شماره ۱۲۴۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر
صفحه را ببند
غیرقابل تصور
آخرین وضعیت اردوگاه پناهندگان روهینگیا در بنگلادش

شهروند| اوضاع فاجعه‌بارتر از آن چیزی است که می‌توان تصور کرد. اینجا، در اردوگاه‌های آوارگان روهینگیا در بنگلادش، «آرامش» چیزی دست‌نیافتنی است! خانوارهای تحت اسکان در شرایطی قرار دارند که تحت آسیب‌های بهداشتی قرار خواهند گرفت؛ ازجمله گزش حشرات- جوندگان و موارد ناشی از پسماند و فاضلاب و امکان بروز حوادث محتمل است. توزیع آب به ۳ صورت تانکر سیار، آب بطری‌شده و برداشت آب از چاه‌های حفاری‌شده محلی با تلمبه‌های دستی انجام می‌گیرد. در هر دو مورد تانکر و چاه‌های حفرشده هیچ اقدامی درخصوص گندزدایی آب انجام نمی‌شود. چاه‌های حفرشده محلی نیز از نوع سطحی با عمق کمتر از ۱۰متر هستند که آلودگی باکتریولوژیک و سایر پارامترهای شیمی- فیزیک محتمل بوده، چراکه به ‌نظر می‌رسد برداشت انجام‌شده در واقع آب‌های کاملا سطحی و در اختلاط با فاضلاب است. بررسی دقیق‌تر نیاز به اقدامات آزمایشگاهی دارد که دقیقا نوع پارامترهای آلودگی مشخص شود، ولی آلودگی کلیفرمی و کلیفرم گرماپای و افزایش پارامترهای نیتریت و نیترات محتمل است، حتی تانکرهای سیار مستقرشده دارای ایمنی بسیار پایین و کلر آزاد باقیمانده صفر است.
فقدان شرایط بهداشتی
پخش فاضلاب ناشی از شست‌وشوی لباس و ظروف و استحمام و... کاملا مشهود و در محوطه کمپ وضع بسیار بدی مشاهده می‌شود. کمپ‌های مشاهده‌شده فاقد سیستم جمع‌آوری، نگهداری و حمل‌ونقل است و در تمام محوطه پخش پسماند ناشی از ظروف یک‌بار مصرف و پسماند آلی که به سرعت در محیط می‌تواند تجزیه و متعفن گردد، مشاهده می‌شود. به دلیل فقدان شرایط بهداشتی مسکن در کمپ، ضوابط اولیه بهداشت مواد غذایی قابل رعایت نیست و کاملا مواد غذایی مصرفی در کنار آلودگی‌های محیطی قرار دارد. غالب حشرات مشاهده‌شده از نوع مگس خانگی که در اطراف کمپ‌ها خصوصا توالت‌ها و تجمع‌های پسماند مشاهده می‌شود. توالت‌های ایجادشده دارای شرایط اولیه بوده ولی جانمایی آنها به صورت کاملا غیرکارشناسی و در بالادست منابع آب موجود است. حمام‌های ایجادشده نیز، فاقد اقدامات اولیه دفع فاضلاب ناشی از آن است.
نیاز به اقدام موثر در کوتاه‌ترین زمان
به ‌نظر می‌رسد با شرایط موجود در صورتی که در کوتاه‌مدت و به صورت واکنش سریع اقدامی موثر انجام نشود، شاهد بروز بیماری‌های گوارشی و واگیر منتقله از غذا و بیماری‌های انگلی خواهیم بود؛ چراکه حتی مراکز فروش مواد غذایی محلی نزدیک به کمپ‌ها نیز دارای مشکلات بهداشتی عدیده نیز هستند. بیماری منتقله از آب به دلیل مصرف آب آلوده برای آشامیدن و استحمام و شست‌وشوی ظروف محتمل خواهد بود. شیوع بیماری‌هایی نظیر وبای التور تیفویید و به‌خصوص هپاتیت آ محتمل است. در صورت عدم انجام اقدام سریع شاهد وفور بیشتر مگس و جوندگان خواهیم بود که مهار آتی آنها به دلیل تکثیر تخم و لاروگذاری در میان پسماند آلی تلنبارشده، مشکل مهار خواهد بود.
اقدامات پیشنهادی کوتاه‌مدت
بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان نشان می‌دهد که با برخی از اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت می‌توان به بخشی از نیازهای پناهندگان پاسخ داد:
  انجام کلریناسیون با قرص‌های کلر در تانکرهای سیار
  گندزدایی محیط شامل فاضلاب (مراکز تجمع مگس)، پسماند با محلول‌های دوستدار محیط ازجمله کرئولین یا آهک‌پاشی
  ایجاد سیستم بسیار ساده و اولیه جمع‌آوری و نگهداری و در صورت فقدان سیستم حمل‌ونقل، دفع پسماند در محل با تمهیدات علمی متناسب با شرایط
اقدامات پیشنهادی میان‌مدت
  مهار فاضلاب با روش‌های مهندسی ساده و متناسب با شرایط ازجمله سپتیک تانک ساده
  جانمایی مجدد توالت‌ها
  حذف تلمبه‌های دستی و نصب تانکرهای پلی‌اتیلنی ایمن
اقدامات پیشنهادی درازمدت هم شامل انجام کلیه روش‌های بهسازی مبتنی بر شرایط علمی برای ایجاد یک کمپ دایمی لازم و در تمام برنامه‌های فوق آموزش بهداشت فردی الزامی و ضروری است.
کمک‌های ارسالی به مسلمانان میانمار کافی نیست
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وضع مسلمانان آواره میانمار از کافی‌نبودن کمک‌های ارسالی خبر داد و گفت: تعداد زیادی کودک و زن باردار در جمع آوارگان هستند که نیازمند خدمات فوری هستند. رضا اندام در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به این‌که همچنان جمع‌آوری کمک‌های مردم ایران برای مسلمانان آواره میانمار ادامه دارد، گفت: رئیس هلال‌احمر ایران برای بررسی وضع مسلمانان میانمار به بنگلادش سفر کرده و از نزدیک شاهد وضع این آوارگان بودند. وی ادامه داد: ۲۴شهریور تا اول مهر نخستین فراخوان جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی برای مسلمانان میانمار اعلام شد و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور و نیروهای کادر این جمعیت در معابر عمومی، نمازهای جمعه و محل‌های تردد مردم صندوق‌هایی تعبیه و مبلغی بالغ بر ۶۰۰‌میلیون تومان از طریق این صندوق‌ها جمع‌آوری شد. اندام از ارسال نامه‌ای برای روسای قوا، استانداران، مجمع تشخیص مصلحت، ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد اقامه نماز جمعه و درخواست مشارکت در این امر خداپسندانه از طریق شماره‌حساب‌های اعلام‌شده خبر داد و گفت: هم‌اکنون جمع‌آوری کمک‌ها ادامه دارد و چیزی که تاکنون توانستیم جمع‌آوری کنیم، دو‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان است اما این میزان در حدی نیست که بتواند هزینه‌های مورد نیاز را پوشش دهد. وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰تن مایحتاج اولیه مردم میانمار از طریق بنگلادش به منطقه اسکان آوارگان ارسال شده اما این میزان واقعا جوابگو نیست. از طرف دیگر مشکلی که ما داریم، این است که تهیه مواد اولیه و ارسال آنها بسیار گران است، به همین دلیل از همه دستگاه‌ها خواسته‌ایم که به ما کمک نقدی ارسال کنند تا بتوانیم مایحتاج اولیه را در خود بنگلادش تهیه کنیم؛ چراکه این روش مقرون به‌صرفه‌تر است و با هزینه کمتری می‌توانیم خدمات مناسب‌تری را به مردم میانمار ارایه کنیم.
شرایط برای احداث بیمارستان مهیا ست
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از وجود تعداد زیادی کودک آسیب‌دیده و کودکانی که والدین خود را از دست داده‌اند، در میان آوارگان میانماری خبر داد و گفت: هر کاری برای تهیه مواد اولیه برای این آوارگان انجام دهیم، فقط بخشی از نیازهای ضروری آنها را تأمین کرده‌ایم و آنها نیازمند کمک‌های ویژه هستند. وی از عموم مردم خواست در این کار خیر مشارکت کنند و افزود: دو موضوع بسیار مهم است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. یکی کودکان بسیار زیادی که بعضا خانواده‌های خود را نیز از دست داده‌اند و مسأله دوم زنان بارداری   که جزو آسیب‌پذیرترین افراد هستند و آمارهای غیررسمی از حضور حدود ۲۵‌هزار خانم باردار در میان آوارگان خبر می‌دهد که قابل تأمل است. اندام در پاسخ به این سوال که آیا امکان اعزام امدادگر و پزشک و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در منطقه اسکان آوارگان میانماری وجود دارد، گفت: منطقه‌ای که این آوارگان در آن اسکان داده شده‌اند، یک منطقه باتلاقی با آب و هوای خاص است که اجازه انجام بسیاری از اقدامات را به ما نمی‌دهد اما با کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم به دنبال احداث بیمارستان‌های موقت در آن منطقه هستیم. به‌ویژه این‌که با بازدیدی که رئیس جمعیت از محل کمپ آوارگان انجام داد و رایزنی‌های صورت‌گرفته شرایط برای احداث بیمارستان مهیاست. وی در پاسخ به این سوال که آیا هلال‌احمر ایران برای جلب مشارکت‌های سایر مسلمانان و خیران در سراسر جهان هم اقدامی انجام داده است، گفت: بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه درحال ارسال کمک‌های بشردوستانه هستند. کشور بنگلادش همواره با ما ارتباط بسیار خوبی داشته است و با توجه به این‌که بسیاری از آوارگان در بنگلادش اسکان داده شده‌اند، باید به هلال‌احمر این کشور کمک کنیم. از طریق مجامع بین‌المللی هم درخواست کرده‌ایم که مردم کمک‌های خودشان را ارسال کنند. از آنجایی که ما دفاتر نمایندگی در خارج از کشور نداریم، هماهنگ کرده‌ایم که از طریق وزارت امور خارجه اقداماتی انجام شود.
اندام در پایان سخنانش شماره‌حساب‌های دریافت کمک‌های مردمی ویژه مسلمانان میانمار را اعلام و خاطرنشان کرد: شماره‌حساب ۹۹۹۹۹ جمعیت هلال‌احمر نزد بانک‌های ملی، ملت، رفاه، دی، شهر، صادرات، سپه، مسکن و آینده، تجارت، حساب ارزی ۷۰۲۰۷۰ بانک ملی و حساب ۱۴۰۴۴۴۰ بانک ملت شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۷۷۰۰۶۴۶۰۶ آماده دریافت مشارکت‌های خیران در این امر است.


تعداد بازدید :  416