شماره ۱۲۴۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
اخبار جهان

دستیار ترامپ: حزب‌الله لبنان تهدیدی برای آمریکاست
ایسنا| توماس بوسرت، دستیار دونالد ترامپ در امور امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم اظهار داشت: «هم‌پیمانان آمریکا باید با قدرتِ حزب‌الله لبنان مبارزه کرده و آن را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. وی خاطرنشان کرد، حزب‌الله تهدیدی برای آمریکاست.» بوسرت تصریح کرد: «حزب‌الله همچنان تهدیدی بر آمریکا و امنیت ملی خاورمیانه است.»
وی عنوان کرد، حزب‌الله در داخل آمریکا فعالیت دارد و این مسأله منجر به بازداشت دو فرد به اتهام ارتباط داشتن با حزب‌الله از سوی دفتر تحقیقات فدرال آمریکا شده است. بوسرت ادامه داد: «ما هیچ تفاوتی بین شاخه نظامی و سیاسی قایل نیستیم و آن برای ما یکی است.»
از سوی دیگر، آمریکا برای اطلاعاتی که به دستگیری دو تن از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان منجر شود، جایزه چند‌میلیون دلاری تعیین کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در راستای افزایش اعمال فشارهای این کشور علیه حزب‌الله لبنان اعلام کرد، برای اطلاعاتی که به دستگیری این دو عضو ارشد حزب‌الله منجر شود، جایزه چند‌میلیون دلاری در نظر گرفته است.
دستگاه دیپلماسی آمریکا اعلام کرده که دولت واشنگتن به ازای اطلاعاتی که منجر به دستگیری طلال حمیر، مسئول عملیات حزب‌الله در خارج از مرزهای لبنان شود، هفت‌میلیون دلار جایزه گذاشته است. واشنگتن همچنین از تعیین جایزه پنج‌میلیون دلاری برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری فواد شوکر، مسئول عملیات حزب الله در جنوب لبنان شود، خبر داده است.
روزنامه عبری معاریو پیش‌تر گزارش داده بود، قرار است آمریکا علاوه بر وضع تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله لبنان، به‌زودی جایزه‌ای به ارزش ۱۲‌میلیون دلار برای به دست آوردن اطلاعات درباره دو عضو حزب‌الله اختصاص دهد.

صدور دستور بازداشت رئیس و اعضای کمیسیون ناظر بر همه‌پرسی استقلال کردستان عراق
ایسنا| شورایعالی قضائی عراق دستور بازداشت رئیس و اعضای کمیسیون نظارت بر همه‌پرسی استقلال کردستان را صادر کرد. سخنگوی شورایعالی قضائی عراق دیروز چهارشنبه  از صدور حکم جلب رئیس و اعضای کمیسیون ناظر بر همه‌پرسی استقلال کردستان خبر داد. عبدالستار بیرقدار، سخنگوی این شورا گفت: این حکم طبق ماده ۳۲۹ قانون مجازات در حق متهمان صادر شده است. این سخنگو تصریح کرد: «دادگاه تحقیقات الرصافه حکم جلب رئیس و اعضای کمیسیون را صادر کرده و این حکم جلب بنا بر شکایت ارایه شده از سوی شورای امنیت ملی عراق درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان که در نقض رای دادگاه عالی فدرال بوده، صادر شده است.»
این درحالی است که دادگاه فدرال عراق دیروز درخواست پارلمان مبنی بر صدور رای درباره نمایندگان مشارکت‌کننده در همه‌پرسی را رد کرده و گفت، براساس قانون اساسی و قانون شماره ۳۰مصوب ‌سال ۲۰۰۵ صدور رای دراین‌باره در حیطه اختیارات این دادگاه نیست.

ترکیه خبرنگار وال‌ استریت ژورنال را به حبس محکوم کرد
ایسنا| یک دادگاه ترکیه خبرنگار وال‌ استریت ژورنال را غیابی به دو‌سال و یک ماه حبس به اتهام تبلیغ به نفع شبه‌نظامیان کُرد محکوم کرد. آیلا آلبایراک، خبرنگار وال‌ استریت ژورنال که تابعیت دوگانه ترکیه و فنلاندی دارد به اتهام نوشتن گزارشی در‌ سال 2015 درباره درگیری‌های نیروهای امنیتی ترکیه و شبه‌نظامیان پ.ک.ک در جنوب شرقی این کشور، به زندان محکوم شده است. سردبیر روزنامه وال‌ استریت ژورنال اعلام کرد: «این اتهام کیفری بی پایه و اساس بوده و این محکومیت نابجا به اشتباه یک گزارش متعادل وال استریت ژورنال را مورد هدف قرار داده است.»
این روزنامه اعلام کرد که درحال حاضر آلبایراک در آمریکا بوده و درخواست تجدیدنظر به دادگاه ارایه خواهد کرد. این تصمیم دادگاه پس از افزایش تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا در پی تعلیق ارایه خدمات به ویزا در نمایندگی‌های آمریکا در ترکیه صادر شد. گروه‌های حقوق بشری و متحدان غربی ترکیه نسبت به نقض حقوق بشر علیه مردم ترکیه ازجمله خبرنگاران معترض هستند.

ارتش عراق رسما آزادی حویجه  را اعلام کرد
ایسنا| فرمانده عملیات آزادی حویجه از پایان مراحل عملیات و بازپس گیری کامل این شهرستان خبر داد. عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات حویجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یگان‌های ارتش، پلیس فدرال، واکنش سریع و نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم و حشد شعبی با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش عراق مأموریت‌های خود را در عملیات آزادی حویجه به پایان رساندند.»
اکنون و بعد از آزادی شهرستان حویجه که یکی از مقرهای مهم داعش در عراق بود، تنها مناطق مرزی با سوریه در دست داعش مانده است.


تعداد بازدید :  608