شماره ۱۲۴۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
اعضای انجمن متخصصان بیهوشی می‌گویند از دیروز از ورود متخصصان بیهوشی معترض به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها جلوگیری شده است
متخصصان معترض، در یک‌قدمی اخراج
عضو هیأت مدیره انجمن متخصصان بیهوشی: شنیده ام با یکی از متخصصان بیهوشی معترض از طرف دانشگاه شهید بهشتی تماس گرفته‌شده و از او خواسته اند تا چهارشنبه به محل کار خود نرود مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «شهروند»: براساس اعلام قائم‌مقام وزیر بهداشت با هر کس که در روند درمان اخلال ایجاد کند، برخورد قضائی می‌شود

زهرا جعفرزاده-شهروند| اعتراض متخصصان بیهوشی درحال واردشدن به فاز جدی‌تری است؛ متخصصانی که از بیش از یک‌ماه پیش نسبت به کاهش ناگهانی تعرفه‌ها و ضریب k بیهوشی، اعتراض خود را به تصمیم وزارت بهداشت نشان داده‌اند و در بعضی از شهرها، برای جراحی‌های غیراورژانسی دست از کار کشیدند، حالا بحران دیگری را تجربه می‌کنند. روز گذشته در خبرهایی که البته وزارت بهداشت به صورت رسمی آنها را نه تأیید و نه تکذیب کرد، اعلام شد که به دستور قائم‌مقام وزیر بهداشت و معاون درمان وزارت بهداشت، از ورود متخصصان بیهوشی معترض به بیمارستان‌ها جلوگیری شده و دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بیشترین برخوردها را در این‌باره داشته است.  16مهر بود که جمعی از متخصصان بیهوشی مقابل مجلس رفتند و خواستند صدای اعتراضشان را به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسانند. درست یک روز پس از تجمع آنها بود که ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در نشست خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، گفت که هرگونه اخلال در روند درمان بیماران، برخورد شدید، انضباطی و قضائی می‌شود.  با این همه روز گذشته، یعنی دو روز پس از این صحبت‌های حریرچی، اخباری درباره برخورد جدی و شدید با متخصصان بیهوشی معترض منتشر شد. حتی اعلام شد؛ در ادامه این اعتراض‌ها، اتابک نجفی، مدیر گروه بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران استعفا داده است. همه اینها درحالی است که پیش از این نمایندگان جامعه بیهوشی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نسبت به ادبیاتی که مسئولان وزارت بهداشت در ارتباط با اعتراض‌های آنها داشته‌اند، گلایه کردند. آنها خواستند تا رئیس‌جمهوری با تعیین کمیته‌ای حقیقت‌یاب در اسرع‌وقت، دستور رسیدگی فوری به معضلات آنها و دیگر مطالباتشان بدهد.
متهم اصلی تمام این اتفاقات، کمبود بودجه وزارت بهداشت است که منجر شد این وزارتخانه در اقدامی ناگهانی تعرفه‌های متخصصان بیهوشی را کاهش دهد. تابستان امسال بود که با تصویب ويرايش سوم کتاب تعرفه‌ها در شورايعالي بيمه، بسیاری از تعرفه‌ها ازجمله تعرفه متخصصان بیهوشی کاهش یافت. همین کاهش تعرفه در ابتدا با راه‌اندازی پویش‌هایی تحت‌ عنوان «نه به کاهش تبعيض‌آميز تعرفه‌هاي بيهوشي» آغاز به کار کرد و تا پای مجلس هم رسید. متخصصان بیهوشی خواستار توقف مصوبه کاهش تعرفه‌هاي بيهوشي تا زمان بررسي‌هاي کارشناسي هستند. آنها همچنین منتقد بومي‌سازي کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات سلامت هم هستند و معتقدند؛ اين کتاب سليقه‌اي ترجمه شده و خواستار اجراي کتاب کاليفرنيا هستند.
ملاک، صحبت‌های قائم‌مقام
وزیر بهداشت است
با این‌که روز گذشته خبر منع ورود این متخصصان به محل کارشان به سرعت در کانال‌های تلگرامی دست‌به‌دست می‌چرخید اما عباس زارع‌نژاد، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، بدون این‌که صدور چنین ابلاغیه‌ای را تأیید یا تکذیب کند، در گفت‌وگو با «شهروند»، تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که: «ملاک، صحبت‌های آقای حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در این هفته است، او گفته؛ اگر کسی در روند درمان اخلال ایجاد کند، با او برخورد قضائی می‌شود.»
از ورود 7 تا 8نفر به محل کار جلوگیری شد
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت این توضیح‌ها را داد اما محمدمهدی قیامت، عضو هیأت‌مدیره انجمن متخصصان بیهوشی ایران به‌طور قاطع ابلاغ این دستور به دانشگاه‌ها را تأیید می‌کند و با ابراز تاسف از این اتفاق، به «شهروند» می‌گوید: «گفته می‌شود که متخصصان بیهوشی در روند درمان اخلال ایجاد کرده‌اند، درحالی ‌که آنها به نشانه اعتراض چند روز هم رایگان خدمات ارایه دادند.» به گفته او، مذاکرات با وزارت بهداشت به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است: «اگر این مشکل حل نشود، روزهای خوبی در پیش نداریم و کل سیستم درمان دچار مشکل می‌شود. اگر متخصصان بیهوشی انگیزه کارکردن نداشته باشند، به نفع هیچ‌کس نیست. بهتر است مسئولان وزارت بهداشت دست از لج‌بازی بردارند.» او می‌گوید که بیشترین برخوردها از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شده است: «آن‌طور که من اطلاع دارم، از ورود 7 تا 8نفر از متخصصان بیهوشی که مقابل مجلس تجمع کرده بودند، به محل کار، جلوگیری شده است؛ البته در تجمع مقابل مجلس، نزدیک 300نفر حضور داشتند اما بیشتر آنها از بیمارستان‌های خصوصی بودند و خبر دارم که آنها را هم به نوعی تحت‌فشار قرار داده‌اند.» به گفته او، «متاسفانه بر یک تصمیم غیرکارشناسی، اصرار می‌کنند، بدون این‌که به این موضوع فکر شود که ممکن است کار به جاهای باریک کشیده شود.»
با این‌که این عضو هیأت‌مدیره انجمن متخصصان بیهوشی می‌گوید؛ بیشترین برخورد از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی صورت گرفته اما یک منبع که نخواست نامش در گزارش اعلام شود، به «شهروند» می‌گوید که هنوز ابلاغیه‌ای به دست آنها نرسیده است. به گفته او، بیشترین اعتراض‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.
تماس دانشگاه شهیدبهشتی با یکی از معترضان و درخواست حضورنیافتن به محل کار
رضا آخوندزاده، یکی از اعضای هیأت‌مدیره انجمن بیهوشی ایران هم با تأیید بعضی تماس‌ها با معترضان و اعلام حضورنیافتن در محل کارشان، اما معتقد است که: «در ارتباط به اعتراض متخصصان بیهوشی و واکنش وزارت بهداشت جوسازی شده است.» او هم از کانال‌های تلگرامی، ماجرای ابلاغیه وزارت بهداشت برای جلوگیری از حضور متخصصان بیهوشی معترض به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها را شنیده اما اطمینانی به این خبرها ندارد. او به «شهروند» می‌گوید: «ما هم به صورت پراکنده از این خبرها مطلع شده‌ایم، حتی شنیدم که با یکی از این متخصصان بیهوشی از طرف دانشگاه شهیدبهشتی تماس گرفته شده و اعلام شده که روز چهارشنبه به محل کار خود نرود اما بعید می‌دانم این موضوع به منزله اخراج است، چراکه برای اخراج‌کردن، باید روند قانونی آن طی شود. کسی که استاد تمام است، مراحل زیادی برای رسیدن به این جایگاه را طی کرده و به این سادگی نمی‌توانند اخراجش کنند.» او معتقد است که معاون درمان وزیر، در جایگاهی قرار دارد که بعید است چنین چیزی را ابلاغ کرده باشد: «به گروه‌های مجازی نمی‌توان خیلی اعتماد کرد، ما هم درباره برخورد وزارت بهداشت به صورت پراکنده موضوعاتی شنیده‌ایم، هرچند که متخصصان بیهوشی هم اگر اعتراضی کرده‌اند، مرتکب تخلف نشده‌اند.»
به زودی جلسه‌ای
با نمایندگان وزارت بهداشت
و متخصصان بیهوشی برگزار می‌شود
متخصصان بیهوشی حالا چشم امیدشان به نمایندگان مجلس است و منتظرند تا پس از تجمع روز یکشنبه در مقابل مجلس، مشکل‌شان حل شود. محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی این وعده را می‌دهد. او اطلاعی از ابلاغیه وزارت بهداشت ندارد اما در جریان اعتراض متخصصان بیهوشی است. او یکی از نمایندگانی بود که در روز تجمع متخصصان در مقابل مجلس در میان آنها حضور یافته و اعتراض آنها را شنیده است. قربانی حالا به «شهروند» می‌گوید: «به ‌زودی با نماینده وزارت بهداشت و نماینده‌ای از متخصصان بیهوشی جلسه‌ای در مجلس برگزار می‌کنیم تا مشکل ایجادشده حل شود.»


تعداد بازدید :  598