جلسه علنی مجلس  ضمن تشكر از رهبري‌ اظهار كرد: از مقام معظم رهبری نیز تشکر می‌کنم، در ساعات اولیه دستور دادند تا نیروهای نظامی به کمک آسیب‌دیدگان بشتابند و شاهد هستیم که اهتمام عمومی برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله نیاز است. بنابراین از کمیسیون عمران خواستاریم که گروهی را اعزام کنند تا به رسیدگی به آسیب‌دیدگان زلزله بشتابند تا امکانات اولیه سریع‌تر به مردم برسد. همچنین حجم آسیب‎ها را ارزیابی کنند تا ان‌شاءالله در آینده کمک‎های لازم به این عزیزان انجام شود.
تأکید آملی‌لاریجانی
 بر تسریع در رسیدگی به زلزله‌زد‌گان
رئیس قوه‌قضائیه نیز ضمن تسلیت و همدردی با داغدیدگان حادثه زلزله غرب کشور بر لزوم تسریع در رسیدگی به مصدومان و مجروحان تأکید کرد و گفت: به روسای کل دادگستری استان‌های غربی برای تأمین امنیت مناطق زلزله‌زده دستور اکید داده شده است. آیت‌الله ‌آملی‌لاریجانی در ابتدای جلسه مسئولان عالی قضائی اظهار کرد: خبر زلزله غرب کشور که در ساعات پایانی یکشنبه شب مخابره شد و طی آن عده زیادی از هموطنان عزیز ما جان خود را از دست دادند و عده زیادی نیز مصدوم و مجروح شدند، بسیار تأسف‌انگیز بود و از خداوند متعال غفران و رحمت برای جانباختگان و شفای عاجل برای مصدومان و مجروحان مسألت می‌کنیم.
 کار ساخت و اسکان موقت و دایم زلزله‌زدگان را به سرعت آغاز می‌کنیم
معاون اول رئیس‌جمهوری هم با اشاره به زلزله یکشنبه شب گذشته که منجر به کشته و مجروح‌شدن تعدادی از هموطنان عزیز کشورمان شد،‌ از بسیج همه دستگاه‌ها و امکانات کشور برای کمک به آسیب‌دیدگان این حادثه بسیار تلخ خبر داد. اسحاق جهانگیری صبح دیروز در ابتدای جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان زلزله یکشنبه شب گذشته در استان کرمانشاه از خداوند متعال برای همه درگذشتگان طلب مغفرت و علو درجات و برای مصدومان و آسیب‌دیدگان این حادثه‌طلب بهبود و شفای عاجل کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به قدرت و بزرگی زلزله یکشنبه شب گذشته،‌ از این اتفاق که منجر به داغدارشدن تعدادی از هموطنان عزیز کشورمان شد، به‌عنوان حادثه‌ای بسیار تلخ یاد کرد و گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری تأکید کرده‌اند، همه امکانات کشور برای آواربرداری و کمک به مصدومان و سانحه‌دیدگان بسیج شده است. جهانگیری با اشاره به این‌که به جز استان کرمانشاه، گزارشی از کشته‌شدن شهروندان در سایر استان‌ها ارایه نشده است،‌ تصریح کرد: بلافاصله پس از آواربرداری و رسیدگی آنی و سریع به مصدومان،‌ فاز دوم کار برای انجام ساخت‌وساز موقت و دایمی به منظور اسکان ساکنان مناطق زلزله‌زده را آغاز خواهیم کرد.
لزوم اعزام تیم‌های تخصصی آواربرداری
 به مناطق زلزله‌زده
وزیر کشور که در کرمانشاه حضور دارد، بر ضرورت انتقال امکانات و تجهیزات مورد نیاز از استان‌های مجاور به مناطق زلزله‌زده تأکید کرد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران کشور اظهار کرد: در اسرع‌وقت تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز از استان‌های مجاور برای انتقال مصدومان و زلزله‌زدگان به مراکزدرمانی صورت بگیرد. وی با تأکید بر لزوم اعزام تیم‌های تخصصی آواربرداری در مناطق زلزله‌زده افزود: آواربرداری اولین اقدامی است که باید هرچه زودتر انجام شود تا افرادی که زیر آوارها هستند، هرچه سریع‌تر به مراکزدرمانی منتقل شوند. وزیر کشور گفت: تمامی اقلام مورد نیاز ازجمله چادر، موادغذایی، دارو و... تأمین و به مناطق زلزله‌زده منتقل شود. رحمانی‌فضلی از نیروهای سپاه و ارتش خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به ایجاد بیمارستان صحرایی و آواربرداری در مناطق زلزله‌زده اقدام کنند.
ارتش مسئولیت شهر و سپاه
مسئولیت روستاها را به عهده گرفته است
فرمانده سپاه پاسداران یکی دیگر از مسئولانی بود که طی سفر به مناطق زلزله‌زده در سر پل ذهاب اعلام کرد که حدود چهار تا پنج بیمارستان صحرایی برای استقرار در منطقه در راه هستند. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری درباره وضع منطقه و روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان اظهار کرد: امدادرسانی در حال انجام است و بیشتر امکانات نیز در راه است. ارتش مسئولیت شهر و سپاه مسئولیت روستاها را به عهده گرفته است و روستاهای زیادی تا کنون تخریب شده‌اند. سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران همچنین در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به این‌که بخشی از شهرستان سر پل ذهاب و تعدادی از روستاهای شمال شهرستان در پی زلزله آسیب دیده و تخریب شده‌اند، اظهار کرد: تعداد تلفات به بالای ۳۰۰ نفر افزایش یافته است. شهر و روستاهای زلزله‌زده بین ارتش وسپاه تقسیم شده است؛ به‌ طوری که ارتش به شهرستان سر پل ذهاب و سپاه به روستاهای اطراف امدادرسانی می‌کند.امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در پی وقوع حادثه زلزله در غرب کشور اظهار داشت: تمامی امکانات نیروهای ارتش در خدمت مردم عزیز در مناطق زلزله‌زده خواهد بود و آماده تأمین هر گونه نیازمندی ستاد بحران خواهیم بود. امیر موسوی برای بررسی آخرین تلاش‌ها در رابطه با کمک‌رسانی زلزله‌زدگان عازم کرمانشاه شد.
ابراز همدردی سیدحسن خمینی
در پی حادثه زلزله
حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: حادثه زلزله در مناطق مختلف کشور که منجر به درگذشت تعدادى از هموطنان‌مان شد، تلخ و جانگداز است. خدا به همه آسیب‌دیدگان صبر و مرحمت عطا فرماید و مصیبت آنها را به لطف و کرامت خویش جبران کند.
برای هر نوع امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله آمادگی داریم
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز ازجمله افرادی بود که به این حادثه واکنش نشان داد و گفت: برای هر نوع امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله آمادگی داریم و از تمام مسئولان و نهادهای دولتی و مردمی تقاضا داریم که به یاری آسیب‌دیدگان این حادثه تلخ   بشتابند.
نماینده‌ای که بیش از ۱۵ عضو خانواده‌اش را
در زلزله سرپل ذهاب از دست داد
فرهاد تجری، نماینده مردم سر پل ذهاب در مجلس به ایلنا گفته است که تعداد کشته‌شدگان زلزله اخیر در منطقه سر پل ذهاب بیشتر از تعدادی است که در رسانه‌ها اعلام می‌شود.تجری که به همراه سرپرست اورژانس در راه عزیمت به محل وقوع حادثه بود، اظهار داشت: تا این لحظه بالای ۱۵نفر از اعضای خانواده‌ام در این حادثه
جان باخته‌اند.

سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با «شهروند» : ارتش همچون یک سرباز جمهوری اسلامی در خدمت زلزله‌دیدگان

سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به این سوال که شرایط بازدید از منطقه زلزله‌زده و روند رسیدگی به آسیب‌دید‌گان را چگونه ارزیابی می‌کند، به «شهروند» گفت: از صبح زود به‌عنوان یک سرباز جمهوری اسلامی در معیت مردم عزیز آسیب‌دیده، کار خدمت‌رسانی را آغاز کرده‌ایم. حدود 50 فروند بالگرد را به منطقه آورده‌ایم و 250 سوخت پرواز انجام دادیم. در راستای کار عملیاتی که انجام گرفته، 760 مصدوم را تخلیه و 76 فوتی را پیدا کردیم و همچنین 9نفر را به صورت زنده پیدا کردیم. در این لحظه موضوع تغذیه و اسکان مصدومان را تدارک می‌بینیم. ناهار را در حد توان توزیع کرده‌ایم و تدارک شام را هم در اولویت قرار داده‌ایم. چادر هم به اندازه‌ای که مورد نیاز باشد، سفارش داده‌ایم و موضوع اسکان را هم مشخص خواهیم کرد. روستاها را هم بازدید هوایی کرده‌ایم و کار اسکان و امدادرسانی به آنها انجام خواهد شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس در گفت‌وگو با «شهروند»:  لزوم تعیین و سقف بودجه ویژه به استان کرمانشاه

اخبار واصله از منطقه زلزله‌زده خبر از رخ‌دادن یک فاجعه می‌دهد. آنچه که در ابتدای امر باید به آن اشاره کرد، این است که کار اطلاع‌رسانی با عمق فاجعه فاصله دارد و در بسیاری جاها در تضاد کامل قرار دارد. متاسفانه آمار کشته‌شد‌گان تا زمان تقریر این یادداشت بسیار بالاتر از آن چیزی است که اعلام شده است. مسأله و مشکلی که کار باقی‌ماندگان و همچنین آسیب‌دید‌گان را با دشواری مواجه کرده، سردی هواست. مردم الان به اماکنی برای استقرار موقت نیاز دارند و علاوه بر آن، تهیه لباس و لوازم گرمایشی از احتیاجات ضروری شرایط فعلی آسیب‌دید‌گان است. نکته دیگری که می‌توان از آن به‌عنوان یک خیانت یاد کرد، ساخت و احداث بیمارستان‌هایی در اسلام‌آباد غرب است که با وجود این‌که یک‌سال از زمان احداث آنها گذشته، دچار تخریب شده‌اند. اسلام‌آباد غرب یکی از شهرستان‌های بزرگ استان کرمانشاه است که بسیاری از مصدومان برای مداوا و رسیدگی درمانی به آن‌جا انتقال داده شده‌اند اما تخریب موجب شد که برای ساعاتی در حیاط بیمارستان کار‌های پزشکی و درمانی روی مصدومان صورت گیرد. این درحالی است که بیمارستانی دیگر با بیش از 30‌سال که از زمان احداث آن گذشته، کاملا سالم باقی مانده است اما ظرفیت این بیمارستان به جهت اعزام بسیاری از مصدومان پر شده است. مسأله مهم دیگر، این است که واقعا دولت در تعیین و سقف بودجه پول کافی را با تمرکز و توجه به وقوع زلزله به استان کرمانشاه اختصاص دهد. از یک مسأله دیگر نباید غافل بود که مسکن مهر هم که بسیاری از مردم این مناطق به آن دل بسته‌ بودند، متاسفانه با وجود هزینه‌های فراوانی که در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بر دست کشور گذاشت، مشخص شد که از استحکام کافی برخوردار نیست.

قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه در مجلس در گفت وگو  با «شهروند» : مسکن مهر را سیاسی نکنیم

متاسفانه شب یکشنبه حادثه دلخراشی در استان کرمانشاه رخ داد که کانون اصلی آن منطقه «اَزْگَله» شهری است در استان کرمانشاه و از توابع شهرستان ثلاث باباجانی بوده است. شدت زلزله در این منطقه آن گونه که به آن اشاره شده، تبعاتش به قصر شیرین و سر پل ذهاب نیز رسید و حدود 2/7 ریشتر بوده است؛ در برخی مناطق دیگر نيز 5 ریشتر گزارش شده است. گر چه تا این لحظه تعداد کشته‌شدگان را حدود 400 نفر گزارش کرده‌اند، اما قطعا آمار آن بالا خواهد رفت؛ به دلیل این‌که اکنون بسیاری از هموطنان ما زیر آوار مانده‌اند و مشخص نیست که چه تعداد از این افراد زنده بیرون می‌آیند و چه تعداد متاسفانه غیرزنده بیرون خواهند آمد. همچنین راه ورود به برخی از مناطق روستایی به دلیل ریزش کوه صعب‌العبور شده و کار امدادرسانی به زلزله‌زدگان در ساعات اولیه با مشکل مواجه شده بود. زلزله عمق فاجعه‌باری دارد و آسیب‌های جدی وارد کرده و روستاهای سرپل ذهاب، دشت ذهاب، دهجامی در دالاهو، مناطق ازگله و میامی ویران شده‌اند و برخی مناطق مانند چالابکِر اسلام‌آباد غرب به صورتی خفیف دچار مشکل هستند. نکته‌ای هم كه باید به آن اشاره کنم این است که از صبح که اخبار را دنبال می‌کردم، انتقادات زیادی به مسکن مهر وارد شده است؛ به نظرم در شرایط فعلی نباید از مسکن مهر مسأله‌ای سیاسی ساخت، به دلیل این‌که آنچه در شرایط فعلی اهمیت پیدا می‌کند، کار رسیدگی و تسریع در روند امدادرسانی است. این‌که چند ساختمان مسکن مهر در اسلام‌آباد دچار فروپاشی شده و مردمی که با فقر و بدبختی زندگی خود را تشکیل دادند، طبیعی به نظر می‌رسید. قاعدتا این سازه‌ها با این حجم عظیم و شدت عمل زلزله انتظاری بیش از این نمی‌رفت که تخریب‌ناپذیر باشند.


تعداد بازدید :  813