شماره ۱۲۷۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری لبنان:
اشاره حریری به بازگشتش از استعفا نشانه‌ مثبتی است

رئیس‌جمهور لبنان تأکید کرد که اظهارات سعد حریری نشان می‌دهد که حل‌وفصل سیاسی در کشور همچنان پابرجاست.
به گزارش ایسنا، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در سخنانی گفت: اشاره سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به احتمال عقب نشینی‌اش از استعفا یک اتفاق مثبت است. اظهارات حریری نشان می‌دهد که حل‌وفصل سیاسی که از دولت ائتلافی حمایت می‌کند، همچنان پابرجاست.وی تأکید کرد: کمپین بازگشت حریری از عربستان نتایج مثبتی داشته است. از این‌که شنیدم حریری گفت به‌زودی به کشور بازمی‌گردم خوشحال شدم.
میشل عون تصریح کرد: زمان بازگشت حریری از تمام شرایط و مواضع و نگرانی‌هایی که برای حل مشکل نیاز است، آگاه خواهیم شد. سمیر جعجع رهبر حزب القوات اللبنانیه نیز گفت: نجات کشور از طریق یک راه‌حل سیاسی در صورتیکه دولت عملا به سیاست خویشتن‌داری یعنی خارج کردن حزب‌الله از سوریه و بحران‌های منطقه پایبند باشد، ممکن است.
از سوی دیگر عربستان از احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب خواسته عضویت لبنان را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورد. ابوالغیط نیز با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در این‌باره گفت‌وگو کرده است. سیسی به ابوالغیط ابلاغ کرده که این موضوع در شورای اتحادیه عرب مطرح نشود. وی تماس‌های زیادی را با رهبران عربستانی خواهد گرفت چراکه اخراج لبنان از اتحادیه عرب این اتحادیه را ضعیف‌تر خواهد کرد. در همین راستا، بغداد نیز به اتحادیه عرب هشدار داده که اگر لبنان از این اتحادیه اخراج شود عراق نیز از آن بیرون خواهد آمد. قطر نیز به این اتحادیه ابلاغ کرده که در صورت اخراج لبنان و خروج عراق، قطر نیز از این اتحادیه خارج خواهد شد.
کویت اما اعلام کرده که لبنان مرتکب هیچ‌گونه اقدامی علیه کشورهای عربی نشده و نباید عضویتش در این اتحادیه به حالت تعلیق درآید. کویت همواره برای توافق میان اعراب و برقراری بهترین روابط میان آنها تلاش کرده و در محاصره قطر نیز مشارکت نکرده است بلکه به میانجیگری در این راستا پرداخته است. روابط کویت با لبنان دوستانه است. منابع لبنانی پیشتر از تمایل رئیس‌جمهوری لبنان به دعوت به میز مذاکره طی هفته‌های آینده با مشارکت حریری خبر داده بودند. منابع افزودند: نخست‌وزیر حریری کتبا استعفایش را تقدیم میشل عون نخواهد کرد بلکه در این نشست حضور خواهد یافت.به گفته این منابع، نتیجه مذاکرات روشن نیست اما مسلم است که یک پوشش عربی، بین‌المللی،‌ روسی و آمریکایی وجود دارد که ثبات لبنان، وحدت و حاکمیت آن را تضمین می‌کند. حریری روز گذشته گفت، ظرف دو یا سه روز آینده به لبنان باز می‌گردد.حریری روز یکشنبه با شبکه المستقبل مصاحبه‌ای داشت که همگان معتقدند این مصاحبه نیز بر او دیکته شده بود. بیشتر مسئولان لبنانی معتقدند که عربستان حریری را مجبور به استعفا کرده و وی در ریاض بازداشت است.


تعداد بازدید :  396