شماره ۱۲۷۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ایران درخواست مکرون برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی‌اش را رد کرد
رویترز گزارش داد ایران درخواست رئیس‌جمهوری فرانسه برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی بالستیک تهران را رد کرده است. ایران روز یکشنبه درخواست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای گفت‌وگو درباره موشک‌های بالستیک تهران را رد کرده و گفته است که این موضوع ارتباطی به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ندارد. مکرون روز پنجشنبه در جریان سفرش به دوبی گفت که برنامه موشکی بالستیک ایران نگران‌کننده است و باید مذاکرات درباره موشک‌های این کشور آغاز شود.
اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هرگونه احتمال مذاکره درباره موشک‌ها را رد کرد و گفت: فرانسه از موضع محکم ما درخصوص توان دفاعی ایران که قابل مذاکره نیست مطلع است. ما به مقامات فرانسوی بارها گفته‌ایم که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و مسائل دیگر نباید به آن اضافه شود.
رئیس‌جمهوری فرانسه پس از آن این اظهارات را درباره برنامه موشکی ایران مطرح کرد که مقامات سعودی و آمریکایی مدعی‌اند مسئولیت حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض پایتخت عربستان، متوجه ایران است. این ادعاها درحالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره تأکید می‌کنند برنامه موشکی این کشور تنها برای دفاع در برابر تهدیدات است.
سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع ایران در این زمینه گفته است: دشمن از هر فرصتی برای اتهام‌زنی علیه ایران استفاده می‌کند و قطعا ما این مسأله را رد می‌کنیم. بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ می‌دهد، ایران را متهم کنند البته این موارد از دشمن بعید نیست. همچنین سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این ادعاها تأکید کرده است: ما امکان انتقال موشک به آنجا (یمن) را نداریم و موشک‌ها برای خودشان است.

ضمن ابراز همدردی با قربانیان زلزله ایران و عراق
موگرینی: در نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام بحثی نخواهد شد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با خانواده‌های قربانیان زلزله ایران و عراق ابراز همدردی و حمایت خود را برای کمک‌رسانی اعلام کرد. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران تاسف خود را از وقوع زلزله در ایران و عراق اعلام کرد. وی گفت که با قربانیان زلزله‌ای که یکشنبه شب گذشته در ایران و عراق به وقوع پیوست ابراز همدردی می‌کند و اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است تا از هر طریقی که مفید است، کمک‌رسانی کند. موگرینی همچنین گفت که در این نشست درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بحث و رایزنی نخواهد شد، اما وی وزیران اتحادیه اروپا را از محتوای گفت‌وگوهایش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سمرقند و دیدارهای اخیرش با مقامات آمریکایی در واشنگتن مطلع خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه: ملاقات حریری و ولایتی مثبت و صمیمی بود
سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته درباره ملاقات میان سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و علی‌اکبر ولایتی، یک روز پیش از اعلام استعفای حریری گفت: «ایران ارتباطات خوبی با احزاب، گروه‌ها، ‌دولت لبنان و خود آقای سعدالحریری داشته و روز قبل استعفا، آقای حریری و آقای ولایتی با یکدیگر ملاقات مثبت و صمیمی داشتند و در مورد همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.» وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات ضدایرانی سعدالحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گفت: تا آن‌جا که شنیده‌ام رئیس‌جمهوری لبنان خواسته بودند که سخنان ایشان از شبکه‌های لبنان پخش نشود، چرا که ایشان مطمئن نبودند که آقای حریری وضعیت‌شان در عربستان چگونه است و تحت چه شرایطی قرار است صحبت کنند. قاسمی ادامه داد: من در مورد مباحث ضدایرانی که توسط ایشان مطرح شده اظهارنظری نمی‌کنم و این موضوع را به روزهای آینده واگذار می‌کنم. قاسمی با بیان این‌که استعفای حریری یک امر غیرمترقبه، ناگهانی و مشکوک تلقی می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به سخنانی که دیشب در مصاحبه خود مطرح کرد هر چه زودتر به لبنان برگردد. وی گفت: آنچه مورد توافق احزاب، گروه‌های لبنانی و رئیس‌جمهوری این کشور قرار بگیرد، مورد حمایت ما نیز خواهد بود و از هرگونه عاملی که به ثبات و امنیت در لبنان کمک کند حمایت خواهیم کرد.سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که در مورد تحولات رخ داده در لبنان تحلیل‌های زیادی وجود دارد، ادامه داد: باید صبر کرد، چرا که شاید گذر زمان کمک کند که واقعیت قضیه مشخص شود. آنچه صورت گرفت یک اقدام عجیب و بی‌نظیر بود که نخست‌وزیر یک کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از کشوری ثالث استعفای خود را مطرح کند. قاسمی گفت: شاید صحبت‌های آقای حریری یک کورسو و نور امیدی باشد که وی به لبنان برگردد و تلاش کند که وضع در لبنان به شرایط قبلی بازگردد و به آرامش در این کشور کمک کند.


تعداد بازدید :  381