شماره ۱۲۴۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت:
برجام آزمونی بزرگ برای همه دولت‌هاست
سپاه نه‌تنها محبوب ملت ایران بلکه محبوب مردم عراق هم است خطای سیاسی عده‌ای در اقلیم کردستان عراق را به پای هموطنان کُرد نمی‌نویسیم

شهروند| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، دیروز درحالی در جلسه هیأت دولت سخنرانی کرد که بار دیگر از برجام و دستاوردهای داخلی و جهانی آن دفاع کرد؛ اثبات تعهد ایران به برجام، مقبولیت بین‌المللی کشور نسبت به این قرارداد، زمینگیر شدن و انزوای آمریکا در صورت عدم پایبندی به برجام، واکنش به موضعگیری‌های خصمانه آمریکا نسبت به سپاه و آزمون دروغ‌گویی آمریکا در مواجهه با برجام ازجمله مواردی بود که رئیس‌جمهوری به تشریح آنها پرداخت.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «برجام یک آزمون بسیار بزرگ برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و سایر دولت‌های جهان است»، خاطرنشان کرد: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است؛ ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران، دقت کردیم و حواس‌مان جمع بوده است. وقتی تعهد دادیم، تا آخر پای آن ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ماست.
خارج شدن طرف مذاکره از برجام
 برای ما شکست نیست
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که «اگر طرف دیگر مذاکره، بدخواه، رقیب یا دشمن ما از تعهد خارج شود، این برای ما شکست نیست بلکه شکست برای طرف مقابل است»، گفت: ما در زمان و مقطع لازم راه درست را انتخاب کردیم و به خوبی وارد مذاکره شدیم و در مذاکره با همه توان و دقت پیش رفتیم و آنچه به دست آوردیم، بهترینِ ممکن بود. وی تأکید کرد: اگر همه طرف‌های مذاکره پای این توافق بایستند به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کرده‌اند و اگر کسی پای توافق نایستد در حقیقت حیثیت خودش را خدشه‌دار کرده است. وی با اشاره به این‌که «در صف‌بندی جهانی نسبت به اقدامات آمریکا، تنها چند کشور و رژیم انگشت‌شمار هستند که از این اقدامات طرفداری می‌کنند»، اظهار کرد: امروز مسیری که جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده، مورد حمایت جهان است و حتی در میان متحدان آمریکا در اروپا هم کسی نیست که از بر هم زدن توافق حمایت کند چراکه این توافق، توافقی دوجانبه نیست بلکه یک توافق جهانی است.
برجام مورد اجماع همه مقامات اصلی کشور بوده است
روحانی با بیان این‌که «ملت ایران همواره متحد و همراه با نظام بوده و در این مواقع همیشه وحدت خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد»، گفت: ممکن است عده‌ای به برجام هم انتقاد داشتند و شاید اگر رأی بگیرند، بگویند ما به برجام رأی نمی‌دهیم و این برای یک کشور دموکراتیک طبیعی است، اما برجام مورد اجماع همه مسئولان و مقامات اصلی کشور بوده است؛ شورای امنیت ملی آن را تصویب کرده و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و از همه مهمتر مقام معظم رهبری راجع به آن نظر داده‌اند. وی با اشاره به این‌که امروز رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا شرایطی را ایجاد کرده که ایران از همیشه یکپارچه‌تر، یک‌صداتر و متحدتر است، خاطرنشان کرد: امروز موافق و مخالف برجام در کنار هم هستند و همه صدای واحد دارند؛ ما نقض عهد را نادرست، غلط و نسبت به مصالح کشور، منطقه و جهان خائنانه‌ می‌بینیم.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: آمریکا اگر بخواهد علیه یک معاهده و قرارداد بین‌المللی که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه 2231 است، موضعگیری خصمانه کند، تنها با ایران مخالفت نمی‌کند، بلکه با کشورهای جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ایستاده است که البته این را گاهی به صراحت هم می‌گوید که این سازمان ملل به درد ما نمی‌خورد. وی با تأکید بر این‌که اگر آمریکا دچار خطا و از برجام خارج شود، ضرر این کار صرفا برای آمریکایی‌هاست، افزود: ما راه‌های مختلفی را پیش رو داریم و هر راهی که مصلحت نظام و کشور ما در آن باشد را انتخاب می‌کنیم و هیچ مشکلی در پیشبرد اهداف و مسیرمان نخواهیم داشت.
اگر آمریکا علیه سپاه اقدامی کند
خطا اندر خطاست
وی با اشاره به این‌که امروز کاملا روشن می‌شود که دولت یاغی کیست و کسی که مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، چه کسی است و به‌خوبی روشن می‌شود که کدام کشور مورد احترام کشورها و افکار عمومی جهان است، ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطاست؛ سپاه پاسداران تنها یک واحد نظامی نیست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل این مردم بوده و در همه روزهای خطر از منافع ملی ما دفاع کرده است. وی تصریح کرد: سپاه نه‌تنها محبوب ملت ایران بلکه محبوب مردم عراق هم است چون بغداد را نجات داده؛ محبوب کردهای عراق هم است چون اربیل را نجات داده؛ محبوب مردم دمشق و سوریه هم است چون دمشق را نجات داده؛ محبوب مردم لبنان هم است چون طرفدار حیثیت و استقلال لبنان بوده است؛ سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست‌ها ایستاده است.
ناراحتی آمریکایی از برجام
به دلیل افشای دروغگویی آنهاست
وی افزود: آمریکایی‌ها حق دارند از برجام ناراحت باشند چرا که جمهوری اسلامی ایران در یک شرایط حساسی که آنها می‌خواستند اعلام کنند که ایران دروغگوست و پشت پرده بمب هسته‌ای درست می‌کند، با حضور در مذاکرات ثابت کرد که دروغگو آنها هستند. وی با بیان آن‌که آمریکا روزبه‌روز در افکار ملت‌های جهان منفورتر شده و هیچ‌کس دل خوشی از سیاست‌ها و مداخلات آمریکا ندارد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به یاری کشورهایی که مظلوم بوده و تحت ستم قرار گرفته‌اند و از ایران کمک خواسته‌اند، شتافته است.
خطای سیاسی عده‌ای
در اقلیم کردستان‌عراق را
به پای هموطنان کُرد نمی‌نویسیم
رئیس‌جمهوری خطاب به هم‌میهنان کُرد ایران نیز گفت: ما به شما صددرصد اعتماد داریم و به هیچ‌وجه خطای سیاسی عده‌ای در اقلیم کردستان عراق را به پای شما نمی‌نویسیم چرا که شما بخشی از مردم بزرگ ایران و قومی وفادار و ریشه‌دارترین قوم ایرانی در این منطقه هستید و همیشه در کنار انقلاب بودید؛ در جنگ تحمیلی، کنار ملت ایران بودید. وی با بیان این‌که به همه مردم کُرد در ایران، عراق، سوریه و ترکیه علاقه‌مند هستیم و نمی‌خواهیم هیچ فشاری به کُردها وارد شود، افزود: اگر مسئولان آنها خطا و اشتباه کردند، باید بهای خطایی را که انجام دادند، پرداخت کنند، ولی مردم کُرد به‌عنوان مردمی صلح‌جو در منطقه، دنبال پیشرفت و مورد احترام هستند. وی تأکید کرد: تمام اقوام ایرانی متحد، یکپارچه و در کنار هم هستند و امروز وحدت و اتحاد ما از هر روز دیگر بیشتر است.


تعداد بازدید :  389