شماره ۱۲۷۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ آبان
صفحه را ببند
مردم باید مرجع خود را در بحران بشناسند

سعید اصغرزاده| آن زمان‌ها استان کرمانشاه از روز اول تا آخر درگیر جنگ زمینی و هوایی بود. جنگ ایران و عراق در این استان آغاز و در این استان نیز به پایان رسید. می‌گویند در طول دوران دفاع مقدس کرمانشاه 176مرتبه مورد هدف بمب و موشک‌های ارتش عراق قرار گرفت.
برای خیلی‌ها تنگه چهارزبر، پادگان ابوذر، تنگ حاجیان، تپه شنی، ارتفاعات قلاویزان، بازی دراز، گیسکه و... دارای معانی والا و شگرفی است. باید بوده باشی و دیده باشی آن‌جا که جان به جانان تسلیم می‌شود و زمین به آسمان می‌رسد، کجاست. حال و هوای معاشقه با ربت را باید داشته باشی و الا تو نمی‌دانی که این حروف به هم چسبیده چه ترجمانی دارند. برایت قلاویز فقط قلاویز می‌ماند و بس! حالا اما دوباره مردمی را داریم که راه گریزی از قهر طبیعت نداشته‌اند و دوباره اما حماسه‌سازانی را چشم‌به‌راه بوده‌اند تا از این بحران نیز رهایی یابند. آن سربلندی را نمی‌توان نادیده گرفت و حرام است بر ما که به کمک نشتابیم.
بار دیگر پای بسیجی‌ها و داوطلبان و سپاهی و ارتشی به این دیار باز شده است. همه آمده‌اند تا همدردی کنند، تا تألمات را فراموش‌شان دهند، تا آواری بر سر بی‌قراری نماند، تا نوزادی در زیر خروارها خاک دل‌دل نکند، تا اشک‌ها را بزدایند و دل‌ها را جلا بخشند، اما مگر می‌شود؟ مگر می‌شود شیون‌ها را نشنید؟ مگر می‌شود زیر تابوت‌ها را نگرفت؟ مگر می‌شود هرست درد و نوحه‌سرایی شوی مردگان و کودک گم‌کردگان و... را شنید و کمر خم نکرد؟
حادثه در بزرگترین وجه خود نازل شده و ملاحظاتی دارد. نیازهایی و ضروریاتی. بمباران اطلاعاتی مخاطبان و مردم گاه موجب سردرگمی و اتلاف وقت و ناآرامی و کسالت و قهر می‌شود. مردم همچون مسئولان و نیروهای امدادی به میدان آمده‌اند. چه برای کمک یدی، چه برای خون‌دادن، چه برای پرداخت کمک مالی یا ارسال محموله‌های غذایی و پوشاک و...
چگونه می‌توان از حادثه‌ای به این وسعت علاوه بر ایجاد مشارکت عمومی به آموزشی عمومی‌تر در تمامی وجوه دست یافت تا از این پس کمترین هزینه‌ها را در بحران‌هایی از این دست داشت؟ مردم باید مرجع خود را در بحران بشناسند. مرجعی که ملجا آنان است و آسیب‌دیدگان را از آغاز تا به انتها رها نمی‌کند، اما آیا این فرهنگ‌سازی صورت پذیرفته و این حرکت همواره در مسیر خود است و هربار همان مسیر است؟ آیا بازیابی این مسیر برای تمامی مردم و حتی تازه واردین میسر است.  به‌عنوان نمونه برای دسترسی به اخبار و اطلاعات صحیح و کمک‌رسانی مطلوب به کدام کانال و کدام سایت مراجعه کنیم؟ چه کسی این کانال‌ها و سایت‌ها را معرفی می‌کند؟ چگونه عضو آنها شویم؟ و...
سخن کوتاه. حادثه تازه آغاز شده و تا انتها راه زیادی است. پیمودن این راه بی‌نقشه برای مردم میسر نیست. میسرش سازید.


تعداد بازدید :  198