شماره ۱۲۴۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

منابع روس: عربستان به یک شرط با ابقای اسد موافقت کرده است
ایسنا| بعد از حدود 10 روز از سفر ملک سلمان به مسکو و دیدارش با رئیس‌جمهوری روسیه خبرهای زیادی درباره جایگاه پرونده سوریه در این سفر و موضع عربستان نسبت به بشار اسد وجود دارد. منابع نزدیک به سفارت روسیه در دمشق جزییاتی از مذاکرات ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را درباره بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه فاش کردند. این منابع می‌گویند که ملک سلمان به پوتین گفته است، هیچ مشکلی با ابقای بشار اسد در قدرت در مرحله انتقالی یا بیشتر از آن ندارد اما مشکل در روابط مستحکمی است که اسد با ایران دارد.
این منابع تأکید کردند: «ملک سلمان از آمادگی کشورش برای حمایت از روند سیاسی که در آن اسد به‌عنوان رئیس‌جمهوری باقی بماند، خبر داده است به این شرط که مسکو به کاهش روابط عمیق بین تهران و دمشق کمک کند تا نفوذ ایران در سوریه و لبنان کاهش یابد.»
منابع مذکور می‌گویند، در مقابل موضع جدید عربستان، پوتین نوعی بی‌طرفی نسبت به روابط میان دمشق و تهران از خود نشان داده است. به گفته همین منابع پوتین به ملک سلمان گفته که تنها راه مسکو این است که خود را از روابط میان اسد و تهران دور نگه دارد حتی اگر از بخش‌هایی از این روابط ناراضی باشد.
این منابع می‌گویند که گروهی در ریاض با رهبری محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه با اختیارات گسترده‌تر فکر می‌کنند که یکی از افراد نزدیک به محور سعودی رهبری آن را برعهده داشته باشد و بتواند در روابط میان دمشق و تهران تأثیر بگذارد و بعدا به خروج کارشناسان و حضور نظامی ایران در سوریه به‌ویژه در جنوب این کشور و شهر حلب کمک کند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان داد؛ چین درصدد اعزام نیرو و تجهیزات به مرزهای مشترک با کره‌شمالی
ایسنا|  در بحبوحه نگرانی‌ها از وقوع جنگ جهانی سوم، تصاویر ماهواره‌ای از ساخت بزرگراهی جدید در چین حکایت دارد که به اعتقاد کارشناسان بخشی از طرح احتمالی چین برای حمله به کره‌شمالی و یا تجمیع ادوات و نیروهای ارتشی در مرز مشترک است. چین کمونیست از متحدان نزدیک و دیرینه کره‌شمالی است اما آزمایش موشک‌های بالستیک و هسته‌ای ادامه‌دار کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی صبر و تحمل پکن را به بوته آزمایش گذاشته است.
این اقدام همچنین در شرایطی رخ می‌دهد که طبق گزارش‌ها کره‌شمالی درحال انتقال ۳۰ موشک‌ «اسکاد» از جنوب پایتخت به ساحل «نامپو» بوده که درست در نزدیکی چین است. تصاویر جدید نشان می‌دهد که این ابرقدرت کمونیست درحال ساخت یک بزرگراه بزرگ در منطقه‌ای خالی از سکنه در استان جیلین، واقع در شمال شرقی چین است که به سمت کره‌شمالی می‌رود. از آن‌جا که اکثر دهقانان چینی قادر به تأمین ماشین‌های لوکس برای ورود به این مسیر نیستند، کارشناسان معتقدند که از این مسیر برای انتقال فوری تانک و نیرو به مرز چین با کره‌شمالی استفاده خواهد شد.

ولادیمیر پوتین: رقابت آمریکا و روسیه نباید به جنگ منجر شود
ایسنا| رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی اظهار امیدواری کرد که اختلافات کشورش با آمریکا به‌رغم افزایش تنش‌ها منجر به جنگ نشود و خواهان حداکثر تلاش برای همکاری دو طرف شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی گفت: «ما باید حداکثر تلاش را برای تقویت خط مشی دیگر یعنی خط مشی همکاری در یافتن راه حلی برای مشکلات و چالش‌های مشترک به کار ببندیم.» وی افزود: «اگر ما بتوانیم روابطمان را به چنین شیوه‌ای بسازیم مسلما همه از آن نفع خواهند برد.»
این اظهارات پوتین درحالی مطرح شد که روابط میان مسکو و واشنگتن پایین‌ترین سطح خود از زمان جنگ سرد را تجربه می‌کند و اخیرا روسیه از تدارکش برای شکایت از آمریکا به خاطر تصرف غیرقانونی اموال دیپلماتیکش خبر داده است.
با این حال پوتین تصریح کرد: «ما منابعمان را صرف رقابت می‌کنیم و چنین وضعیتی همواره منجر به نتیجه مثبت برای همه یعنی هم برای برنده‌ها و هم بازنده‌ها نمی‌شود. در هر صورت لازم است تمام تلاش خود را در این وضع به کار ببندیم که این دشمنی منجر به مخاصمه و جنگ نشود.»
این درحالی است که روسیه اخیرا پیشنهاد میانجی‌گری برای مذاکرات صلح کره‌شمالی و کره‌جنوبی را داد.
گزارش شده که والنتینا ماتوینکو، رئیس مجلس سنای روسیه قرار است نگرانی‌های مربوط به تنش‌های اخیر در ارتباط با برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ را در نشست‌های جداگانه با معاون رئیس پارلمان کره‌شمالی و همچنین رئیس پارلمان کره‌جنوبی مطرح کند. نمایندگان پیونگ یانگ و سئول قرار است برای شرکت در کنگره پارلمان‌ها به شهر سنت‌پترزبورگ سفر کنند و این کنگره فرصت خوبی است تا روسیه برای کاهش نگرانی‌های مربوط به جنگ تلاش کند.


تعداد بازدید :  333