شماره ۱۲۷۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
یک ‌روز پس از زلزله 7.3 ریشتری در غرب کشور، مردم برای اهدای خون و کمک صف کشیدند
صف‌های سخاوت
مراکز و شماره‌حساب‌های معتبر برای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به آسیب‌دیدگان زلزله اعلام شد ۳هزار پرستار داوطلب برای اعزام به مناطق زلزله‌‌زده ثبت‌نام کردند

شهروند|  اگرچه در ساعت‌های گذشته بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از نحوه امدادرسانی به آسیب‌دیدگان زلزله در استان کرمانشاه و غرب کشور انتقاد کرده‌اند و گروهی هم از سازمان نظام مهندسی درباره عملکرد این سازمان در سال‌های گذشته و نظارت بر ساخت مسکن‌مهر و همچنین مقاوم‌سازی مناطق روستایی توضیح خواسته‌اند اما در کنار این گلایه‌ها، صف‌های طولانی برای اهدای خون و کمک به آسیب‌دیدگان در سراسر ایران شکل گرفته و در کنار حضور نیروهای داوطلب امدادی، سه‌هزار پرستار هم داوطلب حضور در مناطق زلزله‌زده شدند.
درحالی که تصاویر صف‌های طولانی برای اهدای خون به‌طور مرتب از شهرهای مختلف ایران مخابره می‌شود، رئیس سازمان انتقال خون از نیاز به گروه‌های خونی o منفی و o مثبت برای کمک به مصدومان زلزله کرمانشاه خبر داد. «علی‌اصغر پورفتح‌اله» دیروز بعدازظهر به ایلنا گفت: «سازمان انتقال خون برنامه آمادگی برای حوادث بحرانی را در کشور دارد. روز قبل از این حادثه ذخیره خونی در سراسر کشور 7برابر مصرف روزانه‌مان بود. با 7برابر مصرف روزانه می‌توانیم بحران‌ها را مدیریت کنیم.» رئیس سازمان انتقال خون در توضیح این موضوع گفت: «اولویت اهدای خون با گروه خونی o منفی و سایر گروه‌های خونی‌های منفی و سپس گروه خونی  oمثبت است و از مردم درخواست داریم نسبت به اهدای خان اقدام کنند. گروه خون o منفی را به همه گروه‌های خونی بدون انجام آزمایش‌های سازگاری می‌توان تزریق کرد. میزان ذخیره گروه‌های o منفی در این ایام بحرانی معمولا کاهش می‌یابد و o مثبت نیز یک گروه خونی‌دهنده همگانی است.»
پرستاران داوطلب برای اعزام به کرمانشاه
دیروز هچنین قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری کشور از تشکیل ستاد مدیریت بحران برای اعزام داوطلبانه پرستاران به مناطق زلزله‌زده غرب کشور خبر داد. «محمد شریفی‌مقدم» با ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان حادثه زلزله در غرب کشور گفت: «ساعاتی پس از وقوع زلزله در غرب کشور، سازمان نظام پرستاری فراخوان اعزام پرستاران داوطلب برای ارایه خدمات انسان‌دوستانه به مردم مناطق زلزله‌زده ارایه داد. در پی این فراخوان، همچون گذشته با استقبال گسترده جامعه پرستاری مواجه شد و ثبت‌نام و صدها پرستار از سراسر کشور جهت حضور داوطلبانه در این مناطق آمادگی خود را اعلام کردند.» آخرین خبرها تا لحظه تنظیم این گزارش، از ثبت‌نام ۳‌هزار پرستار برای اعزام به مناطق زلزله‌زده حکایت دارد اما نیاز این مناطق، تنها به پرستار ختم نمی‌شود و قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری از آمادگی سایر گروه‌های پزشکی برای اعزام به منطقه هم سخن گفت: «دیگر گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی و عموم مردم هم با ستاد بحران سازمان ناظم پرستاری کشور تماس حاصل کرده و آمادگی خود را اعلام کرده‌اند که با توجه به موج استقبال و اشتیاق برای اعزام از تمامی همکاران تقاضا می‌شود به‌ صورت انفرادی به مناطق زلزله‌زده مراجعه نکنند.»
مراکز معتبر برای دریافت کمک‌های مردمی
«وقتی حساب بانکی هلال‌احمر هست، وقتی مراکز هلال‌احمر آماده دریافت کمک‌های غیرنقدی هستند، با عرض معذرت اما جمع‌آوری شخصی پول و جنس شبیه کلاهبرداری است، به‌ویژه این‌که اجازه حضور نیروهای شخصی را به ‌خاطر امنیت نمی‌دهند. حداقل برای ایجاد نظم هم که شده، باید به هلال‌احمر اعتماد کرد»؛ این نوشته یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی است که مضمون آن دیروز در توییت‌های بسیاری از کاربران دیگر هم تکرار شد و تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از راه‌های معتبر کمک‌رسانی نقدی و غیرنقدی به زلزله‌زدگان سوال پرسیدند. با توجه به انتشار شماره‌حساب‌های شخصی فراوان در شبکه‌های اجتماعی، به نظر می‌آید مطمئن‌ترین راه‌های کمک‌رسانی، مراکز و نهادهای معتبر و باسابقه است. آن‌طور که در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان هلال‌احمر آمده است، راه‌های اهدای کمک‌های مردمی به این سازمان برای کمک‌ به مردم زلزله‌زده به‌ صورت زیر است: «شماره‌حساب 99999 به نام هلال‌احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، صادرات، رفاه،‌ مسکن،‌ دی، تجارت،‌ سپه، پارسیان، شهر،‌ آینده و رسالت. شماره‌حساب702070 (ارزی دلار) 800300 (ارزی یورو) بانک ملی و همچنین شماره 1404440(ارزی دلار) بانک ملت. علاوه‌ براین، کدهای #112*3*741* و #724* برای پرداخت آسان موبایلی درنظر گرفته شده است.»


تعداد بازدید :  172