شماره ۱۲۴۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

استقبال ایران از نتایج انتخابات در قرقیزستان و اتریش
سخنگوی وزارت امور خارجه از نتایج انتخابات اخیر در قرقیزستان و اتریش استقبال کرد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در قرقیزستان و انتخابات پارلمانی در اتریش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در قرقیزستان استقبال می‌کند و آماده گسترش بیش از پیش روابط با این کشور است. قاسمی همچنین با استقبال از نتایج انتخابات پارلمانی در اتریش و پیروزی حزب مردم به رهبری سباستین کورتز وزیر امور خارجه فعلی این کشور، ضمن تبریک به ایشان افزود: اتریش و شخص آقای کورتز به‌عنوان میزبان اصلی در مذاکرات ایران و 1+5 که به توافق هسته‌ای انجامید، نقش مهمی در به ثمررسیدن این توافق تاریخی داشتند و امیدواریم در دوران جدید و تحت رهبری ایشان روابط دو کشور در همه زمینه‌ها شاهد رشد و پیشرفت باشد.

دعوت کره‌شمالی از ایران برای مقابله با آمریکا
معاون پارلمان کره‌شمالی از ایران دعوت کرد تا با یکدیگر علیه بی‌عدالتی آمریکا تلاش کنند. به گزارش ایسنا آندانگ چون، معاون پارلمان کره‌شمالی که ریاست هیأت کره‌شمالی در یکصد‌وسی‌وهفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در روسیه را برعهده دارد، در دیداری با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از او خواست تا دو کشور علیه بی‌عدالتی آمریکا و برای مقابله با آن تلاش کنند. آندانگ چون در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سخنان لاریجانی گفت: ما یک عزم راسخ علیه متجاوزان داریم. ما و شما برای مدتی طولانی است که برای مقابله با آمریکا تلاش کردیم. بیایید برای مقابله با این بی‌عدالتی با یکدیگر تلاش کنیم. پیشتر علی لاریجانی از اقدامات آمریکا و سخنان ترامپ به‌خصوص در مورد توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده بود. او گفته بود که دونالد ترامپ به سازمان ملل بی‌احترامی کرده است و نمی‌تواند توافقنامه‌های بین‌المللی را اجرا کند. همچنین پیشتر علی لاریجانی به خبرگزاری تاس گفته بود که او در مورد مسائل پیچیده مربوط به امنیت منطقه‌ای با هیأت‌های ترکیه و عراق گفت‌وگو کرده است.

در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا
گابریل: تهدیدات ترامپ علیه توافق هسته‌ای بحران کره‌شمالی را بدتر خواهد کرد
وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد: تهدیدات رئیس‌جمهوری آمریکا علیه توافق هسته‌ای می‌تواند به تقابل نظامی منجر شود. به گزارش رویترز، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در واکنش به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که تهدیدات ترامپ برای خارج‌شدن از توافق هسته‌ای ممکن است به تقابل نظامی بینجامد. چنین اقدامی همچنین بحران کره‌شمالی را بدتر خواهد کرد.
گابریل افزود: ما اروپایی‌ها بشدت نسبت به تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا نگران هستیم؛ چراکه می‌تواند ما را به تقابل نظامی با ایران بازگرداند. وی همچنین گفت که برای حفظ توافق هسته‌ای که آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، ایران و اتحادیه اروپا از دیگر امضاکنندگان آن هستند، با همکاران اروپایی‌اش رایزنی خواهد کرد. پس از سخنرانی روزجمعه رئیس‌جمهوری آمریکا که در آن گفت؛ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را دیگر تأیید نخواهد کرد، چند تن از مقامات ارشد این کشور روز یکشنبه گفتند که واشنگتن در توافق می‌ماند. بنا به این گزارش، دیگر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز در لوکزامبورگ بر موضع اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از توافق هسته‌ای تأکید کردند. بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ما به‌عنوان اروپایی‌ها برای ادامه توافق هسته‌ای تلاش می‌کنیم. انگلیس همواره بر این باور بوده است که این توافق برای امنیت مشترک‌مان بسیار حایز اهمیت است. توافق برای جهان خوب است. این توافق برای ایران خوب است. همچنین برت کوئندرز وزیر امور خارجه هلند اظهار کرد: از نظر من توافقی که با ایران حاصل کرده‌ایم، بسیار مهم و بسیار سازنده است. این توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود. بنا بر این من فکر می‌کنم که اگر یکی از طرف‌ها به مسیری دیگر برود، اشتباهی بزرگ خواهد بود. وی ادامه داد: پیامدهای چنین کاری نه‌تنها برای آمریکا بلکه برای اروپا و جامعه بین‌المللی خواهد بود. من امیدوارم که کنگره آمریکا متوجه این واقعیت شود و تصمیم درست بگیرد. ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز دراین‌باره گفت: ما از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک هستیم و برای امنیت‌مان به توافق هسته‌ای نیاز داریم. ما از این توافق حمایت می‌کنیم. وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ادامه داد: از نظر من سیاست ترامپ کشور وی را منزوی خواهد کرد و موجب تخریب چندجانبه‌گرایی خواهد شد. این بسیار بد است و کاملا تغییر در نظم جهانی از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید.

 

 


تعداد بازدید :  206