شماره ۱۲۴۹ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر
صفحه را ببند
آیا نبود فیلم کمدی باعث شکست زمستانی سینمای ایران خواهد شد؟
وقایع‌نگاری شکست!

پولاد امین - شهروند| به نظر می‌رسد زمزمه‌هایی که مبنی بر شکست محتوم سینمای ایران در نیمه دوم امسال شنیده می‌شد، درحال وقوع است و این سینما در روزهای آتی راه همواری پیش رو ندارد. در حقیقت از اوایل ‌سال و بعد از دیدن چینش و ترکیب فیلم‌های اکران‌شده در ماه‌های اول‌ سال، این هشدار از جانب بسیاری از کارشناسان داده می‌شد که نمایش تمام فیلم‌هایی که قابلیت فروش دارند در یک بازه زمانی محدود، نه‌تنها موجب خواهد شد فیلم‌های پرفروشی که همزمان روی پرده‌اند از سهم فروش یکدیگر بکاهند؛ بلکه باعث خواهد شد سینماها در نیمه دوم ‌سال از نبود آثاری که قادر به کشاندن مردم به سالن‌ها باشند، آسیب ببینند و این اتفاقی است که افتاده و جز یکی، دو فیلم با قابلیت فروش، دست سینمای ایران در بقیه موارد از این نظر خالی به نظر می‌رسد.
در شرایطی که این روزها بسیار به افت مخاطب فیلم‌های سینمایی نسبت به ‌سال گذشته اشاره می‌شود، اما در این میان به این واقعیت کمتر اشاره‌ شده که همین فروش فعلی نیز مدیون چند فیلم خاص است و سینمای ایران در بقیه موارد از نظر اقتصادی ‌سال بسیار ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشته است.
در حقیقت آمار ارایه‌شده مبنی بر این‌که «امسال پنج فیلم‌ کمدی پرفروش بیش از دو برابر بقیه فیلم‌های سینمایی فروش کرده‌اند» اوضاع اسفبار بقیه فیلم‌ها را به تصویر می‌کشد که البته عوامل زیادی از کیفیت نازل فیلم‌ها تا واژه اپیدمی‌شده این روزها یا همان «فیلم‌سوزی» که حاکی از اکران کوتاه‌مدت فیلم‌های پرشمار در یک بازه زمانی محدود است نیز می‌تواند در این قضیه دخیل باشد.
باید درباره اکران امسال گفت که از ابتدای‌ سال تاکنون فیلم‌های نهنگ عنبر، گشت2، خوب بد جلف، اکسیدان و ساعت پنج عصر 76‌میلیارد تومان فروخته‌اند و سهم 38 فیلم دیگر اکران شده در سینماها کمتر از 35‌میلیارد تومان بوده است. نکات ناامیدکننده اما فقط همین مورد را شامل نمی‌شود و مثلا در این بین به نقل از‌ آی‌سینما باید به فروش فیلم‌‌های غیرکمدی هم اشاره کرد که پرفروش‌ترین‌شان رگ خواب حمید نعمت‌الله است که کمتر از 5‌میلیارد تومان فروخته که در قیاس با فروش کمدی‌های روی پرده که کم‌فروش‌ترین‌شان فیلم ساعت پنج عصر مهران مدیری است که حدود 10میلیارد فروخته، فاصله‌ای حیرت‌انگیز و معنادار نشان می‌دهد.
اما فارغ از اتفاقاتی که تاکنون در گیشه رخ داده؛ چشم‌انداز آتی این سینماست که نگران‌کننده به نظر می‌رسد. درواقع مروری کوتاه بر تولیدات سینمای ایران نشان می‌دهد که ماه‌های آتی سینمای ایران از داشتن فیلم کمدی بی‌بهره است و در سینمایی که در سال‌های اخیر به تجربه ثابت شده فقط کمدی‌ها می‌فروشند، این حقیقت که تا پایان‌ سال فقط دو فیلم کمدی لونه زنبور و آینه بغل می‌توانند اندک تکانی در اوضاع نیم‌بند گیشه ماه‌های انتهایی ‌سال ایجاد کنند، بسیار آینده غم‌انگیزی را برای سینمای ایران جلوه می‌دهد. این آمار وقتی ناامیدکننده‌تر جلوه می‌کند که به یاد آوریم ‌سال گذشته از بین 6 فیلم که فروشی بیش از 10‌میلیارد داشتند، سه فیلم فروشنده، ابد و یک روز و بارکد متعلق به سینمای اجتماعی جدی بودند و سینمای امسال از این نظر کمبود دارد.


تعداد بازدید :  263