شماره ۱۲۴۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
در حاشیه جلسه هیات دولت مطرح شد
تغییرشکل دولت مستلزم تغییر قانون اساسی است

شهروند| جلسه هفتگی هیأت دولت دیروز در جمع خبرنگاران برگزار شد و هر یک از اعضا با سوالات متعدد و مختلفی از سوی خبرنگاران مستقر در حیاط دولت روبه‌رو شدند؛ بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی که مدتی است واکنش چهره‌های سیاسی را برانگیخته، یکی از موضوعاتی بود که در حیاط دولت حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به آن پرداخت و گفت که انتخاب رئیس‌جمهوری با رأی مستقیم مردم، ضامن دموکراسی است.  تغییر مدیران در شهرداری تهران، کاهش هزینه اینترنت در کشور، انتخاب چهار استاندار جدید و اقدام مناسب ایران در مورد خروج آمریکا از برجام از جمله سوالاتی بودند که در جلسه هیأت دولت مطرح شد.
انتخاب رئیس‌جمهوری
با رأی مستقیم مردم ضامن دموکراسی است
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران در رابطه با مطرح‌شدن بحث نظام پارلمانی در کشور اظهار کرد: در دنیا از نظر اشکال حقوقی دولت‌ها یا حاکمیت، چهار مدل ریاستی، نیمه‌ریاستی و نیمه‌پارلمانی، هیأت‌مدیره‌ای و پارلمانی وجود دارد. حسینعلی امیری ضمن ارایه تعاریفی از این چهار مدل تصریح کرد: در کشور ما مدل پارلمانی حاکم نیست؛ چرا که رئیس‌جمهوری با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و اگر قرار باشد شکل حقوقی دولت تغییر پیدا کند، باید در قانون اساسی تغییر ایجاد شود که ما معتقدیم در شرایط فعلی چون رئیس‌جمهوری با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود، دموکراسی و تضمین رأی مردم و دخالت مردم در سرنوشت سیاسی کشورشان بیشتر تضمین شده است. وی درباره وضع معرفی دو وزیر باقیمانده به مجلس نیز گفت: نمایندگان مجلس از امروز به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، بنابراین باید تا دو هفته آینده کمی صبر کنیم؛ البته بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهوری اختیار دارد که وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارد را با سرپرست اداره کند که اکنون این دو وزارتخانه نیز با سرپرست اداره می‌شوند.
وحدت نظر درباره کاهش هزینه‌ اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز توضیحاتی درباره وضع بسته‌های اینترنتی ارایه کرد و گفت که وحدت نظری درباره کاهش هزینه‌ها و خارج‌شدن از حالت حجمی وجود دارد. محمدجواد آذری جهرمی در رابطه با تغییر بسته‌های اینترنتی گفت: این موضوع و تعرفه‌های اینترنت یکی از موضوعات ثابتی است که ما از روز اولی که مشغول به کار شدیم، تأکید داشتیم به آن بپردازیم. وی ادامه داد: طبق وعده‌ای که دادیم قرار بود این بسته نهایی در صد روز اول اجرایی شود که مباحث کارشناسی آن همچنان با اپراتورها و کمیسیون تنظیم و مقررات مرجع تصویب تعرفه‌ها است؛ مورد بررسی قرار می‌گیرد، فکر می‌کنم در جلسه بعدی کمیسیون ما برای تصمیم نهایی وارد شور شویم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: با توجه به اختلاف نظراتی که وجود دارد، جزییات آن پس از تصویب نهایی اعلام خواهد شد. اما اصل بحث این است که وحدت نظری در رابطه با کاهش هزینه‌ها و خارج‌شدن از حالت حجمی وجود دارد.
انتخاب ۴ استاندار جدید
 در جلسه دیروز هیأت دولت
سخنگوی وزارت کشور تأکید کرد: با تعیین ۴ استاندار جدید در هیأت وزیران، تا کنون استانداران ۱۷ استان تغییر کردند. سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور گفت: گزینه‌های پیشنهادی وزارت کشور برای تصدی مسئولیت استانداری‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، گلستان و مرکزی معرفی و با تصویب هیأت وزیران برای این مسئولیت انتخاب شدند. سامانی افزود: بر این اساس، محمدمهدی شهریاری به ‌عنوان استاندار آذربایجان‌غربی، بهمن مرادنیا به ‌عنوان استاندار کردستان، سیدمناف‌ هاشمی به‌ عنوان استاندار گلستان و سید علی آقازاده به‌ عنوان استاندار مرکزی تعیین شدند. قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس و استان‌ها خاطرنشان کرد: با تعیین ۴ استاندار جدید در جلسه دیروز هیأت وزیران از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون استانداران ۱۷ استان تغییر کرده‌اند.


تعداد بازدید :  223