شماره ۱۲۴۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
پارلمان

ظریف: برجام قابل مذاکره نیست
ایسنا| علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ظریف در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس تأکید کرد که برجام غیرقابل مذاکره است و در هیأت عالی نظارت بر برجام خطوط قرمز و اقدامات متقابل تعیین شده است. او گفت: بیشتر وقت این جلسه به موضوع آخرین اتفاقات پیرامون برجام اختصاص داشت که آقای ظریف تأکید کرد برجام غیرقابل مذاکره است. این موضع جمهوری اسلامی است و بر آن اصرار دارد. وی افزود: همچنین آقای ظریف به موضوع تعیین خطوط قرمز درباره برجام در هیأت عالی نظارت اشاره کرد و این‌که در این جلسه اقدامات متقابل به‌طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته است.
رحیمی توضیح داد: خطوط قرمز تعیین شده مواردی همچون عقب نشینی نکردن ایران است و این‌که جمهوری اسلامی درباره برجام مجددا مذاکره نمی‌کند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: براساس توضیحات وزیر امور خارجه قرار دادن نیروی رسمی نظامی ایران جزو گروه‌های تروریستی باعث می‌شود که ما نیز اقدام متقابل انجام داده و نیروی رسمی نظامی کشور مقابل نیز با چنین اقدامی مواجه شود.رحیمی درباره طرح موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در جلسه غیرعلنی نیز گفت: آقای ظریف تأکید داشت که موضع جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است.

152نماینده خواستار تسریع پیگیری سوال از رئیس‌جمهوری شدند
خانه ملت| دیروز نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در تذكري در صحن مجلس به موضوع مشكلات موسسات مالي اشاره كرد و گفت: از 135 نماينده رأي جمع كرديم، چرا سوال ما از رئيس‌جمهوری در مورد موسسه‌هاي مالي مطرح نمی‌شود؟‌ مردم چند شبانه‌روز در برابر قوه قضائيه و استانداري خراسان رضوي جمع شده‌اند. چرا سوال از رئيس‌جمهوری را مطرح نمی‌كنيد تا ايشان پاسخ دهد؟
مطهري كه در دقايق پاياني جلسه دیروز، رياست مجلس را برعهده داشت، پاسخ داد: در مورد سوال از رئيس‌جمهوری اقدامات خوبي شده است. قوه قضائيه، مجلس و دولت جلساتي گذاشته‌اند و درحال پيگيري موضوع هستند. اما براساس آيين‌نامه مجلس، خود شخص رئيس مجلس بايد اين موضوع را تشخيص بدهند.پس از اين تذكر، 152 نماينده در بيانيه‌ای از رئيس مجلس خواستند كه هرچه سريع‌تر اين موضوع را به نتيجه برساند. در متن اين بيانيه كه از سوي محمدحسين فرهنگي عضو هيأت‌رئيسه خوانده شد، آمده است: با وجود اين‌كه قوه مقننه بايد الگوي رعايت قوانين باشد با گذشت بيش از سه ماه از تحويل طرح سوال از رئيس‌جمهور و با وجود صراحت قانوني آيين‌نامه داخلي مجلس،‌ كه بايد در سريع‌ترين زمان به كميسيون مربوطه ارجاع شود، اين سوال ارجاع نشده است. و در حالي كه مردم بيش از 10 ماه است که در خيابان‌ها سرگردان هستند. نمايندگان امضاكننده اين بيانيه درخواست كردند كه رئيس مجلس و هيأت‌رئيسه نسبت به ارجاع سوال از رئيس‌جمهور به كميسيون مربوطه اقدام لازم را انجام دهند.

دری‎اصفهانی چطور به تیم هسته‎ای معرفی شد؟
خبرآنلاین| دستگیری دری‌اصفهانی که با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همکاری می‎کرد، موضوعی بود که در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت. در همين راستا عليرضا سليمي نماينده مردم محلات در مجلس، گفت: در مورد جاسوسي كه در تيم مذاكره كننده بود ما با توجه به جلسه غيرعلني صبح متوجه نشديم كه اين فرد چطور به تيم مذاكره كننده، راه پيدا كرد و اين‌كه اطلاعاتي كه به طرف مقابل دادند براي كشور مشكلي ايجاد كرد يا نه؟  علي مطهري كه رياست مجلس را برعهده داشت،‌ پاسخ داد: درباره اينکه كسي متهم به جاسوسي شده و اين اتهام صحت دارد يا نه،‌ مرجع قوه قضائيه و وزارت اطلاعات است. اما اين‌كه چه كسي او را به تيم هسته‌اي معرفي كرده است، به نظرم سوال درستي نيست و دليل نمی‌شود که به دنبال كساني برويم كه اين فرد را معرفي كرده اند. اگر کسی جاسوسی کرده باید مجازات شود؛ این‌که دنبال کسانی باشیم که این فرد را معرفی کرده‌اند، کار درستی نیست.

پیشنهاد نماینده اصلاح‌طلب مجلس برای حل اختلافات بین سران قوا
 ایسنا| یک عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید گفت که باید دبیرخانه برگزاری جلسات مشترک سران سه قوا تشکیل شود تا با برگزاری مرتب و با برنامه از پیش تعیین‌شده این جلسات تنش‌ها و موضوعات اختلافی بین قوا کمتر شود. الیاس حضرتی اظهار داشت: علت این‌که چرا جلسه سران قوا به صورت مرتب تشکیل نمی‌شود را نمی‌دانم، آن‌هم در شرایطی که باید این جلسات در روز و ساعت معین به صورت هفتگی و ثابت برگزار شود. وی افزود: طبیعتا با برگزاری این جلسات به صورت منظم اختلاف برداشت، نظرات، دیدگاه‌ها و حتی اعتراضات نسبت به کارکرد و عملکرد یکدیگر رفع می‌شود چون قوای سه‌گانه دارای مسائل و ماموریت مختلف و درعین‌حال اشتراکاتی هستند که لازم است با تشکیل دبیرخانه‌ای تمامی این موارد در جلسات سران قوا مورد گفت‌وگو قرار گیرد.


تعداد بازدید :  567